• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
4

خلاصه وضعیت بورس در هفته دوم بهمن‌ماه

  • کد خبر : 132801
  • 14 بهمن 1402 - 14:00
خلاصه وضعیت بورس در هفته دوم بهمن‌ماه
یازاکو - در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۷۵ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۴ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش، کاهش ۶ درصدی را ثبت کرد. 

یازاکو؛ امین طبقچی _ در پایان نخستین روز معاملاتی هفته دوم بهمن، روز شنبه، شاخص کل بورس تهران با ۰/۱۶ درصد رشد معادل ۳ هزار و ۳۶۳ واحد، به ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۸۵۵ واحد رسید.

همچنین شاخص هم‌وزن با ۵ هزار و ۴۱۳ واحد افزایش، معادل ۰/۷۴ درصد، رشد داشت و روی عدد ۷۳۳ هزار و ۳۷۷ ایستاد.

سه سهم کرومیت، ثفارس و ثشاهد بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، دی و کرمان به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند.

برخلاف ارقام شاخص‌های اصلی، شاخص ورود و خروج پول حقیقی در روز جاری منفی بود. به طوری که در پایان بورس امروز حدود ۹۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. نکته قابل ذکر مهم، خروج سنگین ۶۷۲ میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت است.

در پایان دومین روز معاملاتی هفته گذشته، روز یکشنبه، شاخص کل بورس تهران، هزار و ۲۱۰ واحد بالا رفت که معادل ۰/۱۶ درصد است و در سطح ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۶ واحد قرار گرفت.

همچنین معاملات سهم‌های کوچک بازار سرمایه نیز با بزرگان همسو بوده است چرا که شاخص هم‌وزن با ۷ هزار و ۱۲۳ واحد افزایش، به ۷۴۰ هزار و ۴۹۹ واحد رسید.

سه سهم شستا، نخریس و کرومیت بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، دی و داتام به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند.

بر خلاف روند روز گذشته، ورود و خروج پول حقیقی، این عدد در روز جاری مثبت بود. به طوری که در پایان این روز، حدود ۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام ورود پیدا کرد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، خروج سنگین ۳۴۰ میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت است.

در پایان سومین روز معاملاتی هفته گذشته، روز دوشنبه، شاخص کل بورس تهران با ۷ هزار و ۷۳۳ واحد افت که معادل ۰/۳۶ درصد شاخص است، به ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۲۹۴ واحد رسید.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام شدت کاهش کمتری داشت؛ به طوری که شاخص هم‌وزن، هزار و ۷۸۴ واحد که معادل ۰/۲۴ درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۳۸ هزار و ۶۵۲ واحدی رسید.

ورود و خروج پول حقیقی، این عدد در روز جاری منفی بود. به طوری که حدود ۴۵۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. خروج سنگین ۴۰۱ میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت سبب شد تا در سه روز گذشته مجموعا ۱٫۴ همت پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شود.

سه سهم ثشاهد، کرومیت و ثبهساز بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، شگستر و ثبهساز به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. نکته‌ای که باید اشاره کرد آن است که زشگزا طی چهار روز معاملاتی گذشته بیشتر از ۲۶ درصد رشد کرده است.

در پایان چهارمین روز معاملاتی هفته گذشته، روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس تهران با ۹ هزار و ۹۳۱ واحد کاهش یعنی ۰/۴۷ درصد افت، به رقم ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۳۶ واحد رسید. شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز چهار هزار و ۱۸۳ واحد که معادل ۰/۵۷ درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۳۴ هزار و ۳۹۷ واحدی رسید.

سه سهم فصبا، ثشاهد و ثفارس بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، شستا و شگستر به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند.

تراز ورود و خروج پول حقیقی مانند روز گذشته، منفی بود. در این روز معاملانی حدود ۴۵۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، خروج سنگین ۴۶۷ میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت است.

در پایان پنجمین و آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، روز چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران، شاخص کل برای سومین روز ریزش کرد و ۳ هزار و ۶ واحد معادل ۰/۱۴ درصد پایین آمد.

در این روز نزول قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام شدت بیشتری داشت؛ به طوری که شاخص هم‌وزن، هزار و ۶۹۸ واحد که معادل ۰/۲۳ درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۳۲ هزار و ۷۱۵ واحدی رسید.

ورود و خروج پول حقیقی نیز در این روز منفی بود و حدود ۲۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، خروج ۱۸۴ میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت است.

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های شگستر، ثجنوب و فنر تعلق گرفت. همچنین سهم‌های ولپارس، ثجنوب و ثاخت نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ثجنوب، غالبر و خریخت رقم خورد. همچنین خفنر در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد پخش بود.

در نهایت بازدهی شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۳۰۳ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۱۶ هزار و ۱۶۱ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۰/۷ درصد شد. 

شاخص هم‌وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیش ۴ هزار و ۷۵۴ واحد بالاتر قرار گرفت و بازدهی مثبت ۰/۶ درصدی داشت.

در مجموع کل هفته هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۲۳ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت ۶۴ درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۷۵ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۴ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش، کاهش ۶ درصدی را ثبت کرد. 

پیش‌بینی وضعیت بورس، طلا و سکه و بیت‌کوین در هفته سوم بهمن‌ماه

در مجموع کل هفته گذشته، هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی، ۲۲۳ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش، افت ۶۴ درصدی داشته است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۴ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش، کاهش ۶ درصدی را ثبت کرد. 

پیش‌بینی می‌شود با توجه به شدت گرفتن تنش‌های دیپلماتیک و نظامی در خاورمیانه و نوسان در بازارهای موازی، که از جمله علل خروج سرمایه از بورس تهران است و با توجه به عدم سیاست‌گذاری‌ها در جهت کاهش ریسک‌های بازار در بحبوحه مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور، افق بازار سهام ابری باشد و نمی‌توان در انتظار شکل‌گیری روند صعودی بود و در این شرایط نااطمینانی‌ موجود در اقتصاد ایران، احتمالا شاهد کوچ سرمایه از بازار بورس به سمت بازارهای دارایی کم ریسک‌تر باشیم.

افزایش ۴.۷۷ درصدی طلا در هفته گذشته، نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای این سرمایه‌گذاری باارزش است. این افزایش می‌تواند ناشی از عدم اطمینان در بازارهای مالی و اقتصادی باشد که سبب جستجو برای سرمایه‌گذاری‌های محافظه‌کارانه مانند طلا شده است.

همچنین، افزایش ۱.۵۴ درصدی قیمت سکه، نشان‌گر افزایش تقاضا برای این نوع سرمایه‌گذاری است. درصورت ادامه این روند، یعنی خروج پول از بورس و ورود آن به بازار طلا، باید شاهد افزایش بیش از پیش قیمت طلا باشیم.

از سوی دیگر، با رشد ۶.۷۲ درصدی بیتکوین، ممکن است اعتماد به این ارز دیجیتال نیز در حال افزایش باشد و سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید مانند بیتکوین باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=132801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});