• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6

شروع هفتگی کم‌نوسان بازارها در تابستان

  • کد خبر : 110004
  • 10 تیر 1402 - 23:13
شروع هفتگی کم‌نوسان بازارها در تابستان
یازاکو - در هفته گذشته، بازار سهام دو مسیر افزایشی و کاهشی را تجربه کرد و در سه روز ابتدایی معاملات وضعیت بدی نداشت. اما در دو روز پایانی معاملات، انتشار خبر افزایش نرخ خوراک و گاز پتروشیمی‌ها منجر به افت شاخص‌ها شد و بازار را زمین‌گیر کرد.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ وضعیت عجیب‌و‌غریب بورس

بورس تهران این هفته وضعیت عجیبی را تجربه کرد. در هفته گذشته، بازار سهام دو مسیر افزایشی و کاهشی را تجربه کرد و در سه روز ابتدایی معاملات وضعیت بدی نداشت. اما در دو روز پایانی معاملات، انتشار خبر افزایش نرخ خوراک و گاز پتروشیمی‌ها منجر به افت شاخص‌ها شد و بازار را زمین‌گیر کرد.
در ۵ روز معاملاتی این هفته شاخص کل بورس ۲۰ هزار واحد معادل ۹۴ صدم درصد افت کرد. اما شاخص هم وزن ۵۰۰ واحد، معادل ۷ صدم درصد رشد داشت. شاخص کل فرابورس هم ۳۷۶ واحد معادل ۱.۳۴ درصد کاهش یافت.
رشد جزئی شاخص هم وزن نشان می‌دهد همچنان تعداد قابل توجهی از نماد‌های کوچک بازار با تقاضا مواجه هستند که رشد این نمادها، افت نماد‌های بزرگ را در شاخص هم وزن جبران می‌کند.
پیام الیاس کردی کارشناس بازار سهام در تحلیل هفته گذشته عنوان کرده است: ما سه هفته تکراریِ متعادل و منفی را در بازار سرمایه شاهد هستیم و فکر می‌کنم بعد از منفی شدن‌های مکرر بازار، باید واکنشی مثبت حتی در مقدار کم ببینیم؛ ولی برای این امر باید نیم نگاهی هم به قیمت دلار داشته باشیم.

بازار ارز/ دلار در دست‌انداز اخبار سیاسی

روز چهارشنبه، ۷ تیرماه، در آخرین معامله دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد. بررسی بازدهی قیمت دلار از یکم تا دیروز هفتم تیرماه نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت، بازدهی منفی ۱.۰۱ درصدی داشته است.
به گفته تحلیل‌گران، باید توجه داشت بازارساز طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، قیمت دلار را کاهشی کند. تلاشی که گاه به نتیجه رسیده و گاه به دلیل آنکه خبر موثقی به بازار نرسیده، با شکست مواجه شده است.
افت قیمت دلار اگر چه به کسانی که آن را در قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند، زیان می‌رساند اما به طور کلی امری مثبت و به نفع اقتصاد کشور تلقی می‌شود؛ مشروط بر آنکه این کاهش دستوری نباشد و طی یک روند طبیعی بهبود اقتصادی و رشد و توسعه تولید و تجارت رخ داده باشد. بر همین اساس از آنجا که این نشانه‌ها در اقتصاد ایران دیده نمی‌شود، تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند در صورتی که قیمت دلار به صورت دستوری پایین نگه داشته شود، زمانی نه چندان دور فرا خواهد رسید که این فنر فشرده رها خواهد شد و چالشی جدی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

بازار طلا و سکه/ طلا و سکه در مدار نزولی

محمد کشتی‌آرای کارشناس بازار طلا عنوان کرده است وضعیت بازار داخل طلا با توجه به روند کاهشی انس جهانی با نوسان اندکی همراه بود اما در مجموع باید گفت که هفته باثبات و آرامی را در نخستین روزهای تیرماه شاهد بودیم.
با نگاه به وضعیت بازار طلا مشخص شد هر گرم طلای ۱۸ عیار هفته گذشته، یکم تیرماه با قیمت دو میلیون و ۳۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله می‌شد. این در حالی است که روز چهارشنبه این مقدار طلا با رقم دو میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت طلا در نخستین هفته تیرماه ۱۴۰۲ افزایش محدود ۰.۵۱ درصدی داشت و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان به ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار افزوده شد.
سکه امامی نیز بر خلاف هفته گذشته با بازدهی منفی همراه شد. این قطعه در روز چهارشنبه با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان مبادله شد و در یک هفته گذشته ۸۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. در نخستین هفته تیرماه بازدهی سکه امامی کاهش ۰.۲۸ درصدی داشت.
کشتی‌آرای عنوان کرده است بازار طلا در نخستین روزهای گرم تیرماه بسیار بسیار آرام، باثبات و کم نوسانی بود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش تقاضا قیمت‌ها همچنان کاهشی باشد.

