• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

شروع کم‌رونق زمستانی بازارها

  • کد خبر : 129285
  • 10 دی 1402 - 9:00
شروع کم‌رونق زمستانی بازارها
یازاکو - شاخص کل طی پنج روز کاری هفته اول دی ماه حدود ۱.۴۸ درصد کاهش داشت و از سطح دو میلیون و ۲۱۰ هزار واحد به دو میلیون و ۱۷۷ هزار واحد رسید. بازدهی قیمت دلار نیز در هفته اول دی صفر شد.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ مقاومت شاخص بورس در دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد

شاخص کل طی پنج روز کاری هفته اول دی ماه حدود ۱.۴۸ درصد کاهش داشت و از سطح دو میلیون و ۲۱۰ هزار واحد به دو میلیون و ۱۷۷ هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز در این هفته با نزول ۰.۸ درصدی همراه شد و از تراز ۷۶۱ هزار واحد به ۷۵۵ هزار واحد رسید. از طرفی باید گفت بازار سهام طی این هفته به طور میانگین، روزانه ۸ میلیارد و ۸۸۰ میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزش خردی معادل ۵ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان را رقم زد. به گفته کارشناسان، در حال حاضر شاخص کل زیر مقاومت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی نوسان می‌کند و تا زمانی که این سطح شکسته نشود، روند صعودی جدید آغاز نمی‌شود. لازم به ذکر است اصلاح فعلی بازار نیز به واسطه برخورد شاخص کل با سطح بوده است.

بازار ارز/ دلار متعادل زمستانی

بازدهی قیمت دلار در هفته اول دی صفر شد. قیمت دلار در ۹ هفته اخیر نتوانسته بازدهی مثبت به ثبت برساند یعنی آخرین بازدهی مثبت آن به هفته اول آبان ماه برمی‌گردد. در این ۹ هفته گذشته ۸ هفته بازدهی منفی به ثبت رسانده و فقط یک هفته بازدهی ثابت داشته است. این درحالی است که قیمت دلار در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، فقط یک هفته رشد منفی داشته و در ۸ هفته دیگر مثبت بوده و قیمت دلار از ۳۲ هزار تومان به ۴۱ هزار تومان رسیده است. دلار در هفته اول دی ۱۴۰۱ هم با رشد قیمتی نزدیک به هزار و هفتصد تومانی به کانال ۴۱ هزار تومان رسید بود. هفته منتهی به سالگرد ریاست فرزین در بانک مرکزی هم هست که می‌تواند عامل سرکوب و تثبیت قیمت دلار باشد.

بازار سکه و طلا/ نوسان اندک قیمت سکه و طلا

محمد کشتی آرای کارشناس بازار سکه و طلا اظهار داشت: در هفته گذشته شاهد سیر صعودی قیمت طلا و فلزات گرانبها در بازارهای جهانی بودیم. وی افزود: در آخرین معاملات روز پنجشنبه هفتم دی بهای انس جهانی به ۲ هزار و ۷۷ دلار رسید که به طور میانگین هر انس طلا ۲۵ دلار افزایش داشت اما دیگر مولفه تعیین کننده قیمت طلا در بازار داخل که نرخ ارز است، تغییری نداشت و ثابت بود. کشتی آرای گفت: با توجه به ثبات نرخ ارز، قیمت طلا تحت تأثیر بهای انس جهانی قرار داشت.

وی ادامه داد: در هفته نخست دی ماه، سکه طرح قدیم به طور متوسط ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۵۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه هرکدام ۱۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

این فعال بازار طلا اضافه کرد: هر مثقال طلای آب شده در هفته گذشته ۱۰۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۲۵ هزار تومان افزایش قیمت رکورد یک ماه گذشته را شکست و به ۲ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان رسید.

وی گفت: حباب هر قطعه سکه طرح جدید در ابتدای هفته حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و با کاهش تقاضا برای خرید آن حباب خالی شد و به پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.

کشتی آرای اظهارداشت: در هفته نخست دی، قیمت‌ها به دلیل کاهش سطح تقاضا تابع نوسانات بهای انس جهانی بود و پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده نیز قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند.

