• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

گزارش رسانه‌های آمریکایی از تشییع تاریخی پیکرهای شهدای خدمت

  • کد خبر : 143632
  • 01 خرداد 1403 - 18:45
گزارش رسانه‌های آمریکایی از تشییع تاریخی پیکرهای شهدای خدمت
شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد: هزاران نفر از مردم عزادار برای شرکت در مراسم تشییع و ادای احترام به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسید، در تبریز حضور یافتند.

به گزارش روز سه شنبه یازاکو به نقل از ایرنا، پیکر شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری و شهدای خدمت، صبح سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) با حضور مردم تبریز در میدان شهدا و خیابان‌های اطراف تشییع شد.

رسانه های آمریکایی از جمله سی ان بی سی در گزارشی تحت عنوان «روزهای مراسم سراسری تشییع پیکر (آیت الله) در ایران آغاز شد» نوشت: هزاران نفر از مردم عزادار در مراسم تبریز شرکت کردند.

این گزارش افزود، فیلم‌ها و عکس‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری نیمه دولتی تسنیم نشان می‌دهد که جمعیت بزرگی برای شرکت در اولین مراسم تشییع پیکر (آیت الله) رئیسی، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سایر شهدای سانحه سقوط بالگرد حضور داشتند.

برخی از عزاداران عکس‌های از آیت الله رئیسی را در دست داشتند.

مراسم تشییع در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه در تبریز، قم، بیرجند و تهران پایتخت ایران برگزار می شود. آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پنج روز را عزای عمومی اعلام کرد و بر اساس این گزارش پیکر رئیس جمهوری در زادگاهش در شهر مشهد مقدس در شمال شرق ایران به خاک سپرده می شود.

رهبر ایران روز دوشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت «رئیس جمهوری محترم ما به طور خستگی ناپذیری کار می کرد».

سی ان بی سی با استناد بر گزارش خبرگزاری دولتی ایران، افزود: روز چهارشنبه تعطیل رسمی اعلام شده و ایران از مقامات عالی رتبه خارجی برای شرکت در این مراسم ها دعوت کرده است.

این رسانه خاطرنشان کرد: محمد مخبر معاون رئیس جمهوری فقید ایران اکنون به عنوان سرپرست دولت فعالیت می کند و علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای سمت امیرعبداللهیان را بر عهده گرفت.

سی ان بی سی یادآور شد، در مارس (فروردین) سال گذشته، تهران و عربستان سعودی پس از میانجیگری چین، شریک تجاری بزرگ هر دو کشور، برای احیای روابط دیپلماتیک موافقت کردند. تهران همچنین در ماه اوت (مرداد) ۲۰۲۳ دعوت از این کشور را برای پیوستن به ائتلاف اقتصادی بریکس به رهبری پکن پذیرفت و روابط با چین و روسیه را تعمیق کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین، شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور روز دوشنبه شهادت رئیسی را «ضایعه بزرگی برای مردم ایران توصیف کرد و گفت «مردم چین نیز یک دوست خوب را از دست دادند».

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز (آیت الله) رئیسی را به عنوان یک «سیاستمدار برجسته که تمام زندگی خود را وقف خدمت به وطنش کرده بود» و «دوست واقعی روسیه» توصیف کرد و با تجلیل از رئیس جمهوری ایران گفت «وی سهم ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهای ما داشت».

روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد: مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در تبریز شهر شمال غربی ایران آغاز شد. همزمان تحقیقات درباره بررسی علت سقوط بالگردی که منجر به از دست رفتن آنها شد و کشور را با شوک ناشی از دست دادن دو تن از مقامات عالی خود در لحظاتی پر تلاطم مواجه کرد. آغاز شده است.
نیویورک تایمز نوشت: رسانه های خبری دولتی اعلام کردند که این سقوط به دلیل «نقص فنی» بوده است. نیروهای مسلح ایران اعلام کردند که تحقیقات را آغاز و تیمی را به محل اعزام کرده اند.
ویدئوهای منتشر شده توسط خبرگزاری های ایران، جمعیتی را نشان می دهد که صبح روز سه شنبه در زیر آسمان خاکستری شهر تبریز، در خیابان صف کشیده اند و منتظر موکب های حامل تابوت های حامل پیکرهای آیت الله رئیسی، امیر عبداللهیان و شش شهید دیگر این سانحه هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=143632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});