• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

با افتخار به احترام موغام می‌ایستیم

  • کد خبر : 134147
  • 27 بهمن 1402 - 15:30
با افتخار به احترام موغام می‌ایستیم
موغام بخش مهمی از موسیقی آذربایجان است که بیانگر مفاهیم پیچیده، ایده آل، احساسی، تفکر عمیق، هیجان هنری و توسعه تصاویر مختلف موسیقی است .

یازاکو؛ نوید محمدی نسب آباد – موغام در نتیجه روند تکامل تدریجی در طول قرن ها، از ابتدایی ترین زمان های پیدایش خود، بالغ، شکل گرفته و به کمال رسیده است.
در اعصار مختلف مردم آذربایجان تمام احساسات خود اعم از غم و شادی، یاس و پیروزی، شور و رزم خود را با این موسیقی به تصویر کشیده‌اند، یعنی موغام می تواند صفاتی چون دلبستگی به ریشه، عزت ملی، غرور، ثروت عاطفی، رنج کشیدن و شریک شدن در رنج دیگران، کمال معنوی را که خود موغام دارد، برای ما وارثان القاء کند.
برخلاف یک قطعه موسیقی مکتوب، یک آهنگ موغام توسط یک فرد ساخته نمی شود، بلکه بر اساس یک طرح کلامی موجود ایجاد می شود. در واقع موغام به عنوان یک ایده انتزاعی وجود دارد، ولی تا زمانی که اجرا نشود وجود ندارد. وقتی نوازندگان موغام می نوازند به نوعی در آن نفس می‌کشند. موغام از ملودی هایی تشکیل شده است که توسط شخصی در نقطه‌ای ساخته شده است. اما به طور کلی هنر موغام ناشناس است. مانند قبل، حتی امروز، نوازندگان با استعداد خلاق نیز ملودی های فردی، عمدتاً طبقه بندی و رنگ ها را خلق می کنند، اما نام هنرمندی که آنها را ساخته است معمولاً برای عموم ناشناخته است. بنابراین، در نظر مردم، نویسنده این موسیقی افراد مختلف نیستند، بلکه خود مردم هستند.
موغام در تبریز گرچه راه دور و درازی طی کرده و با نامهربانیهای عمیق از دهه‌‌های گذشته عبور کرده است اما همچنان سرپاست و دلشکسته.
موسیقی فاخر آذربایجان در سالهای اخیر همواره مورد استقبال خیل عظیم مردم است اما تحولات تکنولوژیک و اجتماعی و بروز پدیده‌های نوظهور کم ارزش و بی‌محتوای موسیقی بیم تغییر و تضعیف ذائقه موسیقایی جوانان را افزایش داده است.
همچون تمام نقاط جهان،در آذربایجان نیز موسیقی فاخر با توجه به ارزش معنوی آن برای اعتلاء نیازمند حمایت است و فستیوالهای موسیقی در کشف و پرورش استعدادهای موسیقی و عرضه این هنر نقش ارزنده‌ای دارند.
از روز اول اسفند مرحله نهایی چهارمین جشنواره موغام به همت ساز مان فرهنگی هنری شهرداری جشنواره در دو گروه سنی الف:( ۹ تا ۱۷ سال) و ب:( ۱۸ تا ۴۰ سال) برگزار خواهد شد.
در این جشنواره ۱۰ نفر در بخش نوازندگی، ۱۰ نفر در بخش خوانندگی گروه الف، ۲۰ نفر در بخش نوازندگی و ۲۰ نفر در بخش خوانندگی گروه سنی ب منتخب به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.
امید است این جشنواره با تداوم حمایتهای شهرداری و استقبال و پیگیری هنردوستان روز به روز توسعه و تبریز به جایگاه واقعی خود در این هنر دوست داشتنی برسد.
این هفته با افتخار به احترام موغام می‌ایستیم و برای زحمتکشان این جنشواره سر خم می‌کنیم.

  دفن ائدین سیز منی زابل سه گاهین مایه سینه
  دئیرم بلکه منی بیر گون اویاندیردی موغام

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=134147

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});