• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

جمهوری آذربایجان: بقایای اجساد ۴۰۰ شهروندمان را در اراضی آزادشده کشف کرده‌ایم

  • کد خبر : 108848
  • 29 خرداد 1402 - 20:00
جمهوری آذربایجان: بقایای اجساد ۴۰۰ شهروندمان را در اراضی آزادشده کشف کرده‌ایم
یاز اکو - یک مقام جمهوری آذربایجان مدعی شد از زمان امضای بیانیه سه‌جانبه ۲۰۲۰ به دنبال جنگ دوم قره‌باغ، بقایای بیش از ۴۰۰ شهروند این کشور که توسط نیروهای ارمنستان کشته شده‌اند، کشف شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، «الدار صمدوف» معاون رئیس کارگروه کمیسیون دولتی اسیران جنگی، گروگان‌ها و مفقودان جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری «ترند» مدعی شد: «از زمان امضای بیانیه سه‌جانبه بین باکو، ایروان و مسکو در سال ۲۰۲۰ به دنبال جنگ دوم قره‌باغ، بقایای بیش از ۴۰۰ شهروند آذربایجانی کشته شده توسط نیروهای مسلح ارمنستان کشف شده است». وی افزود: گور جمعی در روستای سارجالی منطقه آغدام واقعیتی دیگر از جنایات ارمنستان است. 

صمدوف گفت: «بعد از آزادسازی اراضی ما، کمیسیون دولتی، به همراه سایر نهادها مشغول جستجو و حفاری برای یافتن بقایای شهروندان ما که در نتیجه تجاوز ارمنستان مفقود شدند، بوده است». به گفته وی، کار بر روی کشف بقایای اجساد شهروندان این کشور در اراضی آزاد شده ادامه دارد. 

وی مدعی شد: بر اساس اطلاعاتی که داریم، علاوه بر نیروهای نظامی، غیرنظامیان هم در این منطقه کشته شده‌اند. 

به نوشته ترند، «تصور می‌شود افرادی که بقایای اجسادشان در روستای سارجالی پیدا شده در سال ۱۹۹۲ [جنگ اول قره‌باغ] توسط نیروهای مسلح ارمنستان کشته و دفن شده‌اند». به ادعای این گزارش، پیش‌تر در نتیجه جستجوها، گورهای جمعی در شوشا و برخی مناطق روستایی کشف شدند. 

دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون دو جنگ را بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی از سر گذرانده‌اند. در جنگ دوم قره‌باغ، ارمنستان شمار کشته‌شدگان خود را چهار هزار نفر اعلام کرد. جمهوری آذربایجان نیز کشته‌شدگان خود را نزدیک سه هزار نفر اعلام کرد.

جنگ دوم بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

به‌رغم آتش‌بس، این دو کشور همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=108848

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});