• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

تصویر مقایسه ای پوشش برف و میزان بارش دریاچه ارومیه و دریاچه وان در یک روز واحد

  • کد خبر : 136611
  • 19 اسفند 1402 - 8:45
تصویر مقایسه ای پوشش برف و میزان بارش دریاچه ارومیه و دریاچه وان در یک روز واحد
یازاکو - تصویر مقایسه ای دریاچه ارومیه و دریاچه وان در یک روز واحد (جمعه ۱۸ اسفند ماه) حقیقت اینکه دیگر نمی توان مرزهای اقلیمی یا نقش ارتفاع از دریا را صرفا علت اصلی اختلاف در بارش برف دو منطقه دانست.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، بهروز ساری صراف نوشت: تصویر مقایسه ای دریاچه ارومیه و دریاچه وان در یک روز واحد (جمعه ۱۸ اسفند ماه) حقیقت اینکه دیگر نمی توان مرزهای اقلیمی یا نقش ارتفاع از دریا را صرفا علت اصلی اختلاف در بارش برف دو منطقه دانست.

دیروز و امروز (پنج شنبه و جمعه) مرتفعات شرقی تبریز بطرف بستان آباد برف قابل توجهی را داشتند، اما منطقه تبریز بطرف دریاچه ارومیه از مشاهده بارش برف محروم شدند و فقط در فصل زمستان بارش بهاری را شاهد بودند…!

در دو روز قبل از بارش سنگین برف در تاریخ چهارم بهمن در شهر تبریز، رعد و برقی شدیدی در آسمان تبریز مشاهده گردید و بارش خوبی بارید و بعد از تمیز کردن آسمان و اتمسفر تبریز از آیروسل ها و هواویزه های نمکی و کارخانه ای، فردای آن روز تنها برف سنگین تبریز در زمستان جاری به وقوع پیوست و این رفتار را نهادینه کرد که برای وقوع بارش برف در محدوده های بلافصل شرقی و غربی دریاچه، ابدا باید بارشی بوقوع بپیوندد و بعد. در صورت نفوذ سامانه مرطوب و پرقدرت، شاهد ریزش برف در محدوده مورد نظر باشیم و در غیر اینصورت منطقه ما بتدریج از مشاهده برف محروم خواهد گردید.

سعی در دادن حقابه دریاچه ارومیه، کاهش مصرف بویژه در بخش کشاورزی، ارتقا سیستم های آبرسانی و کاهش پرت در شبکه آبرسانی و نهایتا در ایجاد راهکارهایی برای کاهش تبخیر از سطح دریاچه، راهکارهایی نرم افزارانه (ولی از نظر اجرا بسیار سخت) اما قابل اجرا برای برگشت پدیده بارش برف در سطح منطقه بنظر می رسد.

میزان بارش تخمینی، میزان بارش واقعی، دمای ابرها، میزان ضخامت ابرهای بالای هر دو دریاچه در یک زمان و مکان و یک توده هوا، کاملا باهم متفاوتند.

نتیجه نهایی: تجزیه ابرها و بارش بسیار کم دریاچه ارومیه

حقیقت اینکه موضوعات اقلیمی فوق، بسیار پیچیده تر از این است که بتوان بدون آزمایشات متعدد فیزیکی و شیمیایی، به جواب پی برد و حتما نیاز به یک بررسی علمی دقیق دارد.

جا دارد در این مختصر از تلاش های مردانه همکار محترم جناب آقای دکتر رحیم حیدری نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=136611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});