• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

تکمیل سد پیغام چای ۱۴ هزار میلیارد ریال نیاز دارد

  • کد خبر : 131210
  • 30 دی 1402 - 12:15
تکمیل سد پیغام چای ۱۴ هزار میلیارد ریال نیاز دارد
یازاکو - سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تکمیل سد پیغام چای در کلیبر ۱۴ هزار میلیارد ریال نیاز دارد، گفت: با پیگیری های انجام شده جهت تامین اعتبار مورد نیاز، پیش بینی می شود این سد در سال ۱۴۰۳ بهره برداری شود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، حیدر فتح زاده در مورد وضعیت سد پیغام چایی اظهار کرد: این سد در سال ۱۳۸۵ جهت تامین آب شرب شهر کلیبر و روستاهای مسیر انتقال آب در فاصله ۱۵کیلومتری کلیبر احداث شده و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این سد با هدف تنظیم آب سطحی رودخانه پیغام چای به منظور تامین نیاز آب شرب شهر کلیبر و همچنین تامین مطمئن آب کشاورزی اراضی زراعی منطقه و تامین مصارف صنعت در حال ساخت است.

فتح زاده گفت: با بهره برداری از سد مخزنی پیغام چای امکان برطرف نمودن کمبودهای فعلی آب شرب شهر کلیبر و روستاهای مسیر و باغات حاشیه رودخانه که در ماه های خشک سال با مشکل روبه رو هستند فراهم شده است و علاوه بر توسعه اراضی آبی با وسعت حدود ۴۰۰ هکتار، آب مورد نیاز اراضی کشاورزی موجود با وسعت۹۲۸ هکتار با تامین بالاتر و مطمئن میسر خواهد شد.

شروع بهره برداری از بزرگترین پروژه ملی آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، همچنین سد قیز قلعه سی شهرستان خداآفرین را بزرگترین پروژه ملی استان خواند و گفت: آبگیری از این سد با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی شروع شده است.

وی با بیان اینکه حجم این سد ۶۲ میلیون متر مکعب بوده و در ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین قرار دارد، افزود: آب این سد از طریق کانال های اصلی تا ۱۴۰ کیلومتر در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل جهت تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی انتقال داده خواهد شد.

فتح‌زاده، ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی، توسعه اراضی مبتنی بر فناوری های جدید، مدیریت مطلوب آب و تامین نیازمندی های آب در بخش کشاورزی و تولید برق را از اهداف عمده ساخت سد قیزقلعه سی برشمرد.

سد قیز قلعه‌سی، بر روی رودخانه ارس و در پایین‌دست سد خداآفرین و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده است، هدف از احداث این سد مخزنی، تأمین آب کشاورزی و تولید ۱۳۵ مگاوات ساعت برق در سال است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=131210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});