• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4
بیانیه خانه توسعه آذربایجان در باره وضعیت دریاچه ارومیه؛

درخواست اعلام وضعیت فوق العاده برای دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 117263
  • 18 شهریور 1402 - 12:15
درخواست اعلام وضعیت فوق العاده برای دریاچه ارومیه
یاز اکو - خانه توسعه آذربایجان در بیانیه ی با اشاره به وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه و نگرانی عمیق ساکنان محلی خواستار اعلام وضعیت فوق العاده از سوی حاکمیت و رسیدگی فوری برای جلوگیری از مرگ این دریاچه شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، این تشکل مردم نهاد با استناد به گزارش های میدانی و تصاویر جدید دریافتی، وضعیت دریاچه ارومیه را بسیار نگران کننده و فرا بحرانی اعلام کرده و نوشته است: در هیچ دوره ی از تاریخ و نیز سال های اخیر وضعیت این تالاب این چنین شکننده و فاجعه بار نبوده و برخلاف تبلیغات دولتی امروز از آن دریا که روزگاری نه چندان دور چون نگین فیروزه ی ایران می درخشید، جز نام و دریای از نمک و خشکی چیزی باقی نمانده است!

خانه توسعه آذربایجان ناکامی در اجرای طرح ها و پروژه های مصوب نجات دریاچه ارومیه به رغم میلیارد ریال هزینه را به چالش کشیده و ضمن تاکید بر آسیب شناسی این ناکامی ها ، خواستار روشنگری و پاسخگویی مجریان و مسوولان به افکار عمومی شده است.

این تشکل نوشته است خطر خشک شدن دریاچه ارومیه امروز با طوفان های فزاینده نمک و ذرات سرطانی نزدیک تر و عینی تر از همیشه تمام منطقه به ویژه استان های آذربایجان شرقی و غربی را فرا گرفته و نگرانی عمیق ساکنان و بعضا کوچ آن ها را در پی داشته است.

خانه توسعه آذربایجان با استناد به نتایج تحقیقات دانشگاه تبریز آورده است : کاهش تراز آب دریاچه و گسترش پهنه نمکی تاثیر بسیار منفی در پارامتر های اقلیمی شهرهای مجاور می گذارد ،ضمن اینکه بادهای حتی با سرعت کمتر از ۳۶ کیلومتر بر ساعت موجب انتشار ذرات نمکی به شهرهای اطراف می شود و این پدیده خود به تنهایی اثرات بسیار مخربی در بخش کشاورزی و افت کیفی منابع آب زیر زمینی و سلامتی جوامع انسانی دارد.

این تشکل در بخش دیگری از بیانیه خود نسبت به عواقب و خطرات اقلیمی ، زیست محیطی ،کشاورزی ، دامداری و بهداشتی خشک شدن دریاچه هشدار داده و از دولت خواسته است با قید فوریت و اعلام وضعیت فوق العاده همه توان خود را برای نجات این دریاچه به کار گیرد و با توجه به ابعاد فاجعه از سازمان های جهانی از جمله سازمان ملل، سازمان خواربار کشاورزی جهانی ،‌ سازمان همکاری کشورهای اسلامی و نیز کشورهای همسایه و همه دوستداران محیط زیست یاری بطلبد.

خانه توسعه آذربایجان در بخش دیگری از بیانیه خود بر ادامه راهبردهای صرفه جویی آب کشاورزی ، ترسیم نقشه راه مبتنی بر حکمرانی تعالی گرای داده محور و نیز اهمیت و نقش مشارکت آحاد جامعه به ویژه جوامع محلی برای احیا دریاچه ارومیه تاکید کرده و پیشنهادهای ذیل را ارائه داده است .

– تسریع در اجرای فاز دوم تونل انتقال آب از رودخانه زاب  با هدف انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال به دریاچه .

– استمرار برگزاری جلسات ستاد احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهور و فعال کردن زیرساختارهای استانی و پاسخگویی به مسئولیت های محوله ،

– بازنگری و فعال کردن دوباره پروژه های مصوب ستاد احیا دریاچه ارومیه  بر اساس اولویت بندی و زمان بندی .

– اهتمام و پیگیری جدی طرح کاهش مصارف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از طریق انتخاب الگوی کشت مناسب و سایر اقدامات به زراعی ، علمی ،‌تحقیقاتی و استفاده از فناوری های نوین قابل دستیابی . ( نتایج پژوهش های علمی نشان می دهد که با حفظ سطح تولید می توان نسبت به کاهش ۳۵ درصد مصارف آب کشاورزی اقدام نمود.)

این خانه درپایان بیانیه توسعه گردشگری طبیعت و گردشگری روستا در حوضه دریاچه ارومیه با هدف کاهش بار کشاورزی پر آب را مورد تاکید قرار داده و تصریح کرده احیا دریاچه ارومیه بدون مشارکت آحاد جامعه به ویژه جوامع محلی امکان پذیر نخواهد بود و درخواست کرده با یک برنامه مدون و علمی از جمله تربیت تسهیل گران ماهر به سمت جلب مشارکت موثر ذینفعان اقدامات لازم صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117263

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});