• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

تکمیل شبکه آبیاری سد سهند ۱۹ هزار میلیارد ریال نیاز دارد

  • کد خبر : 115541
  • 01 شهریور 1402 - 12:30
تکمیل شبکه آبیاری سد سهند ۱۹ هزار میلیارد ریال نیاز دارد
یاز اکو - مجری شبکه آبیاری سد سهند با بیان اینکه اهداف کشاورزی این شبکه حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار است، گفت: برای تکمیل این طرح ۱۹ هزار میلیارد ریال با هزینه های امروز نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، زین العابدین رسول نژاد روز چهارشنبه اظهار کرد: اجرای این طرح در پنج واحد عمرانی تعریف شده که واحد عمرانی یک به وسعت سه هزار هکتار در حال بهره برداری است و شبکه اصلی آن کار شده و تنها در ۲۵۰ هکتار اجرای شبکه فرعی باقیمانده است.

وی گفت: اکنون کشاورزان منطقه، زمین های دیم خود را از طریق شبکه های فرعی که ایجاد شده آبیاری می کنند و معیشت آنها به مراتب بهتر شده است.

رسول نژاد ادامه داد: دیگر واحدهای عمرانی این شبکه به ترتیب ۲هزار و ۱۰۰ هزار هکتار، ۹۰۰ هکتار، یکهزار و ۱۰۰ هزار هکتار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارند که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، ظرف ۲ سال بهره برداری و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی شبکه های آبیاری این سد در سال ۱۳۸۲ آغاز شده، گفت: تا سال ۱۴۰۱، نزدیک به یک هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال هزینه شده و سال گذشته نیز حدود ۵۷۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

وی افزود: با توجه به تغییر روزانه قیمت ها، تزریق به موقع اعتبارات، هزینه تمام شده طرح را کاهش می دهد به طور مثال، پمپ آبی که در سال ۱۳۸۲ حدود ۵۰۰ میلیون ریال قیمت داشت اکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال شده و مشابه این موارد، هزینه های را چندین برابر کرده است.

تکمیل شبکه آبیاری سد سهند ۱۹ هزار میلیارد ریال نیاز دارد

مجری این طرح با بیان اینکه در جریان سفر نخست رئیس جمهور به استان، در جمع بندی که از این طرح شد به این نتیجه رسیدیم که اتمام طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال هزینه نیاز دارد، گفت: از این رو در جریان این سفر چهار هزار میلیارد ریال برای شبکه آبیاری سد سهند مصوب شد که ظرف سه سال باید پرداخت شود و تاکنون ۵۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

رسول نژاد همچنین به نیاز برقی ۲۰ مگاواتی این شبکه اشاره کرد و گفت: اگر پست ۴۰۰ مگاواتی که قرار است از سوی برق منطقه ای در کنار این سد احداث شود وارد مدار شود می تواند نیاز برقی این شبکه و دیگر واحدهای صنعتی را تامین کند ضمن اینکه زمین این پست از سوی یک شرکت خصوصی خریداری شده و کلنگ زنی شده است.

وی میزان آب اختصاصی به بخش کشاورزی از سوی وزارت نیرو در این شبکه آبیاری را سالانه ۵۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=115541

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});