• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
حدود 10 درصد از کل تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود

آذربایجان شرقی در تولید تخم مرغ دارای رتبه چهار کشوری است/ سرانه تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی دو برابر سرانه تولید تخم مرغ کشور

  • کد خبر : 120212
  • 17 مهر 1402 - 13:00
آذربایجان شرقی در تولید تخم مرغ دارای رتبه چهار کشوری است/ سرانه تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی دو برابر سرانه تولید تخم مرغ کشور
یاز اکو - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی یکی از قطب های مهم و تاثیر گذار تولید تخم مرغ در کشور بوده و حدود 10 در صد از کل تخم مرغ کشور در این استان تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، صمد زمانزاد قویدل همزمان با ۱۷ مهر روز جهانی تخم مرغ که به شعار « تخم مرغ تامین کننده شادی و سلامتی ؛ هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز» مزین شده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از نظر تولید تخم مرغ در رتبه چهار کشوری قرارا دارد افزود: آذربایجان شرقی دارای ۲۱۱ واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت کل یک میلیون و یکصد هزار و سیصد و بیست و چهار قطعه و تولید سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ خوراکی است.

وی ادامه داد: میزان تولید تخم مرغ آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱ ، ۹۹ هزار و ۷۰۰ تن بوده که در مقایسه با سال قبل یک هزار و ۹۰۰ تن افزایش داشته است و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۲ تولید تخم مرغ استان به حدود ۱۰۱ هزار تن برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: سرانه تولید تخم مرغ این استان ۲۴٫۴۵ کیلوگرم بوده که حدود دو برابر سرانه تولید تخم مرغ کشور است. علیرغم مصرف بالای تخم مرغ در استان بدلیل ظرفیت بالای واحدهای تولیدی صنایع غذایی، سالانه بخشی از تخم مرغ مازاد بر نیاز به کشور‌های همسایه صادر و بخشی نیز به سایر استان ها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری انجام یافته در بخش مرغ تخمگذار استان رقم بسیار قابل ملاحظه ای بوده و موجب اشتغال حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر بطور مستقیم و بیش از شش هزار و ۵۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم در استان شده است که از این نظر نیز حائز اهمیت است.

قویدل سرانه مصرف تخم مرغ را ۱۵ کیلو و ۳۰۰ گرم اعلام کرد و گفت: متوسط سرانه تخم مرغ در دنیا همین عدد است، هرچند کشورهای اسکاندیناوی روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف می کنند که در ایران ۶۰ درصد این میزان است.

براساس آمار ایران نهمین رتبه تولید تخم مرغ در دنیا و پنجمین در آسیا را داراست که خوشبختانه طی ۲ سال اخیر توانسته به جایگاه خوبی در تولید برسد به طوریکه نیازی به واردات برای تامین ندارد‌.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=120212

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});