• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11
سفیر حمهوری اسلامی ایران در آذربایجان:

حوزه‌های مشترکی بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد/ ملت ما را یک فرهنگ، سنت، تاریخ و مذهب مشترک با یکدیگر متحد می‌کند

  • کد خبر : 13482
  • 14 اردیبهشت 1400 - 14:00
حوزه‌های مشترکی بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد/ ملت ما را یک فرهنگ، سنت، تاریخ و مذهب مشترک با یکدیگر متحد می‌کند
یاز اکو- خبرگزاری دیار اوراسیا مصاحبه‌ای اختصاصی با سید عباس موسوی ،سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان انجام داده است که واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو تقدیم می‌کند.

* آقای سفیر، تفاوت اصلی کشور ما با سایر کشورهایی که در آنها به صورت دیپلماتیک خدمت کرده‌اید چیست؟

من در آذربایجان احساس می‌کنم در خانه خود هستم، احساس نمی‌کنم در اینجا یک خارجی هستم، نقاط مشترک زیادی داریم و این نقاط مشترک بی‌نظیر هستند، بنابراین شباهت‌های ایران و آذربایجان با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. مردم ایران و آذربایجان با فرهنگ، سنت‌ها و تاریخ مشترک و همچنین یک دین مشترک با همدیگر متحد می‌شوند. من مردم آذربایجان را مهربان، دوستانه و مهمان‌نواز می‌بینم. در حال حاضر شاهد روند رشد قابل توجهی در این کشور هستیم.

* کدام منطقه از کشور ما و کدام غذای آذربایجانی را بیشتر دوست دارید؟

آذربایجان با وجود کوچک بودن، دارای آب و هوا و اقلیم متفاوت و چشم‌اندازهای نفسگیر است. متأسفانه تا الان فرصت نشده که در مناطق کوهستانی و زیبای این کشور اقامت داشته باشم، با آنکه دارای آب و هوا بسیار مطبوع و زیبایی است، اما هوا در باکو و به عنوان یک شهر ساحلی در دریای خزر کاملاً متفاوت است. هیچ نقطه‌ای قابل رقابت با مناطق کوهستانی آذربایجان که گردشگران اقامت دارند نیست. غذاهای سنتی شما به‌خصوص کباب و غذاهایی که با گوشت درست می‌شوند فوق‌العاده خوشمزه هستند. اگر شخصی خورد و خوراک خود را اینجا کنترل نکند، در یک چشم به هم زدن وزن اضافه خواهد کرد.

* آیا شخصاً از وضعیت فعلی روابط بین دو کشور رضایت دارید؟ به نظر شما برای توسعه‌ی بیشتر روابط چه کاری می‌توان انجام داد؟

همکاری‌های ایران و آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و برادر، در حال حاضر در سطح خوبی قرار دارد، اما ما معتقدیم که با توجه به فرصت‌های موجود در هر دو کشور، سطح همکاری می‌تواند در مقایسه با امروز بهتر شود. شخصاً معتقدم روابط ایران و آذربایجان در آینده‌ی نزدیک استراتژیک خواهد شد.

* اوضاع منطقه را پس از پایان جنگ دوم قره باغ چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه اوضاع در منطقه پایدار است و دولت آذربایجان در تلاش برای اجرای طرح‌های بازسازی در مناطق آزاد شده است. من بسیار خوشحالم که اراضی اشغالی آذربایجان آزاد شده است. امیدوارم که این آزادی به کاهش تنش نه تنها بین آذربایجان و ارمنستان بلکه در کل منطقه کمک کند. در هر صورت کشور من آماده‌ی کمک به پایان خصومت بین دو کشور همسایه است. پس از جنگ دوره‌ی جدیدی از همکاری‌های منطقه ای آغاز شده است. ایران از طرح “۳ + ۳” آقای الهام علی‌اف حمایت می‌کند.

* به نظر شما کدام یک از پروژه‌های موجود بین دو کشور (ایران-آذربایجان) امیدوارکننده‌ترین است؟

همانطور که می‌دانید چندین پروژه‌ی مشترک بین ایران و آذربایجان وجود دارد که امیدوارم بسیاری از آنها به‌زودی اجرا شوند. بعضی از آنها ممکن است دیر یا زود تکمیل شوند. من اطمینان دارم که با توجه به روحیه‌ی همکاری برادرانه دو طرف و منافع مشترکی که این پروژه‌ها می‌توانند برای هر دو کشور به همراه داشته باشند، برخی از آنها در آینده‌ی نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. اما برای اینکه دقیق‌تر بگویم باید اعلام کنم که در آینده‌ی نزدیک ما روی پروژه‌های مربوط به ترمینال راه‌آهن آستارا، سد قیز قلعه‌سی خداآفرین و یک پل بر روی جاده‌ی جدید رودخانه آستارا (آستاراچای) کار خواهیم کرد.

* به نظر شما کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایرانی چقدر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در مناطق آزادشده‌ی آذربایجان هستند؟

به طور کلی می‌توانم بگویم شرکت‌های مهندسی ایران بسیار واجد شرایط هستند و دانش فنی بالا و مدرنی دارند. در عین حال کارآیی آنها در اجرای پروژه‌های زیربنایی بیشتر است. من معتقدم که آنها می‌توانند در اکثر پروژه‌های توسعه‌ای سرزمین‌های آزاد شده نقش مهمی داشته باشند.

بسیاری از شرکت‌های ایرانی که با من تماس گرفته‌اند علاقه‌ی زیادی به سرمایه‌گذاری یا انعقاد قرارداد در پروژه‌های نیروگاهی از جمله نیروگاه‌های حرارتی، خورشیدی، بادی و برقی دارند. آنها برای ساخت و بازسازی بناهای تاریخی، تأسیسات فرهنگی، مساجد و موزه‌ها و همچنین مرمت آثار تاریخی آمادگی دارند.

شرکت‌های ایرانی همچنین آماده‌ی ارائه‌ی مصالح ساختمانی و تجهیزات با کیفیت بالا و قیمت‌های رقابتی هستند.‌ آنها دانش بسیار بالایی در زمینه کشاورزی، جنگل‌کاری مجدد، احداث کانال و برق‌رسانی دارند. فکر می کنم میلیون‌ها دلار در قره‌باغ سرمایه‌گذاری شود.

خبرنگار: جمیله چبوتاروا

مترجم: مهدی عباسی

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=13482

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});