• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

رهاسازی گونه نادر مارال در منطقه حفاظتی پارک جنگلی فندقلوی اهر

  • کد خبر : 12339
  • 05 اردیبهشت 1400 - 8:50
رهاسازی گونه نادر مارال در منطقه حفاظتی پارک جنگلی فندقلوی اهر
یاز اکو - مارال (گوزن قرمز یا گاو کوهی) یکی از بزرگ‌ترین انواع گوزن‌هاست که بومی مناطق اروپایی، آسیای صغیر، غرب آسیا و آسیای میانه بوده که متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان نسل این گونه نادر حیات وحش در حال انقراض است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهر از رهاسازی یک راس گوزن قرمز(مارال) در منطقه حفاظت شده پارک جنگلی فندقلوی(یای قاری) این شهرستان خبر داد و گفت: در راستای حفاظت و تکثیر دوباره گونه ارزشمند مارال و جذب گردشگر در سایت حفاظت شده فندقلوی اهر در سال ۹۹ با توجه به وجود تنها یک راس مارال اقدام به انتقال یک راس مارال جوان دیگر از سایت احیای نسل مارال آینالوی خداآفرین به این مکان کردیم که خوشبختانه جواب داد.

ابوالفضل جمالی خاطرنشان کرد: از این طریق علاوه بر حفظ این‌گونه، سعی خواهیم کرد به اهداف بلند مدت اداره محیط زیست که احیای دوباره نسل مارال در مساحتی بیش از شش هکتار می‎‌باشد برسیم و متعاقب آن نیز به سایر اهداف این اداره در منطقه گردشگری فندقلو و یای قاری این شهرستان با کمک دوستداران محیط زیست دست پیدا کنیم.

وی با بیان این‌که کل مساحت منطقه حفاظت شده یای قاری که پارک جنگلی فندقلو را نیز شامل می شود حدود ۷۴۲۰۰ هکتار است، افزود: در این منطقه بکر و زیبای طبیعی علاوه بر پرورش مارال زیستگاه گونه های ارزشمند دیگر حیات وحش از جمله خرس، گرگ، سیاه گوش(گربه وحشی)، گراز، عقاب طلایی و مهمترین از همه کپک می باشد که در کنار سایر گونه های درختان جنگلی و گیاهی به زندگی خود ادامه میدهند و امیدواریم با همکاری دوستداران محیط زیست و اقدامات اساسی این مجموعه ارزشمند حیات وحش منطقه را به نحو احسن حفظ و حراست کنیم.

جمالی از رهاسازی دو گونه ارزشمند حیات وحش در زیستگاه اصلی آنها خبر داد و افزود: یک گونه ارزشمند بهله عقاب سارگپه(عقاب شکاری) و یک قطعه جوجه تیغی که توسط  دوستداران محیط زیست به این اداره تحویل داده شده بود، پس از تیمار و مراقبت های ویژه توسط محیط بانان این اداره در زیستگاه اصلی این جانوران رهاسازی شد.

وی در ادامه گفت: همکاران محیط بان با وجود مشکلات فراوان و کمبود امکانات مالی و اداری همچنان عاشقانه در انجام وظیفه خود شبانه روز در تلاش هستند و به جرات می توانم اعلام کنم در سایه این تلاش های همکاران طی یکسال اخیر هیچ گونه آسیب جدی به طبیعت شهرستان وارد نشده و هیچ درختی در حوزه استحفاظی و منطقه حفاظت شده جنگلی شهرستان اهر بریده یا قطع نشده است. 

رئیس حفاظت محیط زیست اهر در پایان از دوستداران طبیعت خواست با توجه به فرا رسیدن فصل زادآوری حیات وحش منطقه، از نزدیک شدن به حیات وحش جدا خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه آسیب یا مشکل برای بچه های حیات وحش بلافاصله به محیط زیست تحویل و هرگونه تخلف را نیز به این اداره یا نزدیکترین پاسگاه گزارش دهند.

مردم و گردشگران مراقب حیات وحش پیرامون خود باشند

معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهر نیز گفت: منطقه حفاظت شده پارک جنگلی فندقلو در دل کوه های جاده اهر- مشگین شهر و در فاصله ۲۵ کیلومتری اهر نزدیک روستای هدف گردشگری انداب واقع شده است که از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری و زیستگاه گونه های ارزشمند حیات وحش منطقه و این شهرستان می باشد که از جمله مهمترین این جانوران پرورش دو گونه ارزشمند مارال است که توسط دو همکار محیط بان در مساحت دو هکتاری از منطقه فنس کشی شده پارک جنگلی فندقلو مورد حفاظت و نگهداری قرار می گیرند.

