• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

فروپاشی قیمت دلار در هفته اول بهمن ماه

  • کد خبر : 132179
  • 08 بهمن 1402 - 14:00
فروپاشی قیمت دلار در هفته اول بهمن ماه
یازاکو - قیمت دلار آمریکا و دیگر ارزهای خارجی همچون پوند بریتانیا روز پنج‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه، در بازار آزاد ایران به رکوردی تازه رسید. طبق منابع تلگرامی قیمت هر دلار آمریکا در ظهر روز پنج‌شنبه به ۵۵۴۰۰ تومان هم رسید. همچنین قیمت طلا و سکه در هفته اخیر با رشد قیمت دلار همراه شد و بازدهی مثبت داشت.

 یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ رکورد تازه ارزهای خارجی

قیمت دلار آمریکا و دیگر ارزهای خارجی همچون پوند بریتانیا روز پنج‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه، در بازار آزاد ایران به رکوردی تازه رسید. آن طور که در کانال‌های تلگرامی که بهای ارزهای خارجی را ثبت می‌کنند آمده است، قیمت هر دلار آمریکا در ظهر روز پنج‌شنبه به ۵۵۴۰۰ تومان هم رسید. همین منابع قیمت پوند بریتانیا را ۷۰۵۵۰ تومان و بهای هر یورو را ۶۰۳۰۰ تومان نشان می‌دهند. قیمت هر یورو در بازار آزاد ایران در روز چهارشنبه به ۶۰۴۰۰ تومان هم رسیده بود. افزایش قیمت دلار آزاد در کشور به‌ دنبال افزایش تنش‌ در منطقه سرعت گرفت.

هفته گذشته هم احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، گفته بود که در پی تنش در روابط منطقه‌ای «سطحی از نااطمینانی در کشورهای منطقه ایجاد شده که با فروکش کردن التهابات، می‌توان شاهد بازگشت آرامش به بازار ارز بود». در حالی که تنش‌های منطقه بین ایران و دیگر کشورها و همچنین به علت اینکه جنگ در غزه نیز هنوز فروکش نکرده، هنوز نشانی از آرامش مورد نظر آقای خاندوزی در بازار دیده نمی‌شود.

بازار سکه و طلا/ رشد شدید قیمت سکه و طلا

قیمت طلا و سکه در هفته اخیر با رشد قیمت دلار همراه شد و بازدهی مثبت داشت. هر چند دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز ایران به‌عنوان سد صعود بازار طلا عمل کرد اما بیشتر قطعات سکه طی هفته اخیر رشد‌های قیمتی قابل توجهی داشتند. در مدت یاد شده نوسانات قیمت طلای جهانی افزایش‌های محدودی داشت اما قیمت دلار در هفته نخست بهمن رشد قیمت هزار و ۶۵۰ دلاری داشت و روند قیمت در بازار طلا با رشد قیمت دلار همراه شد. با این وجود بسیاری از معامله‌گران برگزاری دومین حراج شمش طلا در روز چهارشنبه ۴ دی را مانع جهش قابل توجه قیمت طلا و سکه عنوان می‌کنند.

گفتنی است سومین حراج حضوری شمش طلا استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ چهارم بهمن ۱۴۰۲ برگزاری شد. در همین راستا مقرر شده سومین جلسه حراج شمش طلای استاندارد در روز یکشنبه مورخ ۸ بهمن ۱۴۰۲، انجام شود. فعالان بازار طلا معتقدند برگزاری این حراج‌ها مانع رشد شارپی قیمت در بازار طلا و سکه در هفته آتی خواهد شد.

بازار سهام/ بورس تهران در شوک قیمت دلار

بازار سهام در حالی وارد دومین هفته بهمن‌ماه می‌شود که از یک شوک بزرگ در قیمت‌گذاری فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی عبور کرده و حالا چشم به گزارش‌های ماهانه صنایع دارد. آیا این گزارش‌ها، نگاه سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده بورس تغییر می‌دهد؟ شاخص کل بورس در هفته نخست بهمن‌ماه ریزشی بود و ۲.۸۶ درصد افت هفتگی را ثبت کرد. طی این هفته، اغلب سهم‌های شاخص‌ساز گروه‌های پالایشی، خودرویی و فلزات اساسی، کاهش قیمت را تجربه کردند. سهام کوچک و متوسط بازار سهام هم در نخستین هفته بهمن‌ماه، وضعیت مناسبی نداشتند و بخشی از رشد هفته‌های گذشته را از دست دادند تا در نهایت، شاخص هم‌وزن بازار سهام که نماینده همین سهم‌هاست، بازدهی هفتگی منفی ۴.۵ درصدی را ثبت کند. بازار سهام این هفته منتظر انتشار گزارش‌های ماهانه است.

