• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

حجم ذخیره سد ارس ۳۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت

  • کد خبر : 110034
  • 11 تیر 1402 - 11:15
حجم ذخیره سد ارس ۳۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: در اثر خشکسالی‌های مداوم حجم ذخیره سد ارس از یک میلیارد متر مکعب به ۷۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، علیرضا نعمت سلطانی با بیان اینکه میزان بارش‌ امسال در استان اردبیل نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: در بارش‌های هفته‌های اخیر بیشترین بارش‌ها در اصلاندوز مغان نسبت به دوره بلند مدت ۷۱ درصد ، پارس‌آباد ۶۱ درصد و انگوت ، بیله‌سوار و گرمی مغان نیز تا ۵۱ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل ادامه داد: با وجود بارش‌های رگباری اخیر در مجموع میزان بارش در استان از ۸۰ میلیمتر به کمتر از ۵۸ میلیمتر رسیده است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های مداوم و تنش آبی در مناطق مختلف استان گفت: کمبود آب در استان نگران کننده بوده و ضرورت دارد شهروندان به مصرف بهینه آب توجه جدی داشته باشند ، در غیر اینصورت مردم در تابستان با قطعی آب مواجه خواهند شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل با بیان اینکه حجم ذخیره سد یامچی از ۱۲ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۶ میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه آب مورد نیاز شهروندان اردبیلی از رودخانه‌های جاری، چشمه‌ها، قنات و منابع آب سد یامچی تامین می‌شود ولی باز همچنان نگران افزایش مصرف و قطعی آب در ماه‌های پایانی تابستان هستیم.

آبرسانی به ۲۲۱ روستا در مشگین‌شهر هدف‌گذاری شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با بیان اینکه آبرسانی به ۲۲۱ روستا در شهرستان مشگین‌شهر با تامین اعتبارت لازم در اولویت اجرا قرار گرفته است ، افزود: از این تعداد امسال در فاز اول، عملیات آبرسانی به ۵۱ روستا و پنج شهر در قالب مجتمع آبرسانی سبلان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای آن چهار هزار ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار به‌عنوان پیش‌پرداخت به پیمانکار مربوطه پرداخت شده است، گفت: با تکمیل این طرح مشکل آب ۲۲۱ روستا و پنج شهر مشگین‌شهر، لاهرود، فخرآباد، مرادلو و رضی برطرف خواهد شد.

نعمت سلطانی همچنین درباره اجرای طرح فاضلاب در چهار شهر تابع استان اردبیل اظهار کرد: برای مطالعات این طرح‌ها از منابع داخلی اعتبار لازم در نظر گرفته خواهد شد که امیدواریم با همراهی فرمانداران در بودجه سال جاری مطالعات را تکمیل و عملیات اجرایی را با تامین منابع ملی به سرانجام برسانیم.

قطعی آب در جعفرآباد و مشگین‌شهر برطرف شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با اشاره به قطعی آب در برخی شهرهای استان گفت: در ماه‌های اخیر شاهد قطعی آب در شهرهای مشگین‌شهر و جعفرآباد بودیم و با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مربوطه مشکل قطعی آب در این ۲ شهر برطرف شد.

نعمت سلطانی با بیان اینکه هم‌اکنون از ۳۱ شهر استان اردبیل ۱۷ شهر دچار تنش آبی هستند، گفت:علاوه بر این از ۹۹۱ روستای استان ۲۷۰ روستای استان دچار تنش آبی هستند که رفع این مشکلات نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نمایندگان استان در مجلس و شهروندان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل ادامه داد: اغلب شهرها و روستاهای استان اردبیل به دلیل تداوم خشکسالی و گرمای بیش از حد هوا، با خشک شدن رودخانه‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها در فصل بهار و تابستان با کمبود منابع آب روبه‌رو هستند و برای جلوگیری از بحران آب در این استان لازم است شهروندان از مصرف بی‌رویه آب خودداری کنند تا در تابستان با کمبود آب مواجه نشوند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=110034

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});