• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

۵۵۰۰ تن «به» از باغات اردبیل برداشت می‌شود

  • کد خبر : 119364
  • 10 مهر 1402 - 10:45
۵۵۰۰ تن «به» از باغات اردبیل برداشت می‌شود
یاز اکو - مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال پنج هزار و ۵۰۰ تن میوه «به» از باغات استان اردبیل برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، رحیم یوسفی با اشاره به آغاز برداشت میوه «به» از باغ‌های استان اردبیل اظهار کرد: سطح باغات محصول «به» استان اردبیل ۵۵۰ هکتار بارور و حدود ۲۷۰ هکتار نهال غیر بارور است که پیش‌بینی می‌شود امسال در مجموع پنج هزار و ۵۰۰ تن محصول «به» از باغات استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه کار برداشت محصول «به» از اوایل مهر آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: از هر هکتار باغات استان ۱۲ تن و در مجموع امسال پیش‌بینی می‌شود باغداران بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن میوه «به» از باغات خود برداشت کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: شهرستان کوثر به دلیل شرایط جوی و اقلیمی، تغذیه مناسب و عملیات به باغی و مدیریت اصولی باغات به قطب تولید محصول میوه «به» تبدیل شده به طوری که تولیدات این شهرستان با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین «به» تولیدی در استان بوده که علاوه بر مصرف اهالی، به شهرهای همجوار و مرکز استان و دیگر استان‌ها هم ارسال می‌شود.

یوسفی افزود: تولیدکننده عمده این محصول در استان شهرهای کوثر، گرمی، خلخال و مشگین‌شهر هستند و به طور عمده ارقام حاجی آقاکیشی، اصفهانی و بومی در باغات استان کشت شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با ورود رقم جدید به که متحمل به آتشک است شاهد افزایش روزافزون کمیت و کیفیت این محصول هستیم، خاطرنشان کرد: درخت «به» محصولی نسبتاً مقاوم در برابر آفات و کم آب‌بر است و میوه آن علاوه بر خوش طعمی، سوددهی مناسبی نیز برای کشاورزان دارد.

یوسفی در ادامه سخنان خود بیان کرد: «به» میوه‌ای خوش طعم و معطر است و اگر چه به صورت خام خوردنی است ولی اغلب پخته آن را به صورت مربا یا در غذاهای مختلف مصرف می‌کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: محصول «به» در درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی مؤثر است و در مصارف داخلی به صورت مربا و محصولات فرآوری شده آن به شکل خشکبار و محصول (به دانه) به صورت گیاهان دارویی استفاده می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119364

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});