• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

هشدار کاهش تراز آب زیرزمینی در آبخوان‌های آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 116700
  • 11 شهریور 1402 - 13:30
هشدار کاهش تراز آب زیرزمینی در آبخوان‌های آذربایجان‌غربی
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به چالش تغییر اقلیم و استمرار خشکسالی؛ نسبت به کاهش حجم مخازن آبخوان‌های استان هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، مجید رستگاری تامین آب سالم مورد نیاز بخش‌های مختلف شرب، زیست محیطی، صنعت و کشاورزی را رسالت اصلی این شرکت خواند و گفت: تحقق توزیع عادلانه آب با هدف رونق تولید در بخش‌های صنعت و کشاورزی در کنار تأمین نیاز سایر مصارف شرب و محیط زیست مهم‌ترین هدف این شرکت است.

وی تغییر اقلیم و استمرار خشکسالی را ابرچالش تامین آب خواند و افزود: مقدار بارش ها از مهرماه سال گذشته تا ۲۵ مرداد سالجاری (سال آبی ۱۴۰۲_۱۴۰۱) در استان ۳۳۱ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته، ۱۲.۶ درصد افزایش و نسبت به متوسط دراز مدت ۵.۷ درصد کاهش را نشان میدهد.

رستگاری از کاهش رواناب‌ها و منابع آب سطحی در حوضه‌های آبریز استان خبر داد و اذعان داشت: در سال آبی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ رواناب تولیدی در ارتفاعات و ورودی به دشت‌ها در کل استان، کاهش ۲۷ درصدی نسبت به سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میانگین تراز آب زیرزمینی در آبخوان‌های آبرفتی استان در سال آبی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ ، ۰.۴۳ متر کاهش یافته بود، گفت: حجم مخازن آبخوان‌های آبرفتی استان در این سال آبی، ۱۱۶٫۴ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

رستگاری تصریح کرد: تغییر اقلیم و استمرار پدیده خشکسالی؛ تأمین آب مورد نیاز مصارف شرب، صنعت و کشاورزی را با مشکل جدی مواجه کرده‌ است.

وی افزود: با توجه به محدودیت اعتبارات تخصیص یافته برای عملیات مرمت و بازسازی، تأسیسات آبی سطح استان دچار فرسودگی شده و راندمان انتقال را کاهش داده‌ که این موضوع مدیریت منابع آب را با دشواری دوچندان مواجه کرده است.

رستگاری در پایان با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: این شرکت با اجرای پروژه گشت و بازرسی از منابع آب، انسداد بیش از ۷۵۰ چاه‌ غیرمجاز، مرمت و بازسازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی مهاباد، زرینه‌رود، شهرچای و باراندوزچای ارومیه، ساماندهی رودخانه ارس و پروژه لایروبی رودخانه‌ها، مسیل‌ها، انهار و کانال‌های استان به طول ۶۵/۱۸۳ کیلومتر درصدد مدیریت منابع آب استان برای کاستن از تنش آبی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=116700

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});