• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

نقشه جهان یک غلط بزرگ است / اندازه واقعی کشورها را در این سایت ببینید! (+تصاویر)

  • کد خبر : 136599
  • 18 اسفند 1402 - 17:00
نقشه جهان یک غلط بزرگ است / اندازه واقعی کشورها را در این سایت ببینید! (+تصاویر)
یازاکو - وقتی تصویری از نقشه جهان را در ذهن خود تجسم می کنید، احتمالا مستطیل شکل است. سال هاست که کودکان با این باور بزرگ شده اند که این تصویر مسطح و مستطیلی از جهان، نمایشی دقیق از سیاره زمین است. اما نقشه مرکاتور بسیار تحریف شده است. این نقشه مقیاس یکسانی را دنبال نمی کند و در نتیجه، اندازه کشورهای مختلف یا خیلی بزرگ یا خیلی کوچک در آن نمایش داده شده اند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از عصر ایران، در واقع، نقشه جهان که می شناسیم، از برخی جهات به شدت نادرست است!

برای شروع، مهم است توضیح دهیم چرا برای مدتی طولانی است که از یک نقشه نادرست استفاده می کنیم. توضیح ساده این است که از نظر فیزیکی غیرممکن است که سطح یک کره را به طور دقیق و بدون تحریف شدن در یک صفحه مسطح نمایش دهیم.

نقشه جهان

سیستم تصویر نقشه مرکاتور

سیستم تصویر نقشه مرکاتور توسط جیراردوس مرکاتور در دهه ۱۵۰۰ معرفی شد. در اصل، این نقشه به دلیل حفظ جهت مندی و شکل کشورها محبوب شد. این برای دریانوردان به منظور ناوبری مفید بود. اما برای حفظ شکل و جهت مندی، اندازه کشورها در نقشه مرکاتور به طور گسترده اشتباه ارائه شده اند.

کاری که سیستم تصویر مرکاتور انجام می دهد این است که کشورهای نزدیک به قطب های سیاره زمین را بزرگتر نشان داده و کشورهای نزدیک به خط استوا را کوچک می کند.

سیستم تصویر مرکاتور

نقشه جهان

وب سایت www.thetruesize.com یک ابزار جذاب است که به شما اجازه می دهد اندازه واقعی کشورها را با هم مقایسه کنید. به عنوان نمونه، در شرایطی که قاره آفریقا و گرینلند در سیستم تصویر مرکاتور تقریبا به یک اندازه به نظر می رسند، اما در واقعیت، آفریقا حدود ۱۴ برابر بزرگتر است. بیشتر مردم حدس نمی زنند که قاره آفریقا بزرگتر از مجموع آمریکا، کانادا و چین است، اما این گونه است.

جدا از دقیق نبودن، احتمالا تعصباتی در مورد انتخاب این سیستم تصویر نقشه وجود داشته است. کشورهایی که اندازه آنها در نقشه مرکاتور بیش از حد برآورد شده است، کشورهای جهان غرب، به ویژه در اروپا هستند. اندازه کشورهای آفریقا و آمریکای جنوبی که بیشتر کشورهای جهان سوم هستند، به نسبت کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی کوچک شده اند.

اگرچه ممکن است چندان مهم به نظر نرسد، اما احتمالا نقشه مرکاتور به طور ناخودآگاه بر دید مردم نسبت به جهان تاثیر گذاشته است. مقایسه اندازه واقعی کشورها ممکن است شما را شوکه کند.

روانشناسان استدلال می کنند که انسان ها به طور ذاتی اندازه را با اهمیت برابر در نظر می گیرند. با توجه به سیستم تصویر مرکاتور، جهان غرب همچنان بر این باور است که بزرگتر و بهتر از دیگران است، در شرایطی که برای کشورهای جهان سوم این گونه جا افتاده است که کوچک تر از آن چیزی هستند که در واقع هستند.

یک مقایسه ساده: ایران و گرینلند

به این نقشه نگاه کنید: گرینلند در شمال اروپا، بیش از ۱۰ برابر ایران دیده می شود، حال آن که مساحت آن ۲ میلیون ۱۶۰ کیلومتر مربع است و مساحت ایران، ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار کیلومتر.
نقشه جهان یک غلط بزرگ است / اندازه واقعی کشورها را در این سایت ببینید! (+تصاویر)

حالا در سایت www.thetruesize.com نام ایران را سرچ می کنیم و نقشه ایران را روی گرینلند می بریم. در این حالت، با توجه به تغییرات خطوط روی کره، نقشه ایران، تغییر می کند و می بینیم که ایران، تنها اندکی از گرینلند کوچک است، نه چند برابر کوچکتر از آن.

نقشه جهان یک غلط بزرگ است / اندازه واقعی کشورها را در این سایت ببینید! (+تصاویر)

جایگزین های سیستم تصویر نقشه مرکاتور

پرسشی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که اگر نقشه مرکاتور اشتباه است، از چه سیستم تصویر دیگری باید استفاده کرد؟ همانطور که پیشتر گفته شد، هیچ پاسخ بی نقصی وجود ندارد زیرا هر سیستم تصویر نقشه باید جنبه ای را قربانی کند.

یک گزینه جایگزین که اندازه نسبی کشورها را حفظ می کند، سیستم تصویر گال-پیترز است. اما شکل کشورها در این سیستم تصویر نادرست است. این سیستم تصویر نقشه نام خود را از جیمز گال، نقشه کش، ناشر، مجسمه ساز، ستاره شناس و نویسنده اسکاتلندی و آرنو پیترز، تاریخدان آلمانی، گرفته است.

سیستم تصویر گال-پیترز

نقشه جهان

جغرافی دانان قرن ها تلاش کرده اند تا نقشه جهان را کامل کنند. حتی امروز مردم تلاش می کنند از برنامه های پیچیده کامپیوتری برای یافتن دقیق ترین نقشه ممکن استفاده کنند.

انجمن نشنال جئوگرافیک از سیستم تصویر وینکل تریپل استفاده می کند زیرا دقت اندازه و شکل کشورها را متعادل می کند. این سیستم تصویر نقشه توسط اُسوالد وینکل، نقشه بردار آلمانی در سال ۱۹۲۱ ارائه شد.

سیستم تصویر وینکل تریپل

نقشه جهان

در شرایطی که هیچ نقشه جهان (به جز یک کره) هرگز نمی تواند بی نقص باشد، به نظر می رسد مهم است که مردم بازنمایی هایی را فراتر از سیستم تصویر مرکاتور که به عنوان تصویر واقعی جهان پذیرفته شده است، مشاهده کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=136599

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});