• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

آذربایجان‌غربی می‌تواند نقش ویژه‌ای در گسترش روابط ایران و سوریه ایفا کند

  • کد خبر : 121623
  • 27 مهر 1402 - 19:00
آذربایجان‌غربی می‌تواند نقش ویژه‌ای در گسترش روابط ایران و سوریه ایفا کند
یاز اکو - استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به توانمندی‌ها و موقعیت ویژه ترانزیتی این استان، در گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و سوریه، آذربایجان‌غربی می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند.

به گزارش‌ پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه ضمن قدردانی از اهتمام صورت گرفته برای سفر هیات تجاری اقتصادی آذربایجان‌غربی به سوریه، افزود: آذربایجان غربی به جهت اعتماد و تاکید ویژه ریاست محترم جمهوری برای نقش آفرینی ویژه در دیپلماسی منطقه ای، علاقمند به حضور موثر در بازارهای سوریه است.

وی گفت: برای حضور و تثبیت در بازارهای کشور سوریه، به طور قطع همراهی و همکاری سفارت ایران در سوریه بسیار برجسته است.

معتمدیان ادامه داد: بخش خصوصی این استان برای مشارکت در سرمایه گذاری‌های اقتصادی با طرف سوری بسیار علاقمند است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز در این دیدار بر همراهی با سیاست تقویت دیپلماسی منطقه ای آذربایجان غربی تاکید کرد.

آذربایجان غربی و دمشق از ظرفیت‌های مشترک همکاری برخوردار هستند

استاندار آذربایجان غربی در جریان سفر به سوریه، عصر پنجشنبه در دیدار با استاندار دمشق، با اشاره به علاقمندی این استان برای حضور موثر و گسترده در بازارهای سوریه گفت: آذربایجان‌غربی و دمشق به جهت برخورداری از پتانسیل‌های فراوان، زمینه‌های همکاری مشترکی با هم دارند.

محمدصادق معتمدیان ضمن تشریح ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی آذربایجان‌غربی، پتانسیل‌های موجود استان را برشمرد و اظهار امیدواری کرد روابط بین ۲ استان گسترده‌تر از وضعیت فعلی شود.

وی با تاکید بر ارتقا سطح همکاری آذربایجان‌غربی و دمشق افزود: گسترش روابط اقتصادی و تجاری با استان‌های مهم سوریه در راستای دیپلماسی منطقه‌ای به عنوان سیاست اولویت دار دولت سیزدهم در دستور کار قرار دارد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: توانمندی‌های این استان در بخش‌های کشاورزی، مهندسی، معدن و گردشگری فرصت‌های بی نظیری برای ارتقای سطح روابط با دمشق به شمار می رود.

معتمدیان با اشاره به ایجاد کمیته‌های مشترک گفت: با توجه به بسترهای مهم حمل و نقلی دریایی، ریلی و جاده ای، از طریق ترکیه و اقلیم کردستان عراق، می‌توان با تشکیل کمیته‌های مشترک فرصت گسترش همکاری‌های اقتصادی تجاری را سرعت بخشید.

آذربایجان‌غربی می‌تواند نقش ویژه‌ای در گسترش روابط ایران و سوریه ایفا کند

استاندار دمشق نیز در این دیدار ضمن قدردانی از علاقمندی آذربایجان‌غربی برای ارتقا روابط با دمشق، از گسترش مراودات ابراز خشنودی کرد.

محمد طارق کریشاتی ضمن تشریح ظرفیت‌های دمشق، بر سرعت بخشی به گسترش روابط با آذربایجان‌غربی تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، استاندار آذربایجان‌غربی روز پنجشنبه در ادامه سفر به سوریه با «عامر هلال» استاندار لاذقیه نیز دیدار و در باره توسعه تجارت بین ۲ استان بحث و تبادل نظر کرد.

آذربایجان غربی از جمله ۱۶ استان از ۳۱ استان کشور است که در نوار مرزی قرار دارد البته در میان ۱۲ استان دارای مرز خاکی با کشورهای دیگر، آذربایجان غربی تنها استانی است که با سه کشور هم مرز است.

دیگر استان‌های به نوعی ۱۵ و به نوع دیگر ۱۱ گانه حداکثر با ۲ کشور هم مرز هستند اما آذربایجان غربی با ترکیه بیش از ۵۵۰ کیلومتر، عراق افزون بر ۲۶۰ کیلومتر و جمهوری خودمختار نخجوان هم حدود ۱۵۰ کیلومتر مرز دارد.

آذربایجان غربی بخاطر وجود گمرکات و بازارچه‌های مرزی هم رکورد دار است و در ۹ شهرستان پلدشت، ماکو، چالدران، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر و سردشت که مرز با کشورهای دیگر دارند ۹ گمرک و ۶ بازارچه مرزی و البته پنج پایانه مرزی ایجاد شده تا بخش زیادی از اشتغال این استان هم به این امر گره خورده باشد.

در کل کشور ۲۲ پایانه‌ مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=121623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});