• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

بازار گوشت‌ قرمز؛ نابسامان‌‌تر از همیشه

  • کد خبر : 108253
  • 24 خرداد 1402 - 13:45
بازار گوشت‌ قرمز؛ نابسامان‌‌تر از همیشه
یاز اکو - بازار گوشت قرمز همچنان نا به سامان بوده و تنوع قیمت‌ها به اضافه اعمال سلیقه آن را مدیریت می‌کند. در مدت ۳ روز (چهارشنبه ۱۷ خرداد تا شنبه ۲۰ خرداد) گوشت گوسفند (ران) از ۴۸۵ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره دلیل این تنوع قیمتی در بازار گوشت قرمز گفت: شرکت پشتیبانی امور دام تهران خرید دام سبک و سنگین را برعهده دارد و ممکن است هزینه بسته بندی را در قالب یارانه پرداخت کند. همچنین تعدادی از قصابی‌های سطح شهر که عضو اتحادیه گوشت قرمز بوده و منتخب هستند یارانه دریافت می‌کنند در نتیجه گوشت عرضه شده از این قصابی‌ها هم پایین‌تر از سایر بخش‌ها است.

دادرس دلیل اعمال قیمت سلیقگی در بازار گوشت قرمز را نبود قیمت مصوب دانست و افزود: سال ۹۶ الزام نرخ مصوب از گوشت گوسفند و گوساله حذف شد بنابراین این تنوع قیمتی نباید خیلی دور از ذهن باشد. نکته مهم دیگر این است که گوشت قرمز جز ۱۰ قلم اساسی کالابرگ الکترونیکی (یارانه) نیست؛ البته به استثنا گوشت گوساله. در نتیجه این طور برداشت می‌شود، برای مسؤولان اینکه گوشت قرمز با چه قیمتی دست مصرف کننده می‌رسد جز اولویت‌ها نبوده و به حال خود رها شده است. در چنین فضایی تولیدکننده و مصرف کننده هر دو گرفتار هستند و فضا به نفع دلال‌ها و سوداگران است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با تاکید بر اینکه گوسفند دامی بومی و سرمایه زیستی و ژنتیکی کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: رهاشدگی و عدم توجه به نتیجه آن دستاوردی جز از بین رفتن صنعت دام ندارد. هنگامی که کتاب‌های تاریخ دام و دامپروری را مطالعه کنیم متوجه می‌شویم فلات ایران محل پرورش گوسفند و اهلی کردن این حیوان بوده است.

این فعال بازار دام سبک درباره تناقض کاهش قیمت دام زنده و افزایش قیمت گوشت در بازار یادآور شد: وقتی از کاهش قیمت‌ها صحبت می‌شود باید دید این کاهش نسبت به چه بازه زمانی است. کاهش قیمت دام زنده در حال حاضر در مقایسه با اسفند گذشته بوده که به عنوان مثال بره نر ۱۸۰ هزار تومان بود و امروز به حدود ۱۴۵ تا ۱۶۰ هزار تومان کاهش یافته است.

دادرس با بیان اینکه متولیان دام کشور نیز نسبت به نرخ بالا گوشت قرمز اعتراض دارند، گفت: در پاسخ به این اعتراض اتحادیه گوشت قرمز تاکید دارد قیمت‌ها در میادین خرید دام زنده تغییری نداشته است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با اشاره به استان‌های مرزی و بارانداز قاچاق اضافه کرد: به استثنا برخی میادین فروش دام زنده در بعضی استان‌ها که با پدیده خشکسالی رو به رو هستند و نیز استان‌های مرزی و بارانداز قاچاق که قیمت دام بالاست در باقی میادین نرخ دام زنده نسبت به اسفند سال گذشته روند کاهشی داشته است.

دادرس در ادامه سخنان خود با تاکید بر بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام گفت: وزارتخانه برای فصل انباشتگی گوشت برنامه‌ای ندارد. این در حالی است که سیاست در تنظیم بازار دارای دو جنبه بوده نخست اینکه مصرف کننده هنگام خرید متضرر نشود و دیگر اینکه تولیدکننده هم در روند تولید دچار خسران نشود. در حال حاضر در سیاست‌های مقطعی فقط جانب مصرف کننده حفظ می‌شود.

وی اظهار کرد: همیشه در نیمه اول سال با انباشت گوشت مواجه هستیم و سیاست متولیان باید در این مقطع زمانی باید این باشد که تولیدکننده متضرر نشود اما این گونه نیست.

او گفت: اگر تولید برای دامدار صرفه اقتصادی نداشته باشد کشتار زودهنگام رخ می‌دهد؛ به این ترتیب دام نارس کشتار می‌شود. یا اینکه هر کس پول خوبی بدهد دامدار دام خود را به فروش می‌رساند که عموماً این خریداران قاچاق دام می‌کنند. همچنین در استان‌هایی که خشکسالی موجب کاهش علف در مراتع شده و دامدار با کمبود نقدینگی توان تغذیه دستی را ندارد دام پروران ناگزیر به کشتار دام مولد و غیر مولد می‌شوند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=108253

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});