• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

گلمان، شهرکی که تنها نام شهر را یدک می‌کشد/ ساکنان این شهرک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند

  • کد خبر : 127140
  • 19 آذر 1402 - 17:00
گلمان، شهرکی که تنها نام شهر را یدک می‌کشد/ ساکنان این شهرک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند
یازاکو - شهرک گلمان یکی از شهرهای جدید التاسیس استان آذربایجان غربی است که تنها نام شهر را یدک می‌کشد و از امکانات لازم برای رشد شهرنشینی بی بهره است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایلنا، شهرک گلمان یکی از شهرک‌های اطراف ارومیه است که قریب به هفت هزار خانوار در آن ساکن هستند و در سال ۱۴۰۰ به شهر تبدیل شده است و در حال حاضر از امکانات شهری محروم است.

این بی امکاناتی در حالیست که با تبدیل شدن روستاها و مراکز بخش‌ها به شهر و ایجاد شهرهای جدید برای ساکنان آن محل انتظاراتی مبنی بر در اختیار داشتن امکانات شهر نشینی ایجاد می‌شود که مسئولان باید پاسخگوی آنها باشند.

ساکنان شهر کوچک و زیبای گلمان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از مهم ترین مشکلات گلمان می‌توان به عدم وجود بیمارستان، شهرداری و بانک اشاره کرد که علاوه بر بخش بهداشت و سلامت بخش اقتصادی ساکنان این شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

نبود ادارات خدمات رسان، ناتمام ماندن پروژه‌های مختلف مسکن، بلاتکلیفی مساکن مهر موجود در این شهر با عدم پوشش مناسب شبکه موبایل و اینترنت و نبود پزشک از جمله دیگر مشکلات این شهر است.

عدالت در توزیع خدمات و امکانات رعایت نشده است

مسعود اسدی، یکی از شهروندان گلمان می‌گوید: با وجود این‌که این شهر در مسیر دهکده ساحلی چی چست و نزدیک دریاچه ارومیه واقع شده است و در واقع می‌توان گفت به عنوان شناسنامه و نماد یک منطقه تفریحی و گردشگری محسوب می شود از امکانات مناسب برخوردار نبوده و لازم است که بیشتر به آن توجه شود.

این شهروند در ادامه عنوان می‌کند: اهالی این شهرک‌ سال هاست که با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و از مسئولان انتظار دارند که برای رفع این مشکلات تلاش کنند.

«جواد اکبری» یکی دیگر از شهروندان هم به مشکل گرد و خاک اشاره کرده و می‌گوید: پراکنده شدن گرد و غبار در محله‌های این شهرک به این دلیل است که هنوز بسیاری از کوچه‌ها آسفالت نشده است و گرد و غبار سبب اذیت و آزار شهروندان می‌شود.

وی می‌افزاید: شهرک سال هاست که تاسیس شده است، اما هنوز با مشکلات بسیاری روبه روست و ما برای رفع این مشکلات به بسیاری از مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط مراجعه کرده‌ایم که تاکنون هیچ نتیجه‌ای از این مکاتبات و نشست‌ها به دست نیاورده‌ایم.

این شهروند خواستار تحقق در توزیع عادلانه امکانات شد و می‌گوید: نیاز است که مسئولان به مبلمان شهری گلمان توجه ویژه داشته باشند.

کمبود فضای سبز و پارک

یکی از بانوان ساکن این شهر می‌گوید: این شهر از هرگونه امکانات تفریحی و ورزشی و پارک محروم است و ما مجبوریم برای رفتن به مکان‌های ورزشی و پارک کیلومترها از محل زندگی‌مان دورتر شویم.

«سمیرا امینی» ادامه می‌دهد: چند سال است که مسئولان می‌گویند در این شهر امکانات تفریحی و رفاهی ایجاد خواهند کرد ولی گویا این طرح و برنامه هم مثل بسیاری از وعده‌ها به فراموشی سپرده شده است.

وی می‌گوید: از مشکلات جدی اهالی شهرک گلمان کمبود امکانات ورزشی، فرهنگی و تفریحی است، در حالی که بهره مندی شهروندان ساکن این شهر باید با دیگر شهر ها یکسان و برابر باشد.

جمعی از اهالی شهر گلمان نیز می‌گویند؛ مسئولان باید برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از خیابان‌ها و محله‌های شهرک اقدام کنند تا خدای نکرده اتفاق ناگواری برای اهالی شهرک نیفتد.

وجود ۲ پارک و مدرسه در شهر جدید گلمان

محمد علی پورعلی، مجری شهر جدید گلمان ارومیه گفت: شرکت عمران شهر جدید گلمان با ابلاغ اساسنامه و تخصیص اعتبارات لازم از سوی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها و احداث فضاهای خدماتی، آموزشی و درمانی مطابق سرانه‌های طرح جامع و تقصیلی مصوب شهر جدید گلمان اقدام خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر ۲ مدرسه ۱۰ و ۱۲ کلاسه، درمانگاه، یک باب مسجد، مجموعه ورزشی، مرکز تجاری و ۲ پارک در این شهر ایجاد شده و مشغول ارائه خدمات است.

مجری شهر جدید گلمان ارومیه با اشاره به روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید گلمان نیز اضافه کرد: در حال حاضر ساخت هفت هزار واحد برای نهضت ملی مسکن در این شهر بارگزاری و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

وی گفت: کنترل رشد جمعیت در شهر ارومیه، تجربه شهرسازی نوین، پاسخ‌گویی به نیازهای مسکن اقشار گوناگون، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به نقاط شهری، ساماندهی فضای سکونت‌گاه‌ها، جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت اراضی و بازدارندگی از تخریب اراضی کشاورزی از مزایای تبدیل گلمان به شهر جدید است.

گلمان مستعد اجرای طرح‌های گردشگری است

سید محسن حمزه لو، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: شهر جدید گلمان ارومیه به مساحت ٢ هزار و ١١٢ هکتار در ١۵ کیلومتری ‌شهر ارومیه قرار دارد و در حال حاضر، جمعیتی بیش از هفت هزار خانوار در این منطقه ساکن هستند.

حمزه‌لو با بیان این‌که شهر جدید گلمان به لحاظ موقعیت طبیعی و قرارگیری در نزدیکی دریاچه ارومیه، مستعد اجرای طرح‌های گردشگری است، افزود: جذب مشارکت بخش خصوصی، مولد بخش عمران این شهر محسوب می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: وجود اراضی مناسب، شیب قابل قبول جهت شهرسازی و استقرار سازه‌ها، بهره‌مندی از آب و هوای معتدل کوهستانی، احداث مراکز آموزشی، درمانی و خدماتی، همجواری با بافت روستایی و همچنین استفاده از تصفیه‌خانه فاضلاب از جمله امکانات این شهر جهت سرمایه گذاری امن و بازگشت سرمایه محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=127140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});