• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

چرا میرتاج‌الدینی بیش از نصف آرای خود را از دست داد؟

  • کد خبر : 136713
  • 19 اسفند 1402 - 22:26
چرا میرتاج‌الدینی بیش از نصف آرای خود را از دست داد؟
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با ۴۳ هزار رای، نهمین نفر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد تا در مرحله دوم بار دیگر شانس خود را برای حضور در مجلس محک بزند، اما نکته عجیب اینکه آرای وی نسبت به چهار سال پیش کمتر از نصف شده است. این ناکامی تنها به دور قبل منتهی نمی‌شود بلکه این سطح رای کمتر از میزان رای وی در اولین دوره حضور خود در مجلس هفتم که در ۴۱سالگی به این امر نائل شد است.

چرا میرتاج‌الدینی بیش از نصف آرای خود را از دست داد؟

یاز اکو-نوید محمدی نسب آباد-سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با ۴۳ هزار رای، نهمین نفر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد تا در مرحله دوم بار دیگر شانس خود را برای حضور در مجلس محک بزند، اما نکته عجیب اینکه آرای وی نسبت به چهار سال پیش کمتر از نصف شده است. این ناکامی تنها به دور قبل منتهی نمی‌شود بلکه این سطح رای کمتر از میزان رای وی در اولین دوره حضور خود در مجلس هفتم که در ۴۱سالگی به این امر نائل شد است. همچنین این آرا بسیار کمتر از آرای وی در مجلس دهم است که با ۱۰۹ هزار رای موفق به حضور در مجلس نشد.
با شناختی که از تیپ سیاسی و پایگاه رای میرتاج‌الدینی داریم می‌شود اطمینان داشت که افرادی که در ادوار گذشته به ایشان رای داده‌اند از صندوق‌ رای قهر نکرده‌اند و تمام آن افرادی که به ایشان رای داده‌اند و هنوز در قید حیات هستند، بی‌شک در این انتخابات نیز مشارکت داشته‌اند. اما چرا آرای وی چنین ریزش هولناکی داشته است؟
گمانه‌زنی بنده برای این اتفاق موارد زیر است:

* نماینده‌ای که هیچگاه استانی نبوده:

میرتاج الدینی یکی از قدرتمندترین نمایندگان کل کشور است و کمتر نماینده‌ای همچون وی دسترسی آسانی به وزراء و حتی رئیس جمهور دارد. اما این قدرت هیچگاه برای مسائل حوزه انتخابی خرج نشده است. تاج‌الدینی در دوره تبلیغات انتخابات و گزارش عملکرد دوره‌ی چهار ساله سعی کرده است بخش برجسته‌ای از دستاورد فعالیتهایش را معطوف به حوزه احیاء دریاچه اورمیه نشان دهد. اما حال و روز امروز دریاچه به‌خوبی بیانگر سطح تلاش او است.
وی در گزارش عملکرد خود پیگیری برای اتمام پروژه کانی سیب و تصفیه خانه تبریز را جزو فعالیتهای خود برای احیاء دریاچه اورمیه عنوان کرده است اما با توجه به اینکه عملا آب پروژه ناتمام کانی سیب به دلیل آب دزدی و عدم وجود کانال بتنی به دریاچه نمی‌رسد و آب تصفیه خانه تبریز هم که فعلا به بهره‌برداری نرسیده است‌. این مسائل را میرتاج الدینی بهتر از همه می‌داند و لاجرم روی به شوآف‌های عجیب چون نامه به رئیس جمهور برای انتقال آب خلیج فارس و خاطره گویی از جلسه‌ای با حضور اردوغان برای انتقال آب وان به دریاچه روی می‌آورد.
میرتاج الدینی گرچه در گزارش عملکرد خود بیشترین تمرکز خود را به مسئله احیای دریاچه اورمیه گذاشته است اما سایر فعالیتهای قید شده نیز چنگی به دل نمی‌زند. نه پیگیری افتتاح نیمه و ناقص خط ریلی میانه-خاوران که در دوران دولت رئیسی تنها چهار کیلومتر پیشرفت داشته است و یا موضوع بازسازی لوکوموتیوهایی که توسط یک هلدینگ خصوصی انجام گرفته و موضوع فاینانس قطار شهری که بیشتر با مدیریت شهری مرتبط بوده است.

* مشکلات معیشتی مردم، حمایت تمام قد از دولت:

در سال‌های اخیر با وجود رکود همراه با تورم‌های بالا، وضعیت معیشتی مردم در تمام طبقات اجتماعی به‌شدت آسیب دیده است و این امر موجب نارضایتی‌ها و گلایه‌مندی مردم شده است. اما میرتاج‌الدینی در طول این مدت تمام قد در کنار دولت ایستاده و نه تنها از این وضعیت انتقادی نداشته بلکه سعی در دفاع از دولت در برابر منتقدان داشته است. همین بی‌توجهی و انفعال در مورد معیشت مردم باعث رنجیده شدن بخشی از طرفداران وی شده است.

*گام آخر:

حالا میرتاج الدینی بعد از این ریزش آراء در مرحله اول انتخابات، اوایل بهار سال آینده برای حضور در کرسی بهارستان در مرحله دوم با فرض ثابت ماندن آراء سایر رقبا نیاز به افزایش ۳۰درصدی رای‌های خود دارد که این مقدار رای با توجه به اینکه وی شخصیتی شناخته شده بوده و پدیده انتخاباتی نیست که به یکباره شاهد چنین افزایش رای باشد، کار دشواری پیش روی خواهد داشت و احتمال می‌رود بعد از انتخابات وی به جای کرسی بهارستان، یک کرسی در پاستور کسب کند و ادامه مسیر را با همقطاران خود در دولت طی کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=136713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});