بازار مسکن/ رونق معاملات مسکن

مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی از تحولات بازار مسکن در نیمه پاییز را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد پس از چندین ماه، تورم ماهانه مسکن در آبان ماه مثبت شده است. علاوه بر این حجم معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران در همین ماه نسبت به ابتدای فصل پاییز رشدی ۱۷ درصدی را تجربه کرده و به حدود ۴ هزار فقره در یک ماه رسیده است. آماری که از نگاه فعالان بازار با وجود رشد، نمی‌تواند نشانه رونق در این بازار باشد. حمیدیاری، اقتصاددان با نگاهی به وضعیت بازار مسکن از ابتدای سال جاری معتقد است: بازار مسکن در یک وضعیت متفاوت نسبت به دوره‌های پیشین قرار گرفته است. او می‌گوید: فعالان و متقاضیان این بازار همچنان انتظارات رشد قیمت را دارند. او با توضیح درباره چرایی این موضوع، جنس خریداران و فروشندگان فعلی بازار مسکن را طی گزارشی تشریح کرده است.

بازار طلای جهانی/ طلا در انتظار تصمیم فدرال رزرو

قیمت طلا در هفته ای که گذشت بیش از ۱.۷ درصد کاهش داشت تا کار خود را زیر مرز ۱۹۰۰ دلاری به پایان برساند. شرایط بوجود آمده برای طلا اجماع صعودی را میان تحلیل گران و سرمایه گذاران را شکسته است. با اینکه اکثریت تحلیل گران و سرمایه گذاران باور دارند که هفته آینده طلا می تواند مرز ۱۹۰۰ دلاری را پس بگیرد، اما این اکثریت در حد هفته های گذشته نیست. در نظر سنجی سایت کیتکو ۵۳ درصد تحلیل گران وال استریتی و ۴۹ درصد معامله گران مین استریتی بر این باورند که طلا می تواند هفته آینده صعود کند. این وجود طلا برای حفظ جایگاه کنونی در بلند مدت موانع بسیار سختی پیش رو خواهد داشت.

بازار نفت/ افت قیمت نفت در سال ۲۰۲۳

بهای معاملات نفت برنت روز جمعه که آخرین روز معاملات سال ۲۰۲۳ بود، ۱۸ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۷۷ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت افزایش در ساعات اولیه معاملات بازار آسیا، ۷۱ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه معامله شد. معاملات نفت برنت روز پنج شنبه با دو دلار و ۳۹ سنت کاهش و شاخص نفت آمریکا با دو دلار و ۳۴ سنت کاهش، بسته شده بودند. هر دو شاخص در مسیر ثبت کاهش ۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۳ هستند که نخستین کاهش سالانه از زمان همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۲ است که تقاضا، سقوط کرده و باعث کاهش قیمت‌ها شده بود.

نفت همچنین به دلیل نگرانی‌های پیرامون تقاضا که ریسک‌های عرضه ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه را تحت الشعاع قرار داده و کاهش تولیدی که برای حمایت از قیمت‌ها ناکافی بوده، برای سومین ماه متوالی کاهش داشته و هر دو شاخص، تقریبا ۲۰ درصد از بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۳، پایین‌تر رفته‌اند. پس از توافق تولیدکنندگان اوپک و متحدانشان برای کاهش تولید، قیمت‌ها در سپتامبر، به بالاترین رکورد سال ۲۰۲۳ صعود کردند و این نگرانی‌ها ایجاد شد که تقاضا از عرضه بالاتر خواهد رفت. بر اساس گزارش رویترز، اقدامات دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای مهار تورم بالا هم رشد قیمت‌های نفت را مهار کرد و مانع هرگونه افزایش قیمت شد. با این حال، سرمایه گذاران و تحلیلگران می‌گویند کاهش نرخ بهره در مناطق مصرف کننده بزرگ در سال ۲۰۲۴ و افت ارزش دلار، باعث افزایش تقاضا برای نفت می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=129285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});