• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

بزرگ‌ترین صنایع جهان در تجارت ۲۰۲۱

  • کد خبر : 14399
  • 22 اردیبهشت 1400 - 8:40
بزرگ‌ترین صنایع جهان در تجارت ۲۰۲۱
یاز اکو - موسسه IBIS World که از مشهور‌ترین موسسات رصد و تحلیل صنایع در جهان است بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از بیش از ۷۰ صنعت جهانی و با تکیه بر تحلیل متخصصان این حوزه، فهرستی از بزرگ‌ترین صنایع صادراتی و وارداتی سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دنیای اقتصاد، موسسه IBIS World که از مشهور‌ترین موسسات رصد و تحلیل صنایع در جهان است بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از بیش از ۷۰ صنعت جهانی و با تکیه بر تحلیل متخصصان این حوزه، فهرستی از بزرگ‌ترین صنایع صادراتی و وارداتی سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. بنابر این گزارش، گرچه کووید-۱۹ اثر قابل‌توجهی بر صنعت داشته اما سال ۲۰۲۱ سالی پررونق برای بسیاری از آنان خواهد بود. بر اساس این گزارش، صنعت تولید و اکتشاف نفت و گاز، صدرنشین صنایع صادراتی و وارداتی است. برای سال ۲۰۲۱ برآورد می‌شود که ارزش صادرات این صنعت حدود ۱۲۷۵ میلیارد دلار باشد. طی ۵سال گذشته گرچه تولیدات نفت و گاز روندی صعودی داشته اما قیمت این محصولات دستخوش نوسانات گسترده‌ای بوده است. کاهش تقاضا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶ سبب کاهش درآمد این بخش از صنعت شده بود. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که درآمد صنایع این بخش در سال ۲۰۲۱ کاهشی ۲/ ۲درصدی را تجربه کند.

دومین صنعت بزرگ بخش صادرات و واردات جهانی، داروسازی است و موسسه تحقیقاتی IBIS World برآورد کرده که ارزش صادراتی آن در سال ۲۰۲۱ به ۵۵۵میلیارد دلار برسد. صنایع داروسازی در ۵سال اخیر به دلیل افزایش مصرف دارو از سوی جمعیت کهنسال کشورهای توسعه‌یافته و طبقه متوسط رو به رشد در کشورهای در حال ظهور، رونق یافتند. در پی گسترش طبقه متوسط جهانی و دسترسی بیشتر به محصولات دارویی و صرف هزینه بیشتر برای دارو، این صنعت با فرصت‌‌های بی‌شماری روبه‌روست.  تولید پوشاک و صنعت نساجی در جایگاه سوم لیست بزرگ‌ترین صنایع صادراتی ایستاده است. میزان تقاضا برای پوشاک بستگی به درآمد و رفاه اقتصادی یک منطقه دارد. در ۱۰ سال اخیر مصرف‌کنندگان ترجیح دادند که پوشاک بیشتری با قیمت‌های کمتر تهیه کنند که این امر خود بر رونق این صنعت افزوده است. پیش‌بینی می‌شود ارزش صادراتی این بخش از صنعت در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۴۷۶میلیارد دلار برسد.  خودرو‌سازی نیز با صادراتی به ارزش ۴۶۳میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ در رده چهارم این لیست قرار دارد. این صنعت در پی همه‌گیری ناشی از شیوع کووید- ۱۹ در سال ۲۰۲۰ آسیب زیادی دید و تلاش‌های صورت گرفته هنوز نتوانسته رونق پیشین را به این صنعت بازگرداند. با همه این احوال تقاضا برای بخش فناوری این صنعت از جمله بهره‌وری سوخت و خودران‌ها، روندی صعودی دارد.

صنعت تولید و بسته‌بندی پلاستیکی نیز در پی افزایش مصرف، صنعتی سودآور بوده گرچه طی ۵سال گذشته این صنعت با افت و خیز بسیاری روبه‌رو بوده است. برآوردها نشان می‌دهد که ارزش صادراتی این صنعت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۲۰میلیارد دلار خواهد بود. با توجه به به‌صرفه‌بودن مصرف پلاستیک، این کالا جایگزین محصولاتی مانند چوب، کاغذ و فلز شده است. گرچه صنعت تولید و بسته‌بندی پلاستیکی با افزایش تولید و مصرف روبه‌رو بوده، اما پیش‌بینی می‌شود که درآمد این بخش کاهشی ۴/ ۱درصدی را تجربه کند.

ترکش‌های کووید-۱۹ نه تنها بر تن تولیدکنندگان خودرو نشسته است، بلکه صنعت قطعات و لوازم جانبی خودرو را نیز متضرر کرده است. با این وجود، با توجه به آنکه سرانه درآمد جهانی افزایش داشته، طبقه متوسط گسترش یافته و در نتیجه تقاضا برای خرید اتومبیل روندی صعودی به خود گرفته است، با افزایش تقاضا برای خودرو، تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات نیز بهره‌مند خواهند شد و تخمین زده می‌شود که ارزش صادراتی این بخش از ۴/ ۳۴۸ میلیارد دلار فراتر رود.

لوازم الکترونیک مصرفی با ارزش صادراتی ۴/ ۳۴۴ میلیارد دلار در جایگاه هفتم از لیست بزرگ‌ترین صنایع صادراتی قرار گرفته است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که این صنعت در ۵سال اخیر رشدی ۲/ ۲درصد داشته اما در سال ۲۰۲۰ کاهشی ۲/ ۱درصدی را تجربه کرده که بسیاری آن را به شیوع کرونا مربوط می‌دانند. در نهایت ورود محصولات نوآورانه جدید، افت قیمت‌ها و افزایش درآمد خانوارها از تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی حمایت کرده است. گرچه سود این صنعت در سال گذشته میلادی کاهش یافته اما هنوز مصرف‌کنندگان هزینه زیادی برای آن صرف می‌کنند.  صنعت کاغذ و خمیر کاغذ که طیف وسیعی از انواع کاغذ را تولید می‌کنند، دارای ارزش صادراتی به مبلغ ۱۹۰میلیارد دلار است. کالاهایی مانند بسته‌بندی کاغذی که برای تسهیل انتقال کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، رشد یافته‌اند. گرچه در پی افزایش دیجیتالی شدن اقتصاد جهانی و رشد استفاده از اینترنت در جهان، مصرف کاغذ برای روزنامه کاهش یافته اما این صنعت خود را در روندهای جدید وارد کرده و پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای محصولات کاغذی افزایش یابد.

صنعت نیمه‌هادی‌ها و قطعات الکترونیک، دیگر صنعتی است که در شمار ۱۰ صنعت بزرگ صادراتی قرار دارد. برآورد می‌شود که این بخش از صنعت ارزشی در حدود ۷/ ۱۸۷میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ داشته باشد. افزایش درآمد سرانه و دسترسی به اینترنت سبب شده که امکان خرید و دسترسی به صنایع پایین‌دستی رشد یابد.  استخراج سنگ آهن دیگر صنعت بزرگ صادراتی در جهان است که ارزش صادراتی آن بالغ بر ۱۵۵میلیارد دلار برآورد می‌شود. رشد مداوم تولید و تقاضای جهانی این محصولات در نهایت سبب شده که صنعت استخراج سنگ آهن طی ۵سال گذشته رشدی ۵/ ۹درصدی را تجربه کند. سال ۲۰۲۰ درآمد حاصله برای این صنعت کاهشی ۳/ ۸ درصدی داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14399

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});