• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
6

لزوم ایجاد خط اعتباری برای تجارت با روسیه

  • کد خبر : 119764
  • 13 مهر 1402 - 13:30
لزوم ایجاد خط اعتباری برای تجارت با روسیه
یاز اکو - در دومین جلسه میز تجاری روسیه در اتاق بازرگانی تبریز بر لزوم ایجاد خط اعتباری برای تجارت با روسیه تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، این نشست با حضور سیدیوسف حسینی؛ دبیر میز روسیه در اتاق تبریز، شهبازی؛ مسئول امور بین‌الملل اتاق تبریز، اعضای میز تجاری روسیه در استان، و نمایندگانی از معاونت اقتصادی استانداری، اداره کل صمت استان، نمانیده امور گمرکات استان، و نمایندگی وزارت امور خارجه در استان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

در ابتدای این نشست شهبازی با اشاره به اینکه اعضای میز روسیه در اتاق بازرگانی تبریز فعلا ۲۵ نفر هستند به تشریح موارد مطرح شده در جلسه نخست این میز پرداخت و افزود: رفع تعهدات ارزی یکی از موارد مطرح شده در این نشست بود که پس از طرح در کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق، و انجام پایش در خصوص مشکلات تجار استان، در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین به‌صورت جداگانه نتایج پایش و پیشنهادات در قالب نامه‌ای به وزیر صمت و استاندار آذربایجان‌شرقی ارائه شد.

وی با اشاره به طرح پیشنهاد استقرار دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تبریز گفت: پس از پیگیری‌های به عمل آمده مشخص شد به دلیل ساختار دولتی، امکان استقرار آن در استان‌ها وجود ندارد.

شهبازی از تلاش برای بازگشایی کنسولگری روسیه در تبریز و پیگیری آن از طریق وزارت امور خارجه خبر داد.

شهبازی خواستار عضویت اعضای میز تجاری روسیه اتاق تبریز در اتاق مشترک ایران و روسیه شد و تشریح کرد: برای عضویت در این میز اعضا لازم است، با ورود به سایت فرم تعهدنامه را تکمیل کرده و سپس به اتاق مشترک ایران و روسیه تحویل دهند.

لزوم استمرار اعزام هیات­ های بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی به فدراسیون روسیه

سیدیوسف حسینی؛ دبیر میز روسیه در اتاق تبریز با اشاره به اعزام هیئت تجاری ۵۰ نفره به روسیه در تیر ماه گفت: این سفر نتایج خوبی به‌همراه داشت اما لازمه به ثمر رسیدن آن وجود استمرار در برگزاری جلسات و تداوم اعزام هیات است که متاسفانه تا کنون انجام نشده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اعمال تحریم‌های جهانی علیه ایران و روسیه گفت: در حال حاضر فرصت مناسبی برای افزایش تعاملات تجاری با این کشور وجود دارد.

ضرورت فعالسازی همکاری تجاری بین اتاق‌های ایران و اتاق‌های روسیه

رحیم روایی؛ نماینده معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی در این نشست بر ضرورت فعالسازی همکاری تجاری بین اتاق‌های ایران و اتاق‌های روسیه تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه در آبان‌ماه سال‌جاری بر لزوم انجام یکسری اقدامات به‌منظور توسعه و تسهیل مراودات تجاری بین تبریز و روسیه تاکید کرد.

روایی راه‌اندازی صندوق سرمایه توسعه صادرات و واردات، تعیین مفادی جهت افزایش خدمات فنی و مهندسی، بررسی همکاری‌های فنی و تبادل تجربیات، لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات دانشگاهی، برگزاری هفته فرهنگی مشترک مخصوصاً با جمهوری تاتارستان، موافقت با ایجاد کنسرسیوم برای صنایع متوسط، تعیین آزمایشگاه‌های مرتبط برای کشاورزی، برنامه‌ریزی برای کشت فراسرزمینی و تجارت محصولات دامی در برابر محصولات صیفی را از جمله راهکارهای موثر در این زمینه دانست.

وی از اعضای میز خواست تا تقاضاها و پیشنهادات قابل طرح خود را ظرف چند روز آینده طرح کنند.

روایی بر لزوم اعتمادسازی در حوزه لجستیک برای حمل و نقل از مسیر ایران تاکید کرد و تاخیر در ترخیص کالا در گمرک و شرایط نامساعد برخی انبارها را از دلایل عدم اعتماد شرکت‌های روسی دانست.

سید ولی غفاری؛ نماینده امور گمرکات استان آذربایجان‌شرقی در این نشست در پاسخ به مشکلات مطرح شده در خصوص گمرک گفت: برخلاف کشورهای دیگر که مرجع تصمیم‌گیری در مرزها گمرک است، در ایران گمرک صرفاً مجری است و بر اساس بخشنامه‌های صادره از مراجع مربوطه در رابطه با ترخیص یا قرنطینه کالاها عمل می‌کند.

وی تعدد مراجع تصمیم‌گیری در مرزها را یک بحث ملی دانست و گفت: نبود یک مرجع تصمیم‌گیری واحد باعث بروز مشکلات متعددی شده است.

غفاری با اذعان بر اینکه برخی رفتارهای سلیقه‌ای در گمرک وجود دارد، گفت: گمرک مجری تصمیم‌گیری سایر سازمان‌ها است.

وی دلیل معطلی در گمرک را حساسیت نسبت به سالم‌سازی واردات و صادرات اعلام کرد و افزود: برخی اوقات طولانی شدن روند نظارت موجب بروز نارضایتی می‌‌شود، اما به دلیل بروز موارد متعدد قاچاق یا کیفیت پایین اجناس، ما مجبور به سخت‌گیری هستیم.

غفاری با اشاره به مشکلات به وجود آمده به واسطه کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای گفت: در صورتی که کالایی توسط شرکت تولیدکننده صادر شود، با توجه به فیلترهای متعدد درون کشور به راحتی می‌توان کالا را ترخیص کرد، اما زمانی که با کارت بازرگانی شخصی و حقیقی طرف هستیم، لازم به سخت‌گیری و حساسیت بیشتر است.

محمدتقی هنربر؛ رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به رشد ۲۶۶ درصدی صادرات از مقصد آذربایجان‌شرقی به روسیه در ۵ ماهه نخست سال جاری گفت: سیاست دولت و سازمان توسعه تجارت ایران، حمایت از افزایش تجارت با کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به علاقه‌مندی سازمان توسعه تجارت به تشکیل جلسات میزهای تجاری به صورت ملی با حضور مسئولین کشوری در استان­ها، گفت: ظرفیت خوبی در میزهای تجاری بین آذربایجان‌شرقی با کشورهای روسیه، ارمنستان و ترکیه وجود دارد، بنابراین باید تمرکز بیشتری روی این سه کشور صورت پذیرد.

هنربر با اشاره به مشکل رفع تعهدات ارزی گفت: خوشبختانه روسیه جزو کشورهایی است که مراودات تجاری دوسویه بوده و هم صادرات و هم واردات به این کشور داریم، بنابراین تعاملات بانکی را می‌توان از این طریق حل کرد.

حسین‌زاده؛ نماینده وزارت خارجه راه‌اندازی خط اعتباری بین تبریز و روسیه را پیشنهاد خوب و قابل پیگیری عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط تحریمی روسیه، احتمال قبول چنین پیشنهادی از سوی این کشور قوی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});