• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

پروژه‌ای که به مقصد نرسید/ حفر ۹۰۰ شمع اضافی در میدان آذربایجان‌

  • کد خبر : 45039
  • 14 دی 1400 - 14:30
پروژه‌ای که به مقصد نرسید/ حفر ۹۰۰ شمع اضافی در میدان آذربایجان‌
یاز اکو - میدان آذربایجان یکی از پروژه‌ های ناموفق شهرداری تبریز است که سالهاست راه خود را کج کرده و تاکنون به مقصد نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، میدان آذربایجان، پروژه‌ای ناموفق در کلانشهر تبریز است که سالهاست راه خود را کج کرده و تاکنون به مقصد نرسیده است؛ همان پروژه‌ای که هیچ شباهتی به طرح و ماکت جذاب خود ندارد.

حالا وضعیت کنونی میدان آذربایجان بر وفق مراد نیست و آنچه که این پروژه را به این مرحله رسانیده است، عدم نظارت لازم و تخلفات صورت گرفته در پروژه میدان آذربایجان است اما اکنون، پروژه میدان آذربایجان‌، یکی از اولویت‌های اصلی شورای ششم کلانشهر تبریز به شمار می‌رود.

گذشته پروژه میدان آذربایجان و وضعیت فعلی

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای کلانشهر تبریز گفت: دو رویکرد در پروژه میدان آذربایجان مطرح است؛ یکی گذشته پروژه میدان آذربایجان و دیگری وضعیت فعلی این طرح.

روح اله رشیدی ادامه داد: باید توضیحات کافی در مورد اینکه قبلاً در این پروژه چه اقداماتی از حیث فنی، مهندسی، مالی، ترافیکی، تخلفات موجود در اجرای این پروژه و نواقص مهندسی و فنی حاکم، انجام گرفته است ارائه شود.

وی بیان کرد: اقدامات انجام گرفته در طی سال‌های گذشته در مراجع قضائی در حال رسیدگی است و از این رو اتفاقات رخ داده هنوز برای ما چندان روشن نیست اما سعی بر این است تا اطلاعات خود را تکمیل کنیم.

شمع‌های اضافی در پروژه میدان آذربایجان‌

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای کلانشهر تبریز توضیح داد: آنچه که مشخص و قابل رسیدگی است، موضوع شمع کوبی است که تعداد قابل توجه شمع اضافی در زیرگذرها و نقاط مختلف پروژه تعبیه شده است؛ به تعبیری از ۱۲۰۰ شمع استفاده شده در این پروژه، ۹۰۰ شمع اضافه است.

وی افزود: شمع کوبی اضافی در پروژه میدان آذربایجان‌، نشانه انحراف از طرح و یا تخلف است که ۹۰۰ شمع اضافی با هزینه قابل توجه در زمین فرو رفته و در منظر دید عامه قرار گرفته است و همه حتی افرادی که از دانش عمران و معماری برخوردار نیستند به راحتی می‌توانند ادعا کنند که شمع‌های به کار گرفته شده در پروژه میدان آذربایجان‌، اضافی است.

رشیدی ادامه داد: حقوق عامه و شهرداری در پروژه میدان آذربایجان پایمال شده است و تمام مخارج صرف شده در این پروژه، از جیب مردم بوده و بنابراین باید در قبال اتفاقات رخ داده شده در پروژه میدان آذربایجان‌، پاسخگو باشیم.

نبود نظارت‌های لازم در پروژه میدان آذربایجان

وی بیان کرد: متأسفانه نظارت‌های لازم در پروژه میدان آذربایجان، انجام نگرفته است و از این رو قابل بحث و پیگیری است.

رشیدی با اشاره به ضرورت رسیدگی به وضعیت موجود در پروژه میدان آذربایجان گفت: در حال حاضر پروژه میدان آذربایجان‌، دارای نواقص است و خطراتی را متوجه مردم می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای کلانشهر تبریز ادامه داد: ما در پروژه میدان آذربایجان، با مشکل ایمنی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی افزود: علاوه بر این، مشکلاتی از قبیل عدم تأمین نور و روشنایی، صحیح نبودن خط کشی‌ها، نیاز مبرم به اصلاح هندسی در اطراف میدان نیز در این پروژه وجود دارد و از سویی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و هشدار دهنده باید در پروژه میدان آذربایجان‌، تعبیه شود.

رشیدی به وجود توقف‌گاه‌های غیرمجاز در پروژه میدان آذربایجان گفت: جداره سازی، تدابیر اساسی برای هدایت آب‌های سطحی و متصل شدن محوطه‌های موجود در میدان نیز از دیگر کاستی‌های وضع موجود در پروژه میدان آذربایجان است که در اولویت اصلی شورای ششم به شمار می‌آید و تلاش بر این است تا در اسرع وقت، این نواقص رفع شده تا از خطرات احتمالی به وجود آمده جلوگیری شود تا بتوانیم، ضریب ایمنی میدان را افزایش دهیم.

