به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تسنیم، سید رضا موسوی در واکنش به ابطال مجوز پرواز برخی ایرلاینهای متخلف در مسیرهای داخلی، اظهار کرد: با این تصمیم سازمان هواپیمایی، حدود ۳۰ هزار نفر از هموطنان در مسیرهای داخلی ابطال و مسافران سرگردان میشوند.
وی با بیان اینکه این اقدام سازمان هواپیمایی کشوری غیرقانونی است،افزود: انجام دستور سازمان هواپیمایی برای شرکتهای هواپیمایی امکانپذیر نیست. سازمان اجازه ورود به این حوزه -قیمتگذاری- را ندارد.
وی در واکنش به تحویل سوخت با قیمت ۶۰۰ تومان، گفت: آمادهایم عین قانون اجرا بشود یعنی سوخت را هم بیاوریم به همان قیمتهایی که الآن دارند به شرکتهای هواپیمایی خارجی با نرخ ۷۰ تا ۸۰ درصد فوب خلیجفارس میدهند، به ایرلاینهای داخلی سوخت بدهند.
وی ادامه داد: مصرف سوخت به ازای هر ساعت صندلی پرواز ۴۰ لیتر است و بخش کوچکی از هزینه مسافر میشود. اگر الآن بیاییم با نرخ ۲۰ هزار تومان محاسبه کنیم به جز هزینه سوخت ما سوبسیدی از دولت نمیگیریم. بیشتر ارز موردنیاز را از بازار آزاد و قرض تامین میکنیم.
قیمت بلیط هواپیما ارزان است و باید گران شود، جذابیتی که صنعت هواپیمایی برای مردم دارد این است که خیلی سریعتر میرسند. الان با فشار غیرقانونی به قیمت خیلی از مردمی که تا الان با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت میکردند را به سمت هواپیما آوردهایم. یعنی تقاضای کاذب برای صنعت ایجاد کردهایم!
وی یادآور شد: در ایام کرونا چون مردم به سفر نمیرفتند، برای تامین نقدینگی و پرداخت حقوق و مزایا پرسنل،ارزانفروشی کردیم. به اضطرار و برای زنده ماندن و ادامه جریان حیات پرسنل مجبور شدیم ارزان فروشی کنیم.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در واکنش به ابلاغ قیمتهای مصوب بلیت پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری،گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر است که نشسته به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده که بروید این نرخ را ابلاغ کنید. شورای عالی هواپیمایی را داریم که یک شورای فرا سازمانی است. در این شورا وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع، گمرک، وزارت اقتصاد، سازمان هواپیمایی و ۲ تا نماینده وزیر خستند و یک سازوکاری برای این گذاشتهاند.»
موسوی با طرح این سئوال که آیا با ابطال مجوز پروازی شرکتهای هواپیمایی مشکل مردم حل میشود، گفت: جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد برای مردم این است که خیلی سریعتر میرسند. الآن با فشار غیرقانونی به قیمت خیلی از مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت میکردند به سمت هواپیما میآوریم، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: در صورتی که الآن اگر من خبرنگار بودم واقعاً از دولت و سازمان هواپیمایی کشوری سؤال میکردم ما چند فروند هواپیمای ملکی مسافری داریم؟ حدود ۳۵۰ فروند هواپیمای ثبت شده داریم، باید بپرسیم چه تعداد فعال است؟ کمتر از یک سوم آن، چرا؟ به دلیل قیمت است، بله عدم سرفصل، شرکتهای دولتی ما زیانده هستند.
وی با بیان اینکه راهکار آزادسازی قیمتهاست، اضافه کرد: در انجمن شرکتهای هواپیمایی تضمین دادیم. در شورای عالی هواپیمایی گفتم تضمین میدهیم -بلیت هواپیما را- از یک سقفی بالاتر نمیفروشیم.
وی بیان کرد: بابت پروازهای داخلی به دولت جمهوری اسلامی به نرخ دلار امریکا پول میدهیم. دولت به من دستور میدهد قیمت بلیت هواپیما را به نرخ ثابت به مردم عرضه کنم این در حالی است که امروز نشست و برخاستم در فرودگاه مشهد با فردا فرق دارد، چه کسی باید این هزینه را پرداخت کند منِ شرکت هواپیمایی؟! مشکلات، مشکلات قانونی است و دخالت غیرقانونی دولتها.