• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2

تولید ۱۰ درصد تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 120261
  • 17 مهر 1402 - 18:00
تولید ۱۰ درصد تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی
یازاکو - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۱۰ درصد تخم مرغ کشور در استان خبر داد.

آقای قویدل با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی از نظر تولید تخم مرغ در رتبه چهار کشوری قرار دارد گفت: آذربایجان شرقی دارای ۲۱۱ واحد مرغداری تخمگذار با تولید سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ است.

وی ادامه داد: میزان تولید تخم مرغ آذربایجان شرقی در سال گذشته ۹۹ هزار و ۷۰۰ تن بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۹۰۰ تن افزایش داشت و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ تولید تخم مرغ استان به حدود ۱۰۱ هزار تن برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: سرانه تولید تخم مرغ  استان ۲۴.۴۵ کیلوگرم است که حدود ۲ برابر سرانه تولید تخم مرغ کشور است و با وجود مصرف بالای تخم مرغ در استان به دلیل ظرفیت بالای واحد‌های تولیدی صنایع غذایی سالانه بخشی از تخم مرغ مازاد بر نیاز به کشور‌های همسایه صادر و بخشی نیز به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری انجام یافته در بخش مرغ تخمگذار استان رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای است و موجب اشتغال حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در استان شده است که از این نظر نیز حایز اهمیت است.

آقای قویدل سرانه مصرف تخم مرغ را ۱۵ کیلو و ۳۰۰ گرم اعلام کرد و گفت: متوسط سرانه تخم مرغ در دنیا همین عدد است هرچند کشور‌های اسکاندیناوی روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف می‌کنند که در ایران ۶۰ درصد این میزان است.

 ۱۷ مهر روز جهانی تخم مرغ امسال با شعار تخم مرغ تامین کننده شادی و سلامتی هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز نامگذاری شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=120261

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});