• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
1

کتاب «مشروطیت در زنجان» رونمایی شد

  • کد خبر : 119361
  • 10 مهر 1402 - 10:15
کتاب «مشروطیت در زنجان» رونمایی شد
یاز اکو - کتاب «مشروطیت در زنجان به روایت اسناد» در بردارنده روایتی متکی بر اسناد معتبر تاریخی از رویدادها و حوادث دوران مشروطه (سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۹) است که مولف آن تلاش کرده تا نمونه موفقی از تاریخ‌نگاری محلی را ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، کتاب «مشروطیت در زنجان» تالیف «حسن رستمی» با حمایت موسسه فرهنگی مشکات از سوی انتشارات نگاه معاصر در ۷۲۰ صفحه روانه بازار شده است.

آیین رونمایی «مشروطیت در زنجان به روایت اسناد» با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و علاقه‌مندان به ادبیات در سالن اجتماعات کتابخانه سهروردی زنجان برگزار شد.

استاد گروه تاریخ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در این مراسم گفت: کتاب «مشروطیت در زنجان به روایت اسناد» روایت مناسبی از خاندان‌های نقش‌آفرین در آن دوران در زنجان ارائه کرده و این ویژگی تاریخ‌نگاری محلی است که ما را از کلی‌گویی بر حذر می‌دارد و جزئیات بیشتری در اختیارمان می‌گذارد.

حسین آبادیان افزود: کتاب‌های مربوط به دوران مشروطیت بیشتر با تکیه بر اتفاقات و رویدادهایی که تهران بوده نگاشته شده ولی کتاب‌هایی مثل «مشروطیت در زنجان به روایت اسناد» به عنوان تاریخ‌نگاری‌های محلی شرحی از جزئیات را در مناطق مختلف کشور در خود دارد.

وی افزود: تاریخ نگاری محلی بدون سمت‌گیری قومی و قبیله‌ای، ویژگی‌های اجتماعی و مختصات مناطق مختلف کشور را در برهه‌های مختلف تاریخی روایت می‌کند و از این جهت فوق‌العاده مهم است.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: امیدواریم نگارش تاریخ محلی و ارائه اطلاعات جامع و جزئی از رویدادهای تاریخی در مناطق مختلف کشور گسترش یابد.

محقق و مصصح کتب خطی نیز در این مراسم با بیان اینکه مولف کتاب «مشروطیت در زنجان به روایت اسناد» کار خوب و شایسته‌ستایشی انجام داده است، گفت: مهم‌ترین تاریخ‌نگاری‌ها، آثاری است که متکی بر اسناد بوده که ویژگی مهم این کتاب است.

جمشید کیانفر اظهار کرد: زنجان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در رویدادهای تاریخی بسیار مهم بوده و لازم است کارهای پژوهشی بیشتری در انعکاس آنها انجام شود.

وی ادامه داد: شناخت جامعه‌ای که در آن هستیم یکی از اولویت‌های مهم است و تاریخ‌نگاری محلی نقش موثر و مهمی در این خصوص دارد.

این محقق بر ضرورت تدوین دانشنامه استان زنجان تاکید کرد و گفت: دغدغه‌مندان این حوزه باید پیشگام شوند نه اینکه منتظر بمانند تا زمینه و سرمایه این کار تامین شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119361

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});