• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
4

کاهش حدود ۶۵ درصدی برداشت محصول زیتون از باغات طارم

  • کد خبر : 120561
  • 20 مهر 1402 - 9:30
کاهش حدود ۶۵ درصدی برداشت محصول زیتون از باغات طارم
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: میزان تولید زیتون استان حدود ۶۵ درصد با وجود افزایش سطح زیرکشت امسال با کاهش مواجه شده که این موضوع نیز دلایل علمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، روح‌اله حسنی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان زنجان در تولید زیتون جایگاه نخست کشور را دارد، اظهار کرد: زنجان ۴۳ درصد تولید زیتون کشور را داشته و این در حالی است که میزان تولید زیتون استان، با وجود افزایش سطح زیرکشت، امسال ۶۵ درصد کاهش یافته است که این موضوع نیز دلایل علمی دارد.

وی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت زیتون ۲۰ هزار هکتار بوده که ۱۶ هزار هکتار آن بارور است، افزود: سطح زیرکشت زیتون امسال ۱۲ درصد بیشتر از سال گذشته بود که ۹۹ درصد تولید این محصول مرتبط با شهرستان طارم است.

حسنی با بیان اینکه در بحث کشت زیتون ۷۹ روستای استان درگیر هستند، ادامه داد: شرایط اقلیمی و افت باردهی درختان موجب کاهش برداشت زیتون شده‌ است. البته برنامه‌ریزی‌هایی برای جبران کاهش تولید و ایجاد وضعیت مطلوب زیتون انجام شده است که یکی از برنامه‌های استان توجه به حوزه برندسازی و بازار فروش محصول زیتون است؛ بازار فروش با توجه به ذائقه خریداران شناسایی می‌شود.

این مسئول با بیان این که اگر اقتصاد محصول درست باشد مسائل تولید هم دبه‌مرور برطرف خواهد شد، تاکید کرد: با برگزاری رویدادهای مختلف کشاورزی در تلاش برای حصول این نتیجه هستیم. تصفیه‌خانه زیتون زنجان نیز همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان افتتاح خواهد شد. بحث تصفیه پساب کارخانجات فرآوری زیتون بسیار مهم است و بخشی از مسائل، موضوعات و ایده‌ها و حمایت‌ها نیز به این امر اختصاص یافته است.

گفتی است استان زنجان استان اول در تولید زیتون محسوب می‌شود و به عبارتی رتبه اول بین ۵ استان دیگر با ۴۳ درصد تولید را از آن خود کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=120561

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});