• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

صادرات ۷۰ درصد کشمش کشور از آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 131537
  • 03 بهمن 1402 - 9:02
صادرات ۷۰ درصد کشمش کشور از آذربایجان شرقی
یازاکو - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: حدود ۱۳ هزار تن انواع گیاهان دارویی در این استان تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاوزی آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در دومین نشست تخصصی کارگروه ساماندهی سوغات ملی ایران در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: در آذربایجان شرقی ۴۰ نوع گیاه دارویی تولید می‌شود که از جمله محصولات شاخص بالنگوی شهری است که قدمت طولانی دارد. زیره سیاه، زیره سبز، سیاه دانه، آویشن، سماق که زیستگاه طبیعی آن در شمال استان، شهرستان هوراند است و در حال اهلی شدن و تولید اقتصادی است، از دیگر محصولات شاخص است.

وی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی در خصوص تولید گل محمدی و صنایع جانبی آن یعنی تولید متابولیت‌های ثانویه پیشرفت‌های خوبی وجود داشته است.

کرامتی ادامه داد: به خاطر مسائل و مشکلات خشکسالی، تولید محصولاتی با نیاز آبی پایین مثل پسته در اولویت قرار دارد.

وی گفت: تولید پسته در آذربایجان شرقی در حال گسترش است و همه مطالعات لازم و بحث‌های اقلیمی که گیاه باید داشته باشد انجام شده است. همچنین تولید زعفران به صورت چشمگیری در حال افزایش است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در کشور گیاهان دارویی نظام و ساختار خوبی ندارد. عمدتا خام فروش هستیم و توجه جدی نشده است.

وی بیان کرد: گیاهان دارویی محصولات بسیار ارزشمندی هستند که هم برای سلامت جامعه و هم تولید مواد اولیه برای پروسس داروهای صنعتی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در منطقه خاورمیانه از کل ترنورهای مالی که در منطقه وجود داشته ۵۷ درصد برای امارات و عربستان بود، تولید کننده ما هستیم، متاسفانه یک دهم درصد ترنور مالی برای کشور ماست. خام فروشی می‌کنیم و محصول را از دست می‌دهیم و این روند همچنان ادامه دارد.

کرامتی افزود: آذربایجان شرقی علاوه بر گیاهان دارویی در خشکبار نیز استانی سرآمد است و بزرگترین صادرکننده خشکبار کشور نیز این استان است.

وی عنوان کرد: ۷۰ درصد کشمش کشور را آذربایجان شرقی صادر می‌کند. بیش از ۶۰ هزار تن صادرات نخودچی و نخود آجیلی وجود دارد که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد و کارهایی برای برندسازی این محصول در حال انجام است. در دنیا ما و کمی نیز ترکیه این کار را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در خصوص تولید انواع شیرینی جات، صنایع تبدیلی، غذا داروها و … نیز فعالیت‌های زیادی وجود دارد که با شناساندن این ظرفیت‌ها می‌توانیم در خصوص استانداردسازی، رونق تولید و برندسازی و … قدم برداریم.

وی گفت: بسیاری از صنایع دستی استان که توسط بانوان عضو صندوق‌های خرد زنان تولید می‌شود در حال فراموشی است. مثلا ممقان دوزی صنعتی قدیمی است که توسط تعداد محدودی هنرمند تولید می‌شود و با معرفی و حمایت از تولید کنندگان، تولید این محصولات رونق بیشتری می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=131537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});