• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

بازار سرد پاییزی

  • کد خبر : 119185
  • 09 مهر 1402 - 9:02
بازار سرد پاییزی
یاز اکو - از یکسو سقوط ارزش طلای جهانی به زیر سطح حمایتی مانعی بر سر راه صعود سکه و طلا تلقی می‌شود. در سوی دیگر نرخ ارز نیز کمکی به افزایش سکه نمی‌‌‌کند. اگر چه به سبب افت‌‌‌های کم اما پی در پی بازار سکه، سرمایه‌گذاران این عرصه با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌‌‌زنند که این منجر به کاهش مبادلات شده است. این کاهش مبادلات سبب دور شدن التهابات می‌شود و بازار به سمت ثبات حرکت می‌کند.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

از یکسو سقوط ارزش طلای جهانی به زیر سطح حمایتی مانعی بر سر راه صعود سکه و طلا تلقی می‌شود. در سوی دیگر نرخ ارز نیز کمکی به افزایش سکه نمی‌‌‌کند. اگر چه به سبب افت‌‌‌های کم اما پی در پی بازار سکه، سرمایه‌گذاران این عرصه با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌‌‌زنند که این منجر به کاهش مبادلات شده است. این کاهش مبادلات سبب دور شدن التهابات می‌شود و بازار به سمت ثبات حرکت می‌کند.

بازار سهام/ هفته قرمز رنگ بورس

بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌‌‌ای که گذشت عملکرد مثبتی از خود نشان نداد. به طوری که شاخص کل بازدهی منفی ۱/۰۹ درصدی را به ثبت رساند که با از دست دادن مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۹۷ هزار واحدی مستقر شد. در هفته‌‌ گذشته بازار با سه روز منفی، به ارزش معاملات خرد به میانگین ۳۹۸۵ میلیارد تومان دست یافت که تنها مقداری جزئی نسبت به هفته ماقبل خود رشد داشته است. از سوی دیگر با مجموع هفتگی ۱۱۲۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بورس و فرابورس، بازار سهام نسبت به هفته ماقبل خود پول حقیقی بیشتری را از دست داد. با این تفاسیر تا زمانی که نیروی محرکه‌‌‌ای برای بازار ایجاد نشود روند فعلی تکرار خواهد شد. حتی با در نظر گرفتن افت‌‌‌های دلار دور از ذهن نیست بازار با شیب ملایمی نزول ‌‌‌کند تا زمانی که به ارزندگی برسد.

بازار ارز/ بازار دلار کاهشی و در انتظار مذاکرات

در هفته اخیر دلار همواره در روند کاهشی قیمت، نوسان داشت. این اسکناس در پله‌های ابتدایی کانال ۴۹ هزار تومانی معامله شد. سیگنال‌های سیاسی معامله‌گران بازار ارز را دست‌ به عصا کرد و بزرگان این بازار ترجیح دادند تا حصول نتیجه مذاکرات رئیس سازمان انرژی اتمی، منتظر بمانند. فرستاده ایران به وین برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی سفر کرد و این موضوع طی هفته اخیر در صدر توجه معامله‌گران بازار ارز بود. وی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری این اجلاس، با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد. با اینکه دستاورهای این سفر به طور مشخص رسانه‌ای نشده است اما تحلیلگران اقتصادی معتقدند برخی سیگنال‌های سیاسی و اخبار تایید نشده‌ حکایت از توافق موقت میان ایران و آمریکا دارد. علاوه بر آن در هفته نخست مهر صحبت‌های سخنگوی وزیر خارجه قطر که گفته بود احتمال رسیدن به تفاهم جدید بین ایران و آمریکا افزایش یافته و همچنین سفر فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به دوحه در کاهش قیمت دلار بی‌تاثیر نبود.

