• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2

بازار سرد دلار در نیمه اول آذر ماه

  • کد خبر : 127144
  • 19 آذر 1402 - 17:45
بازار سرد دلار در نیمه اول آذر ماه
آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه اول آذر خریدار قوی در بازار دلار وجود نداشت؛ این جمله شاید قوی‌ترین توصیف‌کننده وضعیت معاملات اسکناس آمریکایی در دو هفته اخیر باشد.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار بدون تقاضا در بازار

آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه اول آذر خریدار قوی در بازار دلار وجود نداشت؛ این جمله شاید قوی‌ترین توصیف‌کننده وضعیت معاملات اسکناس آمریکایی در دو هفته اخیر باشد. در سال‌های گذشته هر زمان بازار ارز به ماه ژانویه نزدیک می‌شد، تقاضا برای خرید دلار در بازار افزایش می‌یافت. بخشی از این تقاضا به دلیل تمایل افراد برای سفر در آستانه سال نوی میلادی بود و بخش دیگری به تسویه شرکت‌های تجاری در انتهای سال میلادی مربوط بود. با این‌حال، از ابتدای آذرماه تا روز ۱۶ آذر حتی این نوع تقاضاها نیز چندان حضور نداشتند و همین عامل موجب شد که به‌خصوص برخلاف سال‌های قبل در این مقاطع زمانی نوسان خاصی رخ ندهد. قیمت دلار در ۱۶ روز گذشته در نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومان نوسان کرد و روند معاملات شبیه بازی مارپله‌ای بود به همین دلیل خیلی‌ها در چنین بازاری سردرگم بودند که چه‌کار کنند، بخرند یا بفروشند. به‌عبارت‌دیگر، اسکناس آمریکایی در بازار تهران سه هفته است که در روز پنجشنبه در قیمت ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان بسته می‌شود و بازدهی هفتگی ندارد.

بازار سهام/ ورود پول کم‌سابقه

هفته معاملاتی اخیر بازار سهام کشور در حالی به پایان رسید که در این هفته نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران شاهد چهار روز مثبت و یک روز منفی بود. به طوری که شاخص کل بورس در روز شنبه کار خود را با صعود به محدوده ۲ میلیون و ۸۷ هزار واحد آغاز کرد که این روند صعودی تا روز سه‌شنبه و قرار گرفتن در محدوده ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار واحد (که بالاترین مقدار آن از ۱۷ تیر ۱۴۰۲ است) ادامه پیدا کرد. اما روز چهارشنبه این روند با یک سقوط ۵ هزار واحدی شکسته شد تا هفته سبز بورس کامل نشود. شاخص هم‌وزن نیز در این هفته بازدهی ۳.۶۲ درصد را نسبت به هفته ماقبل به ثبت رساند. همچنین در این هفته بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مجموعا شاهد ورود پول به میزان ۹۹۲ میلیارد تومان بودند و میانگین ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۶۷۲۸ میلیارد تومان قرار گرفت.

بازار سکه/ خروج از ثبات قیمتی

در هفته‌ای که گذشت شاهد فاصله گرفتن قیمت سکه از فضای آرام و با‌‌ثبات هفته‌های گذشته آن بودیم. به طوری که در روز شنبه قیمت هر قطعه سکه امامی با ۲۰۰ هزار تومان افزایش، در محدوده ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت که این افزایش قیمت تا دوشنبه و قرار گرفتن در محدوده ۲۹ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان (که بالاترین قیمت سکه یاد‌شده از تاریخ ۶ آبان ۱۴۰۲ است) ادامه پیدا کرد. پس از آن قیمت سکه امامی دو روز کاهش یافت و در روز آخر معاملاتی هفته یعنی پنج‌شنبه، مجددا افزایش پیدا کرد و کار خود را با ثبت قیمت ۲۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به پایان برد تا به این ترتیب در هفته گذشته چهار روز مثبت و دو روز منفی برای این سکه رقم بخورد. کارشناسان بازار سکه دلیل خروج این بازار از ثبات قیمتی را جهش کم‌سابقه طلای جهانی تا مرز ۲۰۷۲ دلار می‌دانند.

بازار طلای جهانی/ نوسان در بازار طلا

آخرین روز معاملاتی هفته در بازارهای جهانی در حالی آغاز شد که در ساعات ابتدایی این روز تمایلات صعودی محدود در قیمت طلای جهانی دیده می‌شد. به طوری که در آغاز معاملات روز جمعه، قیمت طلای جهانی (که پس از سقوط از محدوده ۲۰۷۲ دلار در شروع هفته تا به این روز در ثبات نسبی به سر برده است) با حدود ۲ دلار افزایش قیمت نسبت به قیمت پایانی روز ماقبل، در محدوده ۲۰۳۱ دلار به ازای هر اونس مورد خرید و فروش قرار گرفت. اما بعد از مدتی روند نزولی به خود گرفت و به قیمت ۲۰۰۴ دلار رسید. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار طلا معتقدند که دلیل افزایش قیمت اندک طلای جهانی در این روز، انتظارات سرمایه‌گذاران مبنی بر افزایش کمتر از حد انتظار حقوق و دستمزدهای ایالات متحده آمریکا (به‌جز بخش کشاورزی) است که آمارهای مربوط به آن درست چند روز قبل از نشست آتی فدرال رزرو اعلام خواهد شد.

بازار اوراق مسکن/ هفته صعودی «تسه ۰۰۱۱»

با افزایش قیمت مجدد هر برگ «تسه ۰۰۱۱» در چهارشنبه گذشته، یک هفته کاملا صعودی برای این اوراق رقم خورد. به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه ۰۰۱۱» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، روز شنبه کار خود را با افزایش قیمت و قرار گرفتن در محدوده ۱۰۸ هزار و ۹۶۱ تومان آغاز کرد؛ که این روند صعودی تا چهارشنبه و صعود قیمت تسه یادشده تا محدوده ۱۱۸ هزار و ۸۸۷ تومان که بالاترین قیمت این اوراق از ۲ اسفند ۱۴۰۱ است، ادامه پیدا کرد. در هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی مبتنی بر افزایش قیمت ساخت مسکن از کانال تورم مصالح ساختمانی در تابستان امسال نسبت به تابستان گذشته منتشر شد که این خبر در کنار ادعای رئیس اول اتحادیه املاک تهران مبنی بر عدم‌توانایی این بازار برای افزایش قیمت، باعث ایجاد تناقض‌هایی در اخبار تزریق شده به این بازار شد.

بازار نفت/ تمایلات صعودی اندک

در حالی که شش روز معاملاتی متوالی قیمت پایانی ثبت‌شده برای نفت برنت و WTI در حال کاهش بود، معاملات روز جمعه در بازارهای جهانی در حالی شروع شدند که قیمت نفت شاهد نوسانات صعودی اندک بود. به طوری‌که، نفت برنت با کمی بیش از یک دلار افزایش قیمت در محدوده ۷۵ دلار و ۴۷ سنت به ازای هر بشکه قرار گرفت. همچنین نفت WTI یا «وست تگزاس اینترمدییت» نیز با صعودی اندک در محدوده قیمتی ۷۰ دلار و ۶۸ سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت. برخی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که در حال حاضر بازار نفت در یک نااطمینانی به سر می‌برد که این اتفاق ناشی از تصمیم برای کاهش داوطلبانه نفت از سوی اوپک‌پلاس در کنار عرضه بالای ایالات متحده آمریکاست که این مسائل در کنار ترس از تضعیف تقاضا (خصوصا از سوی چین) باعث ضربه خوردن این بازار شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=127144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});