• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی رفع تنش آبی تبریز هفته جاری تخصیص می‌یابد

  • کد خبر : 13918
  • 18 اردیبهشت 1400 - 15:00
اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی رفع تنش آبی تبریز هفته جاری تخصیص می‌یابد
یاز اکو - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از تخصیص اعتبار مصوب ۴۵ میلیارد تومانی رفع تنش آبی تبریز خبرداد و گفت: دستگاه‌های مربوطه می‌توانند در هفته جاری از اعتبار و تخصیص صورت گرفته استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، داود بهبودی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این اعتبار اسفند سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات قانون مدیریت بحران کشور و با مصوبه هیات وزیران تامین شده بود اما به دلیل خاتمه سال تحقق نیافت.

وی خاطرنشان کرد: اوایل امسال و با پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته، اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی به سال ۱۴۰۰ انتقال یافت و تامین اعتبار شد و موافقت‌نامه های مربوطه نیز از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با دستگاه‌های اجرایی مربوطه مبادله شد.

بهبودی گفت: بر اساس مستندات موجود در وزارت نیرو و سازمان پدافند غیرعامل کشور، عدم توجه به راهکاری مناسب جهت رفع مشکلات تامین آب شهر تبریز، موجب آسیب‌پذیری و تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی و بهداشتی می شد.

وی افزود: با وجود پیش بینی «طرح بلندمدت انتقال آب ارس» برای تامین آب شرب شهر تبریز این مهم تاکنون تحقق نیافته و تبدیل به مطالبه جدی مردم استان شده است که انتظار می‌رود بر اساس تفاهم‌نامه منعقده با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در اجرای آن تسریع شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی یادآور شد: همچنین از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت عمومی- خصوصی در اجرای سایر طرح‌های تامین و انتقال یا بازچرخانی آب می‌توان استفاده کرد، برای مثال انتقال آب از سد کلقان به صنایع شرق تبریز، بازچرخانی آب در تصفیه خانه آذرشهر و انتقال آن به شهر صنعتی سلیمی از مواردی است که می‌توان با مشارکت بخش خصوصی اجرای آنها را تسریع کرد.

بهبودی اظهار کرد: در حال حاضر تامین آب شرب شهر تبریز از طریق خط انتقال زرینه رود، سد نهند و چاه‌های دامنه شمالی سهند انجام می‌پذیرد و به منظور تامین کسری ظرفیت تامین آب شرب تبریز اقدامات بازسازی خط انتقال نهند در بازه آسیب دیده، افزایش ظرفیت پمپاژ آبرسانی از زرینه رود و حفر و تجهیز تعدادی چاه در دامنه‌های سهند در دستور کار قرار دارد.

 تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری در تبریز یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۱۸ نفر و تعداد انشعابات آب شهری ۷۲۲ هزار و ۵۱۴ فقره و تعداد چاه‌های آب ۹۲ فقره است.

نیاز آبی این شهر حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب و ظرفیت تولید ۱۵۲ میلیون متر مکعب است که ۵۵ درصد آن از طریق خط زرینه‌رود، ۱۳ درصد از سد نهند، ۳۱ درصد از چاه‌ها و مابقی نیز از قنوات تامین می‌شود.

در بهمن ماه سال گذشته روزانه ۸۵۰ هزار مترمکعب آب شرب در استان مصرف شد که این میزان در اسفند همان سال به روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب رسید.

میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در استان حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب است که ۷۵ درصد تامین آب شرب استان از طریق آب منطقه ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=13918

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});