• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

کاشت درختچه‌های دارویی قره قاط در روستای عنصرود اسکو

  • کد خبر : 114393
  • 22 مرداد 1402 - 10:57
کاشت درختچه‌های دارویی قره قاط در روستای عنصرود اسکو
یاز اکو - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو از کاشت درختچه‌های دارویی قره قاط در روستای عنصرود این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، ابوالفضل فرشبافیان گفت: قره قاط میوه جنگلی بومی آسیای غربی (ایران و ترکیه) بوده و شکل درختچه ای دارد که بیشتر در جنگل های گیلان و ارسباران دیده می شود. بوته آن یک تا ۱.۵ متر گاهی به ۲ متر هم می رسد. گل آذین خوشه ای داشته و شامل ۲۰ تا ۴۰ گل صورتی رنگ است. میوه هایش به شکل کروی بوده و میوه ها در حالت رسیده رنگ ارغوانی تیره دارد. در آب و هوای اقلیمی سرد و مخصوص نواحی کوهستانی و همچنین دارای روزهای مه آلود در فصل رویش است رشد می کند، گیاهی سایه پسند در ارتفاع ۱۱۰۰ تا ۱۹۰۰ متری از سطح دریا کشت می شود.

وی با اشاره به مزایای کشت این محصول افزود: این محصول قابلیت استقرار در بین درختان میوه دارد و در نتیجه به عنوان مکمل تولید و سودآوری تکمیلی که در این صورت با آبیاری درختان میوه نیاز آبی این محصول نیز برطرف می شود که بطور معمول نیاز آبی این گیاه سه هزار و۵۰۰ تا چهار هزار مترمکعب سالانه است که در سیستم آبیاری تحت فشار این مقدار قابل کاهش است. تراکم در هکتار ۲۵۰۰ بوته در هکتار است. این محصول مقاوم به سرما و سرمای دیر رس بهاره است. عملکرد میوه تازه ۲.۵ تا ۴ تن در هکتار و عملکرد میوه خشک یک تن در هکتار است.

فرشبافیان افزود: قیمت مناسب محصول قیمت عمده هر کیلو ۵ میلیون ریال است. اثرات درمانی روی فشار خون کاهش دهنده قند بیماران دیابتی، ترمیم عروق قلب، منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدانها مانند ویتامین C و منگنز است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و به جلوگیری از بیماری ها کمک می کند.

وی افزود: در حال حاضر این گیاه به صورت پایلوت در روستای عنصرود کشت شده است با توجه به سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه قابلیت توسعه کشت در این شهرستان را دارا هست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=114393

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});