بهنام ناصرعصر با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی در خصوص اینکه “حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است” گفت: باید همگان این اصل را سرلوحه زندگی و کارهای خود قرار داده و با مراقبت از نعمت‌ها و موهبت‌های الهی و مانع شدن از تخلف، این امانت واجب را بدون کم و کاست به نسل های آینده تحویل دهیم.

وی با اشاره به اینکه فصل بهار  فصل زاد و ولد حیات وحش است، افزود: باید مردم و گردشگران مراقب حیات وحش پیرامون خود باشند و وارد منطقه حفاظت شده نشوند، چرا که گونه هایی در جنگل وجود دارند که در حال آبستن و زاد و ولد می باشند.

ناصرعصر در ادامه ضمن قدردانی از زحمات شبانه روزی رئیس و همکاران اداره محیط زیست اهر و در پایش و حفاظت  محیط زیست این شهرستان افزود: وظیفه ما حفاظت از محیط زیست بوده و از مردم و گردشگران نیز درخواست داریم در خصوص حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ما را یاری نمایند. 

پرورش دو راس گوزن قرمز از نوع مارال در سایت گردشگری پارک جنگلی فندقلو

“سیف اله قربانی” محیط بان اداره حفاظت محیط زیست اهر گفت: برای جذب گردشگر در سایت گردشگری پارک جنگلی فندقلو اقدام به پرورش دو راس گوزن قرمز از نوع مارال کرده ایم که امیدواریم با زادآوری این گونه در آینده نزدیک به احیای دوباره مارال که در حال انقراض است کمک کنیم و با ازدیاد نسل مارال شاهد افزایش محیط نگهداری این کونه ارزشمند حیات وحش از ۲ هکتار به بیش از شش هکتار باشیم.

قربانی افزود: با وجود مساحت بیش از ۷۴ هزار هکتاری منطقه یای قاری متاسفانه تنها سه محیط بان شبانه روز در این منطقه حفاظت شده در حال انجام وظیفه می باشند و این کمبود نیرو در برخی مواقع از جمله در فصل کوچ عشایر که با جمعیت عشایری روبرو هستیم باعث ایجاد مشکل و خطراتی برای محیط بانان می شود.

وی در خصوص تنها پاسگاه موجود بخش فندقلوی اهر نیز گفت: این پاسگاه تازه تاسیس شده فاقد هرگونه امکانات اولیه، خودروی گشت و کنترل و نیروی انسانی بوده و لذا از مسئولان ذیربط خواهشمندیم به این مشکل رسیدگی کرده تا محیط بانان بتوانند با آرامش و آسایش به وظایف خود در راستای حفظ و صیانت از محیط زیست و حیات وحش منطقه اقدام نمایند.

قربانی افزود: با توجه به مشکلات، حقوق کم و خطرات موجود در این حرفه و با وجود تمام تهدیداتی که بعضا از سوی شکارچیان غیر مجاز، حیوانات وحشی، سقوط از ارتفاع و… برای ما صورت می گیرد ولی با این حال با تمام وجود عاشقانه از محیط زیست و حیات وحش منطقه حفظ و حراست خواهیم کرد.

رسول خدایی، از گردشگران حاضر در منطقه فندقلوی اهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از جمله اقدامات ارزشمند انجام شده در جذب گردشگر در این منطقه پرورش گونه رو به انقراض مارال می باشد که می تواند با احیای دوباره این گونه نادر در منطقه باعث جذب گردشگر و سرمایه به این شهرستان و منطقه شود.

وی وجود این گونه ارزشمند حیات وحش را برای بازدید کنندگان بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: دیدن حیات وحش در محیط آزاد و در زیستگاه اصلی خود باعث هیجان و لذت زیاد برای گردشگران و محققان خواهد بود.

گفتنی است؛ امروزه نسل “مارال” که از گونه گوزن ها است رو به انقراض می باشد و برای احیای دوباره نسل این گونه در مناطق جنگلی و حفاظت شده ارسباران از جمله منطقه کوهستانی و سرسبز آینالو در خداآفرین و منطقه حفاظت شده پارک جنگلی فندقلوی اهر اقداماتی انجام شده که امید است به زودی شاهد افزایش اینگونه حیات وحش در منطقه ارسباران باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12339

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});