بازار سکه/ هفته نزولی سکه

بازار سکه و طلا هفته‌‌‌ای عمدتا نزولی را پشت سر گذاشت. به این ترتیب آخرین بهای سکه در مبادلات به ۲۷ میلیون و ۳۵۰ تومان رسید که نسبت به‌روز چهارشنبه در حدود ۱۵۰ هزار تومان رشد قیمتی داشت. از یکسو سقوط ارزش طلای جهانی به زیر سطح حمایتی مانعی بر سر راه صعود سکه و طلا تلقی می‌شود. در سوی دیگر نرخ ارز نیز کمکی به افزایش سکه نمی‌‌‌کند. اگر چه به سبب افت‌‌‌های کم اما پی در پی بازار سکه، سرمایه‌گذاران این عرصه با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌‌‌زنند که این منجر به کاهش مبادلات شده است. این کاهش مبادلات سبب دور شدن التهابات می‌شود و بازار به سمت ثبات حرکت می‌کند. با این تفاسیر برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورتی که سکه از نزول دلار مصون بماند احتمال می‌رود فراز و نشیب کمتری در انتظار آن باشد و هفته آینده را با نوسانات در بازده محدودی ادامه دهد.

بازار طلای جهانی/ روزهای تاریک طلا

در مبادلات تجاری روز جمعه بهای طلای جهانی کمی به سمت بالا حرکت کرد اما به علت انتظار برای داده‌‌‌های تورم دوباره رو به نزول گذاشت و هر اونس طلای جهانی در ۱۸۵۵ دلار قرار گرفت. فلز زرد به سبب رسیدن شاخص دلار به قله ۱۰ ماهه خود توان رشد ندارد. همچنین چشم‌انداز بالا ماندن نرخ بهره ایالات متحده، هزینه فرصت نگهداری از دارایی بدون بازده را افزایش می‌دهد؛ بنابراین آینده بلندمدت طلا تیره و تار است. پس از آنکه طلا سطح حمایتی ۱۹۰۰ دلار را از دست داد که حاکی از زیان‌‌‌های بیشتر و ناامیدی از بهبود در کوتاه‌مدت است. با وجود این بازار چشم‌انتظار آمارهای تورمی است که در روزهای آتی منتشر می‌شود. محتمل است در روزهای پیش رو طلا نوسانات متمایل به نزول را تجربه کند.

بازار اوراق مسکن/ مسیر کاهش قیمت مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند طی دادوستدهای هفته گذشته عمدتاً با کاهش قیمت همراه بودند. به طوری که هر برگ اوراق تسهیلات بهمن ۱۴۰۰ که با نماد تسه ۰۰۱۱ معامله می‌شود، عملکرد منفی ۰/۲۶ درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به این ترتیب تسه یاد شده کار خود را در زیر مرز ۹۰ هزار تومان در قیمت پایانی ۸۹ هزار و ۳۹۷ تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه کنترل قیمت نهاده‌‌‌های ساختمانی با توجه به اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت مسکن به این بخش برمی‌‌‌گردد، از مهم‌ترین راهکارهایی است که در ماه‌‌‌های اخیر از سوی دولت با هدف ساماندهی این بازار انجام شده است. گفته می‌شود که یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در جلسه شورای عالی مسکن با حضور شخص رئیس‌جمهور مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

بازار نفت/ بهای رو به رشد نفت

بهای نفت خام جهانی در مبادلات روز جمعه خیال پایین ماندن نداشت و بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در بهای ۹۶ دلار و ۲۳ سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت ۹۲ دلار و ۷۲ سنت مبادله شد. نفت در حالی به بازدهی مثبت ۲ درصدی هفتگی خود نزدیک می‌شود که آمار نشان‌دهنده تقویت تقاضای نفت در چین است. در حال حاضر بازار به عربستان و روسیه چشم دوخته است تا تکلیف عرضه نفت مشخص شود. در سمت دیگر آمارهای اقتصادی نیز تاثیر بسیاری بر بازار دارند و تا زمان اعلام تورم اندکی محتاطانه عمل می‌کند. از آنجا که نفت برنت توانست به ۹۷ دلار نیز برسد، تمایلات صعودی برای آن در روزهای آتی دور از ذهن نیست. بنابراین تا مشخص شدن سرنخ‌های بیشتر نفت با سرعت کمی توان پیشروی دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119185

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});