طی هفته گذشته نیز گزارش‌های ۹ ماهه برخی از شرکت‌ها منتشر شد که عموما مثبت بود. در صورتی که گزارش‌های ماهانه نیز چشم‌انداز خوبی از وضعیت شرکت‌ها ترسیم کند، سرمایه‌گذاران میان و بلندمدت را دوباره به سمت بازار سرمایه جذب خواهد کرد. با این حال اما سایه بازار ارز همچنان بر سر بازار سهام سنگینی می‌کند. رشد قیمت دلار که پیش از این به‌عنوان محرک بازار سهام شناخته می‌شد، این بار به تهدیدی برای این بازار تبدیل شده و دلار را در جای رقیب سهام نشانده است.

بازار نفت/ بالاترین حد دو ماه گذشته نفت

قیمت نفت تحت تاثیر رشد اقتصادی مثبت آمریکا و روشن‌تر شدن دورنمای تقاضای چین، برای دومین هفته متوالی صعود کرد و در بالاترین حد خود در ۲ ماه گذشته ایستاد. بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۱۲ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و در ۸۳ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از ۳۰ نوامبر بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۵ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۷۸ دلار و یک سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از نوامبر بود. هر دو شاخص، بیش از ۶ درصد رشد هفتگی ثبت کردند که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۱۳ اکتبر بود که جنگ غزه آغاز شده بود.

تیم ایوانز، تحلیلگر مستقل بازار نفت گفت: محرک‌های اقتصادی چین، رشد تولید ناخالص داخلی قوی‌تر از حد انتظار آمریکا در سه ماهه چهارم، کاهش نرخ تورم آمریکا، ریسک‌های ژئوپلیتیکی مداوم و کاهش ۹.۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری آمریکا در هفته گذشته، همگی باعث شده اند قیمت‌ها بالاتر بروند. با این حال، این پیش بینی معامله‌گران که بانک مرکزی آمریکا، احتمالا به جای مارس، در ماه مه، دور کاهش نرخ خود را آغاز خواهد کرد، بر معاملات نفت سنگینی کرد. بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که رشد قیمت‌ها را محدود کرد، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز بود که نشان داد شرکت‌های انرژی آمریکایی در هفته گذشته، دو حلقه به شمار دکل‌های حفاری نفت افزودند و تعداد آنها را به ۴۹۹ حلقه رساندند.

بازار طلای جهانی/ دومین سقوط هفتگی طلای جهانی

قیمت طلا در روز جمعه (۲۶ ژانویه) افزایش یافت اما در مسیر دومین سقوط هفتگی متوالی خود قرار گرفت زیرا داده‌هایی که نشان می‌دهد رشد قوی در اقتصاد ایالات‌متحده، دلار را ثابت نگه داشت، در حالی که تمرکز بر روی تورم کلیدی معطوف شد. هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۰۲۱ دلار و ۷۹ سنت رسید. قیمت طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۰۲۱ دلار و ۷۰ سنت رسید. اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه چهارم سریعتر از حد انتظار رشد کرد زیرا فشارهای تورمی در بحبوحه مخارج مصرف کننده قوی کاهش یافت. یک نظرسنجی نشان داد که اقتصاد ایالات‌متحده سال ۲۰۲۴ را با قدرتی آغاز کرد و فعالیت‌های تجاری در ژانویه افزایش یافت و به نظر می‌رسد فشارهای تورمی کاهش یافته است.

شاخص دلار آمریکا در هفته ۰.۲ درصد افزایش یافت و در نزدیکی بالاترین رقم ۶ هفته اخیر قرار گرفت و باعث شد که طلا برای سایر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را بدون تغییر در رکورد بالای ۴ درصد نگه داشت و کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که بحث درباره کاهش نرخ زودهنگام است اما افزود که خطرات رشد اقتصادی به سمت نزول متمایل شده است. بازارها به طور گسترده‌ای انتظار دارند که فدرال رزرو ایالات‌متحده در نشست سیاست گذاری خود در ۳۰ تا ۳۱ ژانویه بر روی نرخ‌ها بایستد اما توجه تا حد زیادی به نظرات جروم پاول، رئیس، معطوف خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=132179

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});