• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

دبیرخانه پایتخت جهانی فرش دستبافت در تبریز فعال شد

  • کد خبر : 12435
  • 05 اردیبهشت 1400 - 18:00
دبیرخانه پایتخت جهانی فرش دستبافت در تبریز فعال شد
یاز اکو - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی گفت: با مشارکت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان صمت، شهرک‌های صنعتی و شهرداری تبریز دبیرخانه تبریز، پایتخت جهانی فرش دستبافت فعال شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر، احمد حمزه زاده روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: با توجه به پیشینه غنی آذربایجان به مرکزیت تبریز در تولید فرش‌های نفیس دستبافت توسط هنرمندان خوشنام و ماهر، سال ۱۳۹۴ این شهر به عنوان پایتخت جهانی فرش دستبافت در یونسکو به ثبت رسید و خانه کلکته‌چی به عنوان دبیرخانه آن انتخاب شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه فعال‌سازی مجدد این دبیرخانه با مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌های ذیربط بطور جدی در دستور کار قرار گرفت، گفت: با توجه به ارائه برنامه‌های مشترک تدوین شده پس از بررسی‌های تخصصی تشکیل گروه‌کاری اقتصاد فرش تبریز ذیل کارگروه اقتصادی آذربایجان‌ شرقی، تشکیل شورای راهبری و تعیین مسئول دبیرخانه در دستورکار قرار گرفت.
حمزه زاده خاطرنشان کرد: به دنبال تشکیل جلسه مشترک به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، توسعه فعالیت‌های دبیرخانه، رسیدگی مستمر به امور هنرمندان فعال در حوزه تولید فرش دستبافت، برنامه‌ریزی در راستای جذب اعتبار لازم برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای، معرفی جامع ملی و بین‌المللی ظرفیت‌های تبریز به عنوان پایتخت جهانی فرش دستباف در دستور کار دستگاه‌های اجرایی دخیل در این موضوع قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی و به تبع آن تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف ایران شناخته شده است و سهم به سزایی در تولید و صادرات فرش دستباف ایفا می کند، به طوری که به گفته کارشناسان امر ۳۵ درصد از صادرات فرش دستباف کشور را این استان تامین می کند.
بافت فرش در آذربایجان شرقی دارای پیشینه کهن تاریخی بوده و در زمان کنونی بیش از ۲۰۰ هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این هنر – صنعت اشتغال داشته و حدود ۵۰۰ هزار نفر از آن امرار معاش می کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12435

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});