• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

استان آذربایجان شرقی با ۳٫۴ درجه جزء ۳ استان اول کشور در زمینه افزایش دماست

  • کد خبر : 132255
  • 09 بهمن 1402 - 12:15
استان آذربایجان شرقی با ۳٫۴ درجه جزء ۳ استان اول کشور در زمینه افزایش دماست
یازاکو - رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی جزء ۳ استان اول کشور در زمینه افزایش دماست و ۳.۴ درجه افزایش دما نسبت به حالت نرمال را شاهد هستیم که میزان افزایش دمای بسیار بالایی است و این تغییرات تأثیرات قابل توجهی در حوزه کشاورزی بر جای می گذارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، یونس اکبرزاده معاون پژوهش، فناوری و انتقال‌یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی در ششمین کاروان ترویج و بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه در آذربایجان شرقی با محوریت هواشناسی کشاورزی، کم بارشی، افزایش دما و راهکارهای مقابله با آن همزمان با سراسر کشور اظهار کرد: خوشبختانه با بارش هایی که در هفته اخیر در آذربایجان شرقی صورت گرفت به میانگین بارش کشور نزدیک شدیم.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی جزء ۳ استان اول کشور در زمینه افزایش دماست و ۳.۴ درجه افزایش دما نسبت به حالت نرمال را شاهد هستیم که میزان افزایش دمای بسیار بالایی است و این تغییرات تأثیرات قابل توجهی در حوزه کشاورزی بر جای می گذارد.

اکبرزاده ادامه داد: نوسانات اقلیمی باعث شده است که شدت خشکسالی ها در آذربایجان شرقی تشدید شود و این مسئله بر کشاورزی نیز تأثیرگذار بوده است.

باید کشاورزی متناسب با اقلیم و سازگار با شرایط باشد

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: ششمین کاروان ترویج و بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه در ایستگاه های هواشناسی خسروشاه و میانه همزمان با سراسر کشور برگزار و از شبکه ملی برکت نیز بصورت زنده پخش شد.

آیت الله عبادپور هدف از برگزاری این کاروان ترویجی را اطلاع رسانی و اگاهی بخشی در خصوص اهمیت و جایگاه توصیه های هواشناسی در بخش کشاورزی و شیوه های استخراج، تجزیه و تحلیل و دستیابی به آنها، ارائه آخرین اطلاعات کاربردی در خصوص وضعیت بارندگی در سالزراعی جاری، ارائه آخرین توصیه های علمی و فنی برای مقابله با کم بارشی و افزایش دما و تبیین اهمیت توجه به بیمه محصولات کشاورزی برای افزایش تاب آوری در مقابل مخاطرات احتمالی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه باید کشاورزی متناسب با اقلیم و سازگار با شرایط باشد، افزود: متولیان تولید، کشاورزان و بهره‌برداران باید از آب مراقبت کنند. استفاده از آخرین یافته‌های علمی، بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از یاوران تولید و کشاورزان نمونه ملی در استان گامی بزرگ در ارتقای بهره‌وری به شمار می‌رود.

نوسانات اقلیمی شدت خشکسالی‌ها در آذربایجان شرقی را تشدید کرده است

معاون پژوهش، فناوری و انتقال‌یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی همچنین در این جلسه گفت: برگزاری این کاروان ترویج فرصت مناسبی است تا با هم فکری در خصوص وضعیت موجود کشاورزی و تأثیر تغییرات آب و هوا بر آن تبادل نظر کنیم.

بهمن پاسبان اسلام با اشاره به ناپایدار بودن اقلیم در آذربایجان شرقی گفت: اقلیم استان ناپایدار شده است اما تغییر پیدا نکرده است و کشاورزان و کارشناسان باید به این مسئله توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر اقلیم تغییر پیدا می کرد و این تغییرات پایدار می بود باید نسبت به تغییر نوع محصولات و ارقام آنها اقدام می کردیم اما در حال حاضر اقلیم ناپایدار است و باید کشاورزی را با این ناپایداری ها و تغییرات در آب و هوا سازگار کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=132255

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});