• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی:

عبور از تنش آبی تبریز در گروی تخصیص اعتبارات مصوب هیات دولت است

  • کد خبر : 12412
  • 05 اردیبهشت 1400 - 13:30
عبور از تنش آبی تبریز در گروی تخصیص اعتبارات مصوب هیات دولت است
یاز اکو - مدیرعامل آب منطقه آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تا به امروز ریالی از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب هیات دولت برای طرح های رفع تنش آبی تبریز تخصیص نیافته است، اعلام کرد: باید توجه داشت که عبور از تنش آبی امسال این کلان شهر تنها در سایه تخصیص اعتبار یاد شده میسر است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده روز یکشنبه گفت: با توجه به کاهش بارندگی و میزان روان آب های آذربایجان شرقی در سال جاری آبی نسبت به مدت مشابه پارسال و میان مدت و نیز اعلام وزارت نیرو مبنی بر اینکه ۲۰۰ شهر کشور، تابستان امسال با تنش آبی مواجه خواهند شد، بدیهی است که در استان نیز در تعدادی از شهرها به ویژه کلان شهر تبریز، مشکل تنش آبی و کمبود آب وجود خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: بر این اساس از شهریور پارسال که با تنش آبی و قطع آب در کلان شهر تبریز مواجه بودیم، بلافاصله سه طرح اساسی رفع تنش آبی تبریز با رویکرد رفع سریع این مشکل با پیش بینی تابستان امسال آغاز شد.

غفارزاده تشریح کرد: یکی از این طرح ها شامل اصلاح خط انتقال آب سد نهند به تبریز طول هفت کیلومتر است که باعث می شود ۲۵۰ لیتر درثانیه ظرفیت انتقال افزایش یابد؛ این طرح حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: طرح دوم، حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه جدید برای تامین آب شرب تبریز است که در صورت تکمیل، ۳۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت جدید ایجاد می کند و حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: طرح سوم از مجموعه طرح های رفع تنش آبی تبریز شامل جداسازی آب شرب از آب مصرفی صنایع و ویلاها ست که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر ظرفیت انتقال آب از زرینه رود به تبریز افزایش می یابد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی یادآوری کرد: پارسال با پیگیری های استاندار و جمعی از نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای رفع تنش آبی در هیات دولت تصویب شد که تاکنون ریالی آن از ان تخصیص نیافته است.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح های سه گانه رفع تنش آبی تبریز با استفاده از اعتبارات تخصیصی آب و فاضلاب کشور، اعتبارات داخلی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و بدهی به پیمانکاران به دست آمده است، تاکید کرد: تخصیص این اعتبارات برای تکمیل طرح های یاد شده تا رسیدن به زمان اوج مصرف آب در تبریز موثر است و پس از آن تاثیری در رفع این مشکل برای امسال نخواهد داشت. 

وی ادامه داد: اگر زمان از دست برود، حتی در صورت تخصیص اعتبار یاد شده نیز نمی توان کاری از پیش برد.

با توجه به توجه ویژه دولت به تصویب اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی رفع تنش آبی تبریز در سال گذشته، افکار عمومی انتظار دارد ظرفیت های استانی اعم از سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی و نمایندگان استان مجلس شورای اسلامی بسیج شوند تا اعتبار مصوب دولت از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص یابد تا دستگاه اجرایی بتواند کاری بکند.

همچنین از مردم تبریز انتظار می رود با مصرف معقول آب در کنار اجرای طرح های تنش آبی به رفع این مشکل در تابستان امسال کمک کنند. 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});