• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

چاروایماق شهرستانی محروم با ۶۵ مدرسه کانکسی بدون اینترنت

  • کد خبر : 13560
  • 15 اردیبهشت 1400 - 12:15
چاروایماق شهرستانی محروم با ۶۵ مدرسه کانکسی بدون اینترنت
یاز اکو - وجود ۶۵ مدرسه کانکسی در شهرستان چاراویماق، سالها است کوله باری از مشقت بر دوش دانش آموزان و معلمان این منطقه نهاده است که لزوم توجه جدی مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، اینجا عمر مدارس کانکسی به پایان نرسیده است. نه خبری از بهترین امکانات آموزشی است و نه کلاسی گرم تا دانش آموزان، الفبای زندگی را سرمشق کنند.

بخاری برقی حریف سوز و سرمای مدارس کانکسی نیست و حتی دانش آموزان در گرمای طاقت فرسای کانکس نیز دوام نمی‌آورند؛ این هست و نیست جنوبی‌ترین شهرستان در استان آذربایجان شرقی که مدارس کانکسی بسیاری را در دل خود جای داده است.

سال‌های متمادی که دانش آموزان شهرستان چاراویماق، حسرت یک مدرسه و کلاس درسی را بر دل دارند، اما با وجود تمام مشقت و مشکلات بر سر راه تعلیم و تربیت، هنوز هم صدای الفبای زندگی از این دیار به گوش می‌رسد.

وجود ۶۵ مدارس کانکسی در چاراویماق

در این رابطه مدیر آموزش و پرورش چاراویماق گفت: یکی از علل قرار داشتن کانکس در روستاهای چاراویماق، وجود مدارس کاهگلی و از بین رفتن آنها طی سال‌های گذشته است که عدم احداث و نوسازی مدارس به استفاده از مدارس کانکسی منجر شده است.

عمران اسدنژاد با اشاره به وجود ۶۵ مدارس کانکسی در چاراویماق افزود: تعداد دانش آموزان در حدود ۷ هزار دانش آموز است که در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم می‌توانند به تحصیلات خود ادامه دهند.

وی عدم ساخت و ساز مدارس در چاراویماق را از اصلی‌ترین علل وجود مدارس کانکسی دانسته و گفت: استفاده از مدارس کانکسی به دلیل صعب العبور بودن روستاها و عدم انتقال مصالح برای ساخت مدارس نیست بلکه انتقال کانکس به روستاها سخت است و وجود مدارس کانکسی به دلیل عدم ساخت و ساز مدارس می‌باشد.

چاروایماق شهرستانی محروم با ۶۵ مدرسه کانکسی بدون اینترنت

به گفته مدیر آموزش و پرورش چاراویماق، طی جلسات صورت گرفته و ارتباط با خیران، با بازدید بنیاد علوی، تفاهم نامه‌ای مبنی بر ساخت و ساز ۸ مدرسه انجام پذیرفته است که در حال حاضر، ساخت مدارس در روستاهای کهنه قشلاق، عمواوغلی، آغچه‌ریش آغاز شده است.

اسدنژاد افزود: از مسئولان و خیران درخواست داریم تا به کاهش مدارس کانکسی چاراویماق توجه بیشتری داشته باشند و نیاز است تا عدالت آموزشی برقرار شده و دانش آموزان از مدرسه استاندارد برخوردار باشند.

لزوم توجه بیشتر مسئولان به مدارس کانکسی چاراویماق

وی بیان کرد: دانش آموزان مدارس کانکسی در فصول مختلف سال در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و امکاناتی که در مدارس آجری وجود دارد در مدارس کانکسی موجود نیست.

مدیر آموزش و پرورش چاراویماق، بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به مدارس کانکسی چاراویماق اشاره کرده و گفت: امید است در نزدیک‌ترین زمان بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.

روستاهای چاراویماق فاقد اینترنت و شبکه تلویزیونی است

وی افزود: اکثر روستاهای چاراویماق فاقد اینترنت، شبکه‌های تلویزیونی و عدم آنتن دهی خطوط ارتباطی تلفن همراه است و می‌توان گفت که نزدیک بر ۹۰ درصد روستاها فاقد اینترنت هستند.

