• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

اشتغال پنج هزار نفر در تولید ابا و اجدادی لپه در آذرشهر/ تولید ۹۹ درصد لپه کشور

  • کد خبر : 122943
  • 09 آبان 1402 - 12:00
اشتغال پنج هزار نفر در تولید ابا و اجدادی لپه در آذرشهر/ تولید ۹۹ درصد لپه کشور
یازاکو - مدیر جهادکشاورزی آذرشهر از اشتغال پنج هزار نفر در ۱۳۷ کارگاه تولید لپه این شهرستان خبر داد و گفت: سابقه تولید لپه در این شهرستان به ۱۵۰ سال قبل برمی گردد و پیشه تاریخی و ابا و اجدادی ساکنان است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، حسن علیوند روز سه شنبه، با بیان اینکه تولید لپه به طور سنتی در این شهرستان رایج بوده و فعالان این بخش مهارت و فن منحصر بفردی در این حوزه دارند افزود: سالانه حدود ۴۸ هزار تن نخود وارد این شهرستان می شود که پس از فراوری و تبدیل به لپه به سایر استان ها صادر می شود.

وی با اعلام اینکه ۹۹ درصد نیاز کشور به لپه در این شهرستان تامین می شود و آذرشهر قطب فراوری و تولید این محصول است، گفت: حدود ۲۰ درصد مواد اولیه (نخود) مورد نیاز برای فراوری در داخل کشور و ۸۰ درصد نیز به صورت وارداتی از کشورهای اتیوپی، هند و روسیه تامین می شود.

علیوند افزود: از ۴۸ هزار تن نخودی که از سایر استان ها و کشورها وارد شهرستان می شود با کسر ضایعات حدود ۴۰ هزار تن لپه سالانه تولید می شود که برای تامین نیاز داخلی، روانه بازارهای کشور می شود.

وی ادامه داد: صادرات این محصول جهت تامین نیاز داخلی ممنوع بوده و تنها در شرایط خاصی به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می شود.

علیوند همچنین بر ضرورت نوسازی و تجهیز کارگاه های فراوری این محصول در شهرستان تاکید کرد و گفت: بیشتر کارگاه های فعال نیاز به بازسازی و نوسازی و همچنین تجهیز و استفاده از دستگاه های بروز دارند و بسته بندی مناسب این محصول، می تواتند ارزش افزوده آن را بالا ببرد.

وی پرداخت تسهیلات به فعالان این بخش را مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: نوسانات و افزایش قیمت ارز و بالا رفتن قیمت ماشین آلات، پرداخت تسهیلات کم بهره به این کارگاه ها را ضروری تر کرده از این رو جهاد کشاورزی از ۲ سال قبل ساماندهی و صدور پروانه بهره برداری و نظارت مستمر بر تولید این کارگاه ها را شروع کرده و آماده حمایت از آنهاست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=122943

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});