• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

انجام کشت قراردادی در سطح ۴۵۵ هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 113076
  • 09 مرداد 1402 - 15:30
انجام کشت قراردادی در سطح ۴۵۵ هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای انجام کشت قراردادی در سطح ۴۵۴ هزار و ۸۹۰ هکتار در سال زراعی آینده در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، اکبر فتحی درباره سیاست‌های حمایتی سازمان از کشت قراردادی افزود: کشاورزان استان آذربایجان شرقی برای اجرای کشت قراردادی حمایت می‌شوند و در بسته سیاست‌های حمایتی امسال، مهمترین حمایت وزارتخانه در زمینه توزیع کودهای فسفاته و پتاسه میان کشاورزان قراردادی و کسر وجه آن در زمان تحویل محصول است.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی در استان آذربایجان شرقی شامل گندم آبی و دیم، ‏ جو دیم و دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا می‌شود ادامه داد: حمایت دیگر از کشاورزی قراردادی در بخش بیمه محصولات صورت می‌گیرد به طوری که تعرفه بیمه خاص کشت قراردادی پیش‌بینی شده و این تعرفه ۲۰ درصد تخفیف خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی همچنین پرداخت کرایه حمل یا کمک هزینه کرایه حمل، ‏ انتقال دانش و فناوری و آموزش کشاورزان طرف قرارداد با همکاری مؤسسه ترویج و آموزش سازمان تات را از دیگر حمایت‌ها و مشوق‌های کشت قراردادی عنوان کرد.

وی در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه کشت قراردادی در آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بیش از ۲۲ هزار هکتار گندم آبی در قالب حدود ۵ هزار و ۸۰۰ قرارداد که ۳۳ درصد سطح کشت گندم آبی استان را شامل می‌شد، تحت کشاورزی قراردادی قرار گرفت.

وی درباره جزئیات برنامه کشت قراردادی سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ گفت: در سال زراعی آینده حداقل ۶ میلیون و ۱۶۵ هزار هکتار کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی هدفگذاری شده که از این میزان ۵.۵ میلیون هکتار گندم، ۴۰۰ هزار هکتار جو‏ و ۲۶۵ هزار هکتار دانه‌های روغنی در سطح کشور پیش‌بینی شده است.

فتحی توسعه کشاورزی قراردادی را یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم عنوان و تصریح کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ یک برنامه جامع کشاورزی قراردادی تهیه کرده‌ایم که براساس آن گندم در سطح ۴۱۹ هزار و ۵۹۰ هکتار، ‏ جو دیم ۲۶ هزار هکتار و دانه‌های روغنی (کلزا، گلرنگ و کاملینا) در سطح ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار در سطح استان آذربایجان شرقی هدفگذاری شده است.

وی اذعان داشت: کشت قراردادی در سال زراعی آینده با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران‏، سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام و نهادهای پشتیبان از جمله شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی‏، مجموعه اتاق اصناف ایران، بنیاد ملی گندمکاران و بانک کشاورزی به همراه مجریان غیردولتی اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از ابلاغ برنامه کشت قراردادی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: کشت قراردادی با توجه به شرایط آب و هوایی از ۱۵ شهریور امسال آغاز خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد اجرای کشت قراردادی در سال زراعی آینده به افزایش خوداتکایی در تولید گندم، کاهش واردات جو و تأمین قسمتی از کنجاله و روغن مورد نیاز کشور که جزو برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، کمک کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=113076

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});