• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6

کاهش ۶۰ درصدی بارندگی‌ها در استان اردبیل/ بیش از ۷۰ درصد مخازن سدهای استان خالی است

  • کد خبر : 126401
  • 13 آذر 1402 - 9:45
کاهش ۶۰ درصدی بارندگی‌ها در استان اردبیل/ بیش از ۷۰ درصد مخازن سدهای استان خالی است
یازاکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: بارندگی‌ها در استان نسبت به کوتاه مدت ۴۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، علی حیدری اناری با اشاره به اینکه کاهش بارندگی‌ها از سال‌های قبل در استان آغاز و در سال آبی جاری وارد مرحله بحرانی شده است، اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها در استان نسبت به کوتاه مدت ۴۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۰ درصد کاهش یافته و از سوی دیگر جریان روان آب‌های رودخانه‌های استان نیز با ۶۰ درصد کاهش مواجه شده است.

وی افزود: ۷۰ درصد آب شرب شهرهای اردبیل، سرعین و روستاهای اطراف از سد یامچی و مابقی از چاه‌های عمیق دشت اردبیل تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: به جهت تغییرات گسترده اقلیمی، کاهش سطح بارندگی و پوشش برف در کوه‌های اطراف و از طرفی دیگر افزایش محسوس دما و بالا رفتن سرعت تبخیر، ورودی آب به سدهای استان به‌ویژه سد یامچی به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب اردبیل، به شدت در حال کاهش است.

بیش از ۷۰ درصد مخازن سدهای استان اردبیل خالی است

حیدری با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مخازن سدهای استان در حال حاضر خالی است، افزود: مجموع ظرفیت سدهای استان در کل ۳۸۲ میلیون متر مکعب است که در شرایط فعلی فقط ۱۱۶ میلیون متر مکعب آن پر و دارای آب است.

وی ادامه داد: مهاجرت و تجمیع نصف آمار جمعیت کل استان در مرکز استان، منجر به افزایش نیاز آبی و استفاده حداکثری از منابع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: این در حالی است که از ظرفیت ۵۶ میلیون متر مکعبی سد یامچی فقط ۱۶.۸ میلیون متر مکعب آن دارای آب است که بیش از ۳ میلیون متر مکعب آن نیز را نیز حجم مرده و غیر قابل استفاده است.

حیدری با تاکید بر اینکه زنگ خطر کم آبی در استان اردبیل به صدا درآمده است، ادامه داد: برداشت‌های بی حد و اندازه از آب‌خوان دشت اردبیل توسط چاه‌های کشاورزی طی دهه‌های گذشته باعث از بین رفتن حدود یک سوم از منابع آب‌های زیرزمینی مرکز استان شده که به جهت این اضافه برداشت‌ها رفته رفته آب‌های زیرزمینی این دشت کیفیت خود را از دست داده و علاوه بر خطر فرونشست دشت، در آینده نزدیک این آب حتی برای زراعت هم غیرقابل استفاده خواهد شد.

وی بیان کرد: احداث تصفیه خانه آرسنیک‌زدایی جهت تصفیه آب چاه‌های موجود و شکستن فلزات و عناصر سنگین، انتقال آب از چشمه گر گر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ارتقا تصفیه خانه فعلی از جمله طرح‌های موجود جهت جبران کمبود آب مرکز استان است.

حیدری گفت: بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی هستند، در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=126401

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});