• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

چرا باید به تبریز سفر کرد؟!

  • کد خبر : 138033
  • 05 فروردین 1403 - 13:15
چرا باید به تبریز سفر کرد؟!
یازاکو - تبریز شهر اولین‌ها و «سرزمین زیبایی‌ها» آنقدر جاذبه و نقاط دیدنی دارد که به راحتی می‌تواند برنامه سفر به این شهر و سرزمین را برای هر مسافری با هر ذائقه‌ای رزرو کند!

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از آذرقلم، یک سوال اساسی که قبل از سفر برای هر مسافری مطرح می‌شود این است که«مقصد» و «هدف از سفر» چیست؟ اما برای کسی که منطقه آذربایجان و شهر تبریز را انتخاب می‌کند چندان با سوال دوم خود مشکلی نخواهد داشت! برای اینکه «سرزمین زیبایی‌ها» آنقدر جاذبه و دیدنی دارد که به راحتی می‌تواند برنامه سفر شما برای این شهر و سرزمین را پر کند!

حالا اگر توجه به مجموعه‌های دیدنی و گردشگری بیشتر مد نظر مسافران باشد، به جرأت می‌توان گفت که تنها نیمی از هدف دیدار با این سرزمین و آشنایی با زیبایی‌های آن محقق شده است! پس باید غیر از بافت‌های تاریخی و مجموعه‌های گردشگری (نظیر: بازار سرپوشیده، مسجد کبود، ارک، خانه مشروطیت، خانه قاجار، خانه ختایی ها، کندوان، ائل گلی و ….) که قطعا همه با آنها آشنایی دارید به جاذبه‌ها و استعدادهای نهفته این دیار برای جذب گردشگر توجه داشت که به اختصار به آنها اشاره می کنیم:

تبریز با تاریخ و تمدنی شورانگیز

تاریخ این سرزمین و شرح حماسه‌ها، شورآفرینی‌ها و شجاعت‌ها و مبارزات مردمانش، سوژه خوبی برای کنشگران سیاسی و محققان تاریخی است. از قهرمانان اسطوره‌ای و افسانه‌ای‌اش گرفته تا چهره‌‌های واقعی و حقیقی چند سده اخیر، از ستارخان و باقرخان و امتداد آن تا دوره معاصر و ظهور چهره‌هایی نظیر سرداران شهید آذربایجان شهید مهدی و حمید باکری، شفیع زاده ، تجلایی و یاغچیان، همه و همه بستری فراهم می‌کند برای علاقه‌مندان به تایخ و حماسه‌های قدیم و جدید، هنوز هم ردپای این مبارزات را در کلام مردم این سرزمین و بر نقوش و آثار تجسمی و هنری گوشه و کنار شهر مشاهده کرد.

فرارو | چرا انقلاب مشروطیت به فرجام خود نرسید؟

تبریز با اقلیمی سحرانگیز

آذربایجان آب و هوایی استثنایی و منحصر به فرد دارد. خنکای شب‌های تابستانی اش به همان اندازه دلنشین و مطبوع است که سرمای سخت و برف های سپید ارتفاعاتش. زمستان این دیار هم دیدنی و سحرانگیز است. ارتفاعات پوشیده از برف سهند و سبلان، عون بن علی، میشوداغ، علمدار و پیام و… را نمی توان در این فصل سرد و برفی نادیده گرفت. ضمن آنکه مسافرت تابستانی به آذربایجان در فصل بهار و تابستان، پای ثابت برنامه سفر خیلی از علاقه مندان، مشتاقان سیاحت و دیدار از زیبایی هاست.

تبریز با غذاهایی اشتها برانگیز

آذربایجان در کنار همه ویژگی‌های منحصر به فردش، به یک شاخصه شیرین و دلپذیر هم معروف است. غذاهایی لذیذ و آشپزهایی هنرآفرین!
کدبانوهای آذربایجانی، با سلیقه و ذوق خود چنان غذاهای لذیذ و اشتهاآوری خلق می کنند که قطعاً طعم آنها برای همیشه زیرزبان مهمانان و گردشگران باقی خواهد ماند. از کوفته تبریزی معروف گرفته تا دلمه ها و…

تبریز و آجیل و شیرینی‌های مهرانگیز

بعید است کسی به تبریز بیاید و از خوراکی ها و تنقلات سالم و ارزشمند این شهر نظیر: آجیل، قرابیه، ریس و نوقا و حتی باسلوق مراغه و کلوچه های اهری این دیار برای بستگان و خانواده اش سوغاتی نبرد! اینجا با ترکیب مواد خام با اراده و ذوق آذربایجانی ، فرآورده هایی را به عمل می آورند که شنیسدن نام آنها هم هوش و حواس مهمانان و گردشگران را می رباید!

تبریز با ادبیاتی پویا و موسیقی اعجاب انگیز

تارو پود مردمان این سرزمین را با شعر و شعور و ادبیات سرشته‌اند. دیاری که با زبان و ادبیات خاص و منحصر به فرد «ترکی آذربایجانی»، منشا و مبدا خیلی از تحولات اساسی در حوزه شعر و ادبیات شده است.

شاهکارهای ادبی خلق شده در این سرزمین از عصر قدیم تا عهد معاصر، بیانگر روح متعالی مردمانش برای سرودن شعر و قصیده و غزل و تلفیق زندگی روزمره با این ادبیات است. نمونه عینی و معاصر آن شاهکار «حیدربابایه سلام» اثر ماندگار استاد شهریار است که تاکنون به ده ها زبان زنده دنیا ترجمه شده است. در کنار آن، فولکلور های محلی، اشعار و بایاتی های رایج در میان سخنوران، نوازندگان و حتی مردم کوچه و بازار همه حکایت از آن دارد که ریشه روح این ملت در زمینی است که گنجینه ذوق و هنر و ادب است. در گفتگوهای ساده و عامیانه هم می توانید شما با ده ها مَثَل و شعر و بایاتی و طنز روبرو شوید. مردمان این سرزمین، به کسی که سر سوزن ذوق و هنری در زمینه هنر و ادبیات داشته باشد ارزش والایی قائلند.

در کنار این ادبیات فاخر، آنچه این سرزمین را شهره آفاق ساخته، گنجینه ارزشمندی از موسیقی‌های محلی و عاشیقی است. موسیقی آذربایجان که به عنوان میراث معنوی به ثبت جهانی رسیده زبان همه ملل است. هنری که توانسته دل همه علاقه مندان موسیقی و حتی مردمان نا آشنا با زبان ترکی را هم برباید.

تبریز و مسافران مشتاقش!

حال با این همه ظرفیت و این همه جاذبه گردشگری، می‌توان مسافرت به این شهر را به تاخیر انداخت؟ آیا می‌توان تنها برای یک سفر کاری و یا تجاری به این دیار رفت؟ آیا می‌توان تنها به آذربایجان رفت؟

همین امروز بار سفر خانوادگی به سرزمین شگفتی‌ها و زیبایی‌ها را ببندید!

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=138033

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});