• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
1

اختصاص۶ هزار میلیارد ریال برای تکمیل شبکه خداآفرین

  • کد خبر : 127707
  • 25 آذر 1402 - 13:20
اختصاص۶ هزار میلیارد ریال برای تکمیل شبکه خداآفرین
یازاکو-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: امسال ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای شبکه آبیاری خداآفرین اختصاص داده شده است و ۳۰ هزار میلیارد ریال دیگر هم از محل‌های مختلف به این طرح اختصاص خواهد یافت.

به گزارش یازاکو به نقل از ایرنا، علی حیدری اناری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا روند عملیات اجرایی طرح شبکه آبیاری خدا آفرین را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ناحیه عمرانی اول و دوم این شبکه بر اساس استانداردهای روز و مدرن اجرا شده و از ناحیه عمرانی سوم و چهارم هم کانال اصلی، ایستگاه‌های پمپاژ اصلی و بخشی از شبکه اجرا شده است.

وی سیفون دره‌رود خدا آفرین را به‌عنوان شاهرگ اصلی تامین آب در ابتدای شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین دانست و گفت: این بخش از طرح آبیاری و زهکشی خدا آفرین به منظور انتقال آب از سدهای خدا آفرین و قیز قلعه‌سی اجرا می‌شود که با اتمام این طرح ۶۰ مترمکعب بر ثانیه آب به شبکه مذکور قابل انتقال خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: کانال اصلی خداآفرین در منطقه مغان در طول مسیر ۹۲ کیلومتری خود ۶ دستگاه سیفون دارد که از این تعداد، سیفون دره‌رود به طول ۲ هزار۱۶۰ متر با ظرفیت ۶۰ مترمکعب بر ثانیه و با استفاده از پنج رشته لوله فولادی به قطر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیمتر اجرا می‌شود.

حیدری اناری افزود: طرح سیفون دره‌رود به منظور امکان بهره‌مندی سریع و فراهم کردن امکان انتقال آب از تاسیسات بالادستی اجرا و پس از تکمیل سازه‌های ورودی و خروجی، امکان انتقال آب با دبی ۲۵ مترمکعب بر ثانیه را فراهم خواهد کرد.

رشد یک میلیون تنی تولیدات کشاورزی در شبکه خداآفرین/ استان اردبیل همچنان نیازمند احداث سد است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ارزش روز کل طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، اعم از تاسیسات و تجهیزات اجرا شده بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این طرح عظیم تولید سالانه محصولات زراعی و باغی مغان از ۱.۵ میلیون تن به ۲.۵ میلیون تن افزایش یابد که رشد جهشی به میزان یک میلیون تن را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

اختصاص۶ هزار میلیارد ریال برای تکمیل شبکه خداآفرین

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به چالش‌های عمده بخش آب استان در سال‌های آینده افزود: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای تامین منابع آب در افق سال‌های ۱۴۱۰ به‌صورت کوتاه مدت و افق ۱۴۲۵ در بلند مدت برنامه‌ریزی کرده است.

حیدری اناری استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین برای حل چالش و بحران آب را یادآور شد و گفت: با وجود احداث ۵۳ سد در استان اردبیل همچنان نیازمند احداث سد در مناطق مختلف استان هستیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت منابع آب استان کفاف توسعه بخش کشاورزی را نمی‌دهد ، تصریح کرد: سدهای استان اردبیل به‌دلیل نبود بارش و افزایش مصرف آب نیمه خالی شده و بیم آن می‌رود که در اثر کاهش ذخایر سدها، تنش و بحران آبی در سال‌های آینده استان اردبیل را فرا بگیرد.

به گزارش ایرنا شبکه پایاب سد خداآفرین با هدف استفاده بهینه و مهار آب‌های مرزی ، اجرای الگوی کشت، تغییر اراضی از دیم به مزارع آبی، جلوگیری از مهاجرت عشایر ، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی ، بهبود وضعیت اقتصادی منطقه ، افزایش میزان اشتغال زایی در منطقه و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری در استان اردبیل اجرا می‌شود.

این شبکه دارای ۴۳ باب ایستگاه پمپاژ، چهار پست برق ۱۳۲.۲۰ کیلوولت و یک پست برق ۱۳۲.۲۳۰ کیلوولت مغان و همچنین بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر خطوط نیرورسانی ۱۳۲ کیلوولت و ۹۲ کیلومتر کانال اصلی می‌باشد و تاکنون نواحی عمرانی اول و دوم تا ۴۳ کیلومتری کانال اصلی با هدف تامین آب آب‌اندازی شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=127707

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});