• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

بنظر میرسد توافق احیای برجام نزدیک است 

  • کد خبر : 75349
  • 28 مرداد 1401 - 18:00
بنظر میرسد توافق احیای برجام نزدیک است 
باحتمال زیاد  بزودی با حضور وزرای خارجه ۴+۱ و ایران  در وین سه فرمان اجرایی  ترامپ‌ لغو و ۱۷ بانک ایران از تحریم خارج و فرایند راستی آزمایی  از حیث اانجام عملیات بانکی آغاز خواهد شد.

یازاکو؛ افشار سلیمانی – پرونده پادمانی ایران در آژانس پس از آنکه  هماهنگ کننده اروپا با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران وآژانس بین المللی انرژی هسته ای تا قبل از نشست بعدی آژانس در ماه سپتامبر پس از ارائه گزارش (مثبت) مدیر کل آژانس به شورای حکام با صدور بیانیه ای از سوی این شورا بسته خواهد شد.
پس از آن راستی آزمایی لغو یا تعلیق تحریمها بمدت دو ماه انجام‌ خواهد شد .
 یکماه ونیم‌  پس از پایان  دوماهه راستی آزمایی آمریکا به برجام باز خواهد گشت و اجرای متقابل  برجام شروع خواهد شد.
سانتریفیوژهای آی .آر .۶  تحت نظارت آژانس در انباری  در ایران نگهداری خواهد شد. 
اورانیوم غنی شده فرا برجامی به روسیه منتقل خواهد شد و روسیه به عنوان مابازا دوبرابر وزن آن به ایران اورانیوم طبیعی تحویل خواهد داد .
 مذاکره درمورد  خارج کردن نام سپاه از فهرست گروههای تروریستی و تبادل زندانیان و دریافت ۷ میلیارد دلار بدهی کره جنوبی به ایران و خارج کردن نام سنتکام از لیست گروه تروریستی و لغو تحریمهای ۶۰ مقام آمریکایی مرتبط با ترور سردار سلیمانی و تعهد متقابل در خصوص عدم حمله به شهروندان یکدیگر توسط ایران و امریکا  به بعد از توافق  و بازگشت امریکا به برجام موکول شده است .
 امریکا با این پیشنهاد طرف ایرانی که آن  دسته از شرکتهای ایرانی که با شرکتهای وابسته به سپاه همکاری میکنند شامل تحریم نشوند موافقت کرده است.باین معنی که تحریم فقط در صورتی شامل شرکتهای سپاه خواهد شد که مستقیما با شرکتهای خارجی همکاری کنند .
تحریمهای بخشی ترامپ (مالی ، بانکی ، نفتی و پتروشیمی و….)   هم لغو خواهد شد.
۵ فرمان اجرایی ترامپ در مورد تحریم موسسات عمومی از جمله آستان قدس ،ستاد اجرایی فرمان امام  کمیته امام‌و بنیاد مستضعفان‌ و تحریم تسلیحاتی لغو میگردد .
آمریکا متعهد شده است که قوانین تحریمی کاتسا و ویزا و پاتریوت بر روی اجرای تعهدات این کشور در برجام‌ نسبت به ایران تاثیر نداشته باشد.

در رابطه با موضوع تضمین مورد درخواست ایران 

گفته میشود  در متن توافق نامه اینگونه درج شده است :
“مادامیکه ایران به تعهدات خود عمل میکند رئیس جمهور آمریکا(بدون ذکر نام) متعهد میشود توافقات اجرا خواهد شد .همچنین در متن توافق آمده است که سازوکار ماشه که در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز مندرج است در موارد معقول یعنی باستناد گزارش برجامی آژانس میتواند به اجرا درآید و اگر کشوری بخواهد بدون گزارش مستند آژانس از آن  استفاده کند کشورهای دیگر‌تعهد میکنند که با آن کشور  همکاری نکنند
و در صورت وارد آمدن خساراتی از
ناحیه کشور متخلف ،باید به
ایران غرامت پرداخت کنند.
 همانگونه که در بند ۲۶ برجام اصلی عدم پای بندی به تعهدات متقابلا در نظر گرفته شده  دراین توافق هم‌آمده است که اگر آمریکا مجددا از برجام خارج شود ایران نیز میتواند بار دیگر نسبت به  کاهش تعهدات برجامی خود اقدام کند.
همچنین در توافق نامه آمده است که در صورتی که رئیس جمهور بعدی آمریکا از برجام خارج شود و مجددا ایران را تحریم کند، بمدت دو سال ونیم نباید نسبت به آن دسته از شرکتهای خارجی
که با ایران قرارداد همکاری دارند اعمال تحریم کند. مقرر گردیده در این رابطه وزیر خارجه آمریکا نامه ای به اعضای برجام و ایران ارسال و نسبت به این موضوع متعهد گردد.(هرچند که تمامی این نوع تضمینها ماهیت سیاسی  ونه حقوقی دارد و از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیست .

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75349

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});