بازار مسکن/ تذکر کارشناسان در مورد وضعیت مسکن

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های کشور متذکر شده است: بیماری‌ای که تقریبا می‌توان گفت طی ۱۱،۱۲ سال گذشته در حوزه اقتصاد مسکن کشور رخ داده، امروز کماکان پابرجاست و هیچ عزم جدی‌ای هم برای رفع اثر از شرایطی که در بازار مسکن حکم‌فرماست، وجود ندارد و برنامه‌ریزی‌ای نشده است. این در حالی است که تدابیر درستی هم در این بازار دیده نمی‌شود.
وی عنوان می‌کند: درست است که گفتیم بازار مسکن از اقتصاد کلان تبعیت می‌کند، اما اگر آمارها را نگاه کنیم، شاید در ۱۰، ۱۲ سال گذشته اگر تورمی هم در کشور رخ داده، این تورم در حوزه مسکن و ساختمان نمود بیشتری داشته است.
او یادآور شد: شاید بی‌راهه نگفته باشیم که عرضه و تقاضا به عنوان بازیگر اصلی در تمام حوزه‌های اقتصادی، امروز در حوزه مسکن و ساختمان نقش‌آفرینی می‌کند و شرایط خوبی به لحاظ تولید نداریم.
عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در ادامه می‌گوید: با شوآف و شعار و اعلام آمارهای میلیونی، نه مردم صاحب مسکن می‌شوند و نه تولیدی به اسم مسکن خواهیم داشت.
پورحاجت می‌افزاید: ما به عنوان فعال بخش مسکن اعتقاد داریم که هیچ اتفاق مثبتی در حوزه مسکن رخ نداده و هیچ برنامه‌ریزی‌ای هم برای این حوزه صورت نگرفته است.

بازار طلای جهانی/ پایین‌ترین حد طلا در سه ماه گذشته

طلا در بازار جهانی کاهش یافت و در معرض سقوط به کانال ۱۸۰۰ دلار قرار گرفت.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت طلا به پایین‌ترین حد بیش از سه ماه اخیر رسیده است.
تحلیلگران بازار جهانی، دلیل اصلی این موضوع را این می‌دانند؛ تکرار موضع سیاست پولی جنگ‌طلبانه بانک‌های مرکزی ارشد برای کاهش فشارهای حباب قیمتی.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، با توجه به اینکه رهبران بانک‌های مرکزی بزرگ جهان شاهد تشدید بیشتر سیاست‌ها هستند، افزایش نرخ بهره را در نشست بعدی بانک مرکزی رد نکرد.
کریستوفر وونگ، استراتژیست OCBC FX گفت اظهارات جنگ طلبانه پاول باعث شد که نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری افزایش یابد و هزینه فرصت بیشتر برای نگهداری طلا جذابیت این فلز را کمرنگ کند.
نرخ‌های بهره بالاتر بر طلای بدون بهره فشار می‌آورد که با صعود دلار به بالاترین سطح دو هفته‌ای، طلا نیز تحت فشار قرار گرفت. بر اساس گزارش رویترز، طلا تاکنون در ماه ژوئن حدود ۳ درصد کاهش داشته است.

بازار نفت/ نفت در تکاپو برای ثبت رشد ماهانه

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر با ۱۹ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۷۴ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات ماه آتی که مهلت آن روز جمعه منقضی می شود، با ۱۲ سنت کاهش، به ۷۴ دلار و ۲۲ سنت رسید.
بهای معاملات وست تگزاس اینترنت آمریکا با ۲۱ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۶۹ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید.
هر دو شاخص روز پنج شنبه با اندکی افزایش بسته شدند و در مسیر ثبت بیش از دو درصد رشد ماهانه قرار دارند.
بازارها در پی انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ ژوئن، به میزان ۹.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است، نگران محدود شدن بیش از حد عرضه شده‌اند.
پیش از این، عربستان سعودی متعهد شده بود تولید خود را به صورت یکجانبه بیش از یک میلیون بشکه در روز در ژوییه کاهش دهد.
با این حال، نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخهای بهره مانع رشد بیشتر قیمت نفت شده است.
سران بانک‌های مرکزی بزرگ جهان روز چهارشنبه تایید کردند که تصور می‌کنند تحکیم بیشتر سیاست پولی برای سرکوب تورم بالا ضروری خواهد بود اما همچنان بر این باورند که می‌توانند بدون ایجاد رکود، به این هدف دست پیدا کنند.
جرم پاول، رئیس فدرال رزرو، احتمال افزایش بیشتر نرخ‌های بهره در نشست بعدی بانک مرکزی آمریکا را منتفی ندانست. در حالی که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، انتظارات برای نهمین دور افزایش نرخ بهره در منطقه یورو در ژوئیه را تحکیم کرد.
بر اساس گزارش رویترز، بازارها همچنین منتظر انتشار گزارش شاخص مدیران خرید چین هستند که چشم اندازی از فعالیت بخش خدمات و کارخانه بزرگترین اقتصاد آسیا فراهم خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=110004

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});