• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

تحریک تقاضا با تسهیلات ارزان و توسعه صادرات

  • کد خبر : 14404
  • 22 اردیبهشت 1400 - 8:50
تحریک تقاضا با تسهیلات ارزان و توسعه صادرات
یاز اکو - دبیرکل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: امسال و سال آینده ممکن است برای برخی از کالاهای تولیدی نیاز به تحریک تقاضا باشد که ما برای این موضوع تسهیلات ارزان قیمت را در کنار توسعه صادرات در دستور کار داریم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سیدمهدی نیازی با تقسیم بندی موانع تولید به کلان و بخشی گفت: در بحث موانع کلان، نوسانات اقتصادی و نرخ ارزو نرخ تورم و تغییر و اصلاح قوانین مطرح است و در بحث موانع بخشی موضوعاتی مثل مسائل بانکی و مالیاتی و مسائل حوزه بیمه تامین اجتماعی و تامین مواد اولیه و … که ما اهم موانع تولیدرا شناسایی کرده ایم و برای آن‌ها بسته‌های تهیه کرده ایم که برخی رفع شده است و برخی موانع هم نیاز به اصلاح قوانین دارد که با رایزنی‌های که شده مراحل آن دارد طی می‌شود.

دبیرکل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به موضوع تامین مواد اولیه گفت: بخشی از موانع تولید از طریق تولید کنندگان داخلی تامین می‌شود و بخشی هم از واردات باید تامین شود که سیاست اصلاح فرایند‌ها در هر دو بخش انجام شده و بخشی از موانع این حوزه‌ها رفع شده است.

نیازی گفت: اصلاح سیاست‌های تجاری از اول سال انجام شده و بخشی از نظام ارزی برای تامین مواد اولیه را بهبود داده ایم.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با برشمردن برخی از موانع تولید گفت: افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه در سطح جهانی، و قاچاق که همچنان بازار ایران با آن روبرو است از جماله موانع تولید است.

غزنوی گفت: بخشی از موانع تولید با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به بخش تقاضا و افزایش تسهیلات سرمایه در گردش تولید کنندگان رفع می‌شود.

غزنوی گفت: باید وزارت صمت با بانک مرکزی برای تامین تسهیلات ارزان به منظور تحریک تقاضا تعامل کند ما نگران رکود و دپوی کالا‌های با دوام هