• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

تهرانی‌ها ۲۰ برابر شهروندان استا‌ن‌های محروم تسهیلات دریافت کرده‌اند

  • کد خبر : 117786
  • 25 شهریور 1402 - 20:00
تهرانی‌ها ۲۰ برابر شهروندان استا‌ن‌های محروم تسهیلات دریافت کرده‌اند
آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت پرداخت وام نشان می‌دهد، طی 4 ماهه نخست امسال بیش از 308 همت به مانده تسهیلات کل بانک‌های کشور افزوده شده است.

یازاکو؛ امین طبقچی – میزان وام‌های پرداخت‌شده سیستم بانکی با رشد ۵٫۵ درصدی از ۵ هزار و ۵۸۳ همت در ابتدای سال جاری به بیش از ۵ هزار و ۸۹۲ همت در پایان تیرماه رسیده است.

با احتساب پیش‌بینی که مرکز آمار از جمعیت کشور در سال ۱۴۰۱ انجام داده (معادل ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر) می‌توان گفت به طور میانگین سرانه تسهیلات دریافتی هر فرد از سیستم بانکی تا پایان تیر ماه امسال حدود ۷۰ میلیون تومان بوده اما این میزان به تفکیک استان‌های کشور متفاوت و تامل برانگیز است.

پیشتازی تهرانی‌ها در دریافت تسهیلات:
۶۰ درصد از کل تسهیلات اعطایی به تهرانی‌ها تعلق یافته است و پس از تهران، اصفهان و خراسان رضوی در بخش تسهیلات پیشتاز هستند.

کدام استان‌ها کمترین تسهیلات را دریافت کرده‌اند:
استان‌های محروم‌تر کشور مثل کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی، در ماه‌های اخیر همواره کمترین میزان تسهیلات را دریافت کرده‌اند.
نکته قابل توجه در گزارش‌های بانک مرکزی، کوتاه شدن دست استان‌های محروم از تسهیلات اعطایی و اختلاف چشمگیر آمار و ارقام مربوطه به استان تهران با دیگر استان‌هاست. موضوعی که طبق گزارش بانک مرکزی، یکی از اصلی‌ترین علل آن، استقرار دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران و انجام شدن عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها در تهران است.

وضعیت سرانه تسهیلات بانکی چگونه است؟
وضعیت سرانه تسهیلات بانکی تا پایان تیر ماه امسال به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد، ساکنان استان تهران بیشترین وام بانکی را نسبت به دیگر استان‌ها دریافت کرده‌اند، به طوری که به ازای هر فرد در استان تهران حدود ۲۵۰ میلیون تومان وام بانکی پرداخت شده که بیش از ۳٫۵ برابر میانگین سرانه تسهیلات بانکی کل کشور است.
پس از تهران، استان یزد در رتبه دوم قرار دارد، به طوری که تا پایان تیرماه امسال معادل ۶۴ میلیون تومان به ازای هر فرد در این استان وام بانکی پرداخت شده است. رتبه سوم بالاترین میزان پرداخت تسهیلات بانکی به ازای هر فرد نیز به استان سمنان تعلق دارد که حدود ۵۸ میلیون تومان است.

کمترین سرانه تسهیلات بانکی مربوط به کدام استان‌هاست؟
از سوی دیگر رکورد‌دار کمترین میزان وامی که به ازای هر فرد از سوی سیستم بانکی پرداخت شده مربوط به ساکنان استان سیستان و بلوچستان بوده، به طوری که تا پایان تیرماه امسال به ازای هر فرد در این استان تنها ۱۲ میلیون تومان وام بانکی پرداخت شده است. به بیان دیگر میزان وامی که به ازای هر فرد در استان تهران پرداخت شده حدود ۲۰٫۶ برابر یک فرد در استان سیستان و بلوچستان بوده است.
پس از استان سیستان و بلوچستان، رکورد دار کمترین میزان سرانه تسهیلات پرداختی به استان آذربایجان غربی و کردستان تعلق دارد، به طوری که طی دوره مورد اشاره به ازای هر فرد در این استان‌ها حدود ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است. این درحالی است که
در مقابل تسهیلات ۶۰ درصدی بانک‌ها برای تهرانی‌ها، برای استا‌ن‌های آزربایجان این تسهیلات در مجموع کمتر از ۵ درصد بوده است!

کدام استان بیشترین رشد در میزان تسهیلات سرانه داشته است؟
در میان استان‌های کشور، هرمزگان در صدر بیشترین میزان رشد تسهیلات سرانه طی دوره مورد اشاره قرار گرفته است.
سرانه تسهیلات در استان هرمزگان با رشد ۸٫۷ درصدی از ۳۰ میلیون تومان در پایان سال گذشته به ۳۲ میلیون ۷۱۰ هزار تومان در پایان تیر ماه امسال رسیده است.
بعد از استان هرمزگان، استان‌های قم و کهگیلویه وبویراحمد در رتبه‌های بعدی قرار دارند که بیش میزان سرانه‌ها بیش از ۸ درصد افزایش یافته است.

کمترین میزان رشد سرانه تسهیلات متعلق به کدام استان است؟
کمترین میزان رشد سرانه تسهیلات طی چهار ماهه نخست سال جاری به استان مازندران تعلق دارد که مقدار آن کمتر از دو درصد (۱٫۹ درصد) بوده است

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117786

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});