اسدنژاد ادامه داد: مدارس در روستاهای چاراویماق تا عید نوروز به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۱۰ نفر ادامه داشت اما بعد از اعلام شدن وضعیت قرمز، کلاس‌ها به صورت مجازی و توزیع بسته‌های آموزشی ادامه دارد که در حال حاضر نیز رفع اشکال در فضای آزاد برگزار می‌شود.

وجود ۶۶ مدرسه کانکسی در چاراویماق

روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی گفت: تعداد کل مدارس در شهرستان چاراویماق، ۱۸۲ مدرسه می‌باشد که از این تعداد، ۶۶ مدرسه کانکسی در حال فعالیت بوده و ۷ باب مدرسه کانکسی نیز توسط خیرین احداث شده است.

چاروایماق شهرستانی محروم با ۶۵ مدرسه کانکسی بدون اینترنت

محمدرضا شادرو به احداث پژوهشکده دکتر دهخدا توسط خیرین مدرسه ساز اشاره کرده و افزود: ۲ مدرسه خشتی در روستاهای چاراویماق تخریب و در حال احداث می‌باشد.

وی ادامه داد: ۵ باب مدارس منطقه و مدارس شهری مورد تخریب قرار گرفته است که در حال حاضر در دست احداث می‌باشد.

مدارس کانکسی مشکلات زیادی دارند

یکی از معلمان پایه نهم متوسطه اول در مدرسه شهید نواب روستای آق زیارت گفت: ۱۲ سال سابقه تدریس در روستاهای چاراویماق را دارم که ۳ سال نیز در کانکس تدریس کرده‌ام.

جعفر محمودی ادامه داد: مدارس کانکسی مشکلات زیادی را به همراه دارد و از جهت گرمایشی در مشقت هستیم بدین گونه که در فصل زمستان با گذشت دو ساعت از شروع تدریس، کانکس به طور کامل گرم نیست و به طور کلی مدارس کانکسی امنیت ندارند.

وی افزود: بازسازی مدرسه در روستای آق زیارت طی سال گذشته انجام گرفته و در دست بهره‌برداری است.

مدارس کانکسی باید به طور کامل حذف شود

محمودی گفت: مدارس کانکسی باید به طور کامل حذف شود و به جای مدارس کانکسی می‌توان خانه‌ای اجاره شود تا با امنیت و بهره‌وری بیشتری بتوان فعالیت کرد.

چاروایماق شهرستانی محروم با ۶۵ مدرسه کانکسی بدون اینترنت

معلم روستای آق زیارت در پایان گفت: اکثر دانش آموزان در این روستا به گوشی دسترسی ندارند و کلاس‌های حضوری ما تا عید نوروز ادامه داشت، اما با وضعیت قرمز کرونایی، کلاس‌های درسی را در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌کنیم.

اولویت بندی ساخت مدارس با توجه به نیاز مناطق و تعداد دانش آموزان

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز گفت: پراکندگی روستایی در منطقه چاراویماق بیشتر بوده و به این دلیل که معیشت روستاییان در این منطقه عمدتاً از راه کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود، طی سالیان گذشته خشکسالی منجر به مهاجرت آنان به شهرها شده است و در نتیجه آمار کم دانش آموزان منجر به استفاده از کانکس شده است.

حسین صبور با اشاره به مهاجرت دوباره به روستاییان افزود: ساخت و ساز مدارس از مأموریت‌های اداره کل نوسازی مدارس است که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته از سوی دولت و خیرین، ساخت مدارس با توجه به تعداد دانش آموزان و نیاز مناطق اولویت بندی می‌شود.

تعداد مدارس کانکسی شهرستان چاراویماق خیال کم شدن ندارد و سال‌های متمادی است که دانش آموزان و معلمان این شهرستان با این مشکل بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مسئله‌ای که نیاز مبرم به توجه مسئولان ذی ربط را دارد تا راه تعلیم و تربیت هموار شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=13560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});