• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

مقایسه بارش ایران با ترکیه منطقی نیست/ بارندگی‌ها وابسته به توپوگرافی منطقه

  • کد خبر : 129013
  • 06 دی 1402 - 20:25
مقایسه بارش ایران با ترکیه منطقی نیست/ بارندگی‌ها وابسته به توپوگرافی منطقه
یازاکو - رییس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: میزان بارندگی‌ها در هر منطقه با توجه به توپوگرافی و رژیم بارشی نقاط مختلف کشور و همچنین کشورهای همسایه متفاوت است.

مهدی صابری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی مبنی بر بالابودن بارش‌های کشور ترکیه نسبت به ایران افزود: براساس آمار بلند مدت، میانگین بارندگی ها در این کشور، سه برابر ایران است و این قیاس‌ها نمی تواند منطقی باشد.

وی با اشاره به اینکه آب و هوا و اقلیم تابع فاکتورها و عوامل متعدد پیچیده ای هستند، ادامه داد: طبق نمودارهای موجود جز ۲ استان، بقیه کشور در دوران خشکسالی به سر می‌برد و بارندگی ها بسیار کاهش یافته است.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی اضافه کرد: اینکه دریاچه ارومیه در کاهش بارندگی در منطقه و خود ارومیه تاثیر دارد یا نه نمی توان با قاطعیت اظهارنظر کرد و باید از طریق تحقیقات و مستندات بررسی شود.

صابری اظهار کرد: مطالعات و تحقیق در این زمینه آغاز شده و نیازمند زمان و بررسی های متعددی است چرا که موضوع دریاچه ارومیه در ۲ دهه اخیر مطرح شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در ۲ دهه گذشته، با بروز خشکسالی و کاهش بارندگی و به تبع آن موضوع کم آبی دریاچه ارومیه، بازار داغ شایعات هم رونق گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه نظریه های مختلف رد یا تکذیب نمی شود، گفت: تنها راه قبول نظریه های ارائه شده انجام تحقیقات و ارائه ادله قابل قبول و مستند است.

رییس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی از شهروندان خواست تا به شایعات توجه نکنند و هرگونه خبر و مطلب علمی مرتبط به مسائل جوی را تنها از طریق خبرگزاری های معتبر و تارنمای سازمان هواشناسی به آدرس azmet.ir دنبال کنند.

آذربایجان غربی استانی کوهستانی با آب و هوای سرد و بارش ۴۵۰ میلی‌متر باران در سال است.

در سال‌های اخیر به علت خشکسالی رژیم بارندگی در استان تغییر کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=129013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});