وی در پایان افزود: تکمیل پروژه میدان آذربایجان و پاسخگوی نیاز ترافیکی این پروژه به عنوان یک برنامه میان مدت مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

عدم تأمین مواد اولیه نما و وجود تحریم

معاون فنی و عمرانی سازمان عمران شهرداری تبریز گفت: مطالعه و طراحی و تهیه نقشه پروژه میدان آذربایجان از طریق شهرداری منطقه انجام شده و ادامه عملیات اجرایی در سال ۹۵ به سازمان عمران محول شده, قبل از سال ۹۵ قسمت اعظم پروژه شامل رینگ دور میدان و تقاطع‌های غیر همسطح در سه گوشه میدان و زیرگذرهای داخل میدان از طریق پیمانکار شهرداری منطقه انجام شده بود.

امیرعلی کامرانی ادامه داد: بعد از سال ۹۵ و انتقال پروژه به سازمان عمران با انتخاب پیمانکار, اجرای عملیات رمپ‌های اتصالی از محدوده میدان به طرف اتوبان پاسداران و بلوار شهید بابایی و بلوار آذربایجان و اجرای نمای دیواره زیر گذرهای داخل میدان از موضوعات قرارداد پیمانکار بوده است.

وی افزود: تقریباً قسمت اعظم عملیات اجرایی به اتمام رسیده و پروژه در حال بهره برداری می‌باشد, نواقصاتی مشهود بوده که تعدادی از آنها شامل نرده‌های هندریل، کف سازی پیاده روها، تکمیل آسفالت، روشنایی میدان و موارد مربوط به مسائل ترافیکی مربوط به شهرداری منطقه می‌باشد که اقدامات لازم در حال بررسی و در شرف انجام است.

نواقصات نما مربوط به پیمانکار سازمان عمران است

کامرانی بیان کرد: نواقصات نما مربوط به پیمانکار سازمان عمران است که به علت عدم امکان تأمین مواد اولیه نما و به خاطر مسائل تحریم از طرف پیمانکار سازمان میسر نشده است اما سازمان در حال بررسی تغییر نوع و طرح نما بوده که با جمع بندی موضوع و مساعد شدن شرایط آب و هوایی ادامه اجرا و تکمیل نمای زیر گذرهای در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون فنی و عمرانی سازمان عمران شهرداری تبریز توضیح داد: بر اساس شرح خدمات ارائه شده به سازمان در خصوص اجرای رمپ‌ها و نمای زیر گذرهای, سازمان به عنوان مجری از طریق پیمانکار اجرایی عملیات مربوط به رمپ‌ها را به اتمام رسانده و در حال بهره برداری می‌باشد و نمای یکی از زیر گذرها را تمام کرده و بقیه نما در شرایط فصل کاری انجام خواهد شد و انجام بقیه موارد و تکمیل پروژه به عهده شهرداری منطقه به عنوان بهره بردار می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای کلیه شمع‌ها قبل از انتقال پروژه به سازمان انجام شده است اطلاعی نداریم.

کامرانی افزود: بعد از انتقال پروژه به سازمان, بر اساس قرارداد منعقده با پیمانکار به مبلغ ۱۶/۵ میلیارد تومان, حدوداً ۱۳ میلیارد تومان هزینه شده و مابقی هم در تکمیل نما هزینه خواهد شد.

شورای ششم فکری به حال این پروژه کند

یکی از شهروندان تبریزی نیز گفت: میدان آذربایجان یکی دیگر از پروژه‌هایی است که وضعیت آن بعد از گذشت سال‌ها هنوز مشخص نیست.

علیزاده ادامه داد: شهروندان تبریزی از چنین پروژه‌ای که سال‌ها به طول انجامیده است انتظاری بیشتر از این داشتند اما متأسفانه به جز یک پروژه تکمیل نیافته چیزی عاید شهر اولین‌ها نشده و چهره نازیبایی از شهر را رقم زده است.

وی افزود: امیدوارم شورای ششم فکری به حال این پروژه عظیم بکنند چرا که هزینه‌های صرف شده در این پروژه، از جیب مردم است.

پروژه میدان آذربایجان، همان پروژه‌ای است که بعد از گذشت سال‌ها، نواقص و تخلفات متعددی را با خود به یدک می‌کشد و حقوق عامه را نیز پایمال کرده است. پروژه‌ای که سالهاست راه خود را کج کرده و هنوز هم که هنوز است در زمره یکی از پروژه‌هایی است که تاکنون، نارضایتی شهروندان را رقم زده و علل ناتمام ماندن آن نیز مشخص نیست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});