• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

سهم مسکن از درآمد خانوارها چقدر است؟

  • کد خبر : 114503
  • 23 مرداد 1402 - 10:30
سهم مسکن از درآمد خانوارها چقدر است؟
یاز اکو - مرکز آمار ایران به‌تازگی گزارشی از متوسط هزينه‌ خالص سالانه‌ خانوارها منتشر کرده است. بر این اساس سهم مسکن، سوخت و روشنایی از هزینه‌های خانوار در سال 1401 معادل 38/1 درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، درآمد حاصل از دست‌رنج خانوارهای کشور هر سال در بخش‌های مختلفی اعم از خوراکی و غیرخوراکی هزینه می‌شود. بر اساس داده‌هایی که سال‌های قبل در این خصوص منتشر شده است بین خانواده‌های شهری بیشترین سهم بین مواد خوراکی از آن گوشت بوده است و بین غیرخوراکی‌ها نیز دسته مسکن، سوخت و روشنایی بزرگترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارشی که به تازگی مرکز آمار ایران از متوسط درآمد خانوارهای شهری و روستایی منتشر کرده است نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ نیز تقسیم میزان درآمد خانوار روی همین روند قرار داشته است؛ سهم مسکن، سوخت و روشنایی بر اساس نموداری که مرکز آمار ایران از هزینه‌های خانوارهای شهری منتشر کرده ۳۸/۱ درصد بوده است.

پیش از این و در سال‌های گذشته این میزان ۳۶ درصد اعلام شده بود و بنا بر این ادعا خانوارهای شهری از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تنها دو درصد بیشتر، از درآمد خود را به این بخش اختصاص داده‌اند.

تورمی که مردم حس می‌کنند بیشتر از آمارهای رسمی است

هزینه‌های مربوط به اجاره و خرید مسکن در سال‌های گذشته تا آنجا افزایش یافته است که مردم به‌ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران مجبورند درصد بالایی از درآمد خود را صرف تهیه سرپناهی حداقلی کنند.

در این میان بازار اجاره در آغاز فصل معاملات امسال با تورم بی‌سابقه‌ای مواجه شد. برخی در موعد تمدید قرارداد خانه خود مجبور شدند به محلات پایین‌تری مهاجرت کنند و برخی دیگر نیز با بودجه خود نمی‌توانستند خانه جدیدی پیدا کنند. اجاره ماهانه اغلب آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگ حتی با حقوق ماهانه افراد نیز برابری می‌کند. بنابراین تورم حقیقی که مردم اکنون در جامعه حس می‌کنند بسیار بیشتر از میزان آمارهای رسمی است که هر ماه منتشر می‌شوند.

خلیل محبت‌خواه، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان تهران با یادآوری اینکه سال ۱۴۰۱ متوسط قیمت مسکن در تهران به ۵۵ ملیون تومان رسیده، گفته بود: قیمت مسکن ۷۰ درصد هزینه سبد هر خانوار تهرانی را تشکیل می‌دهد.

در حالی رقم دقیق متوسط هزینه مسکن در سبد هزینه خانوارهای شهری و روستایی نامشخص است که اطلاعات مربوط به تحولات بازار مسکن در تارنمای وزارت راه و شهرسازی نیز دیگر در دسترس نیست. روندهای تورمی سال‌های اخیر نشان می‌دهد مسکن همچنان بیشترین سهم را در سبد خانوارها به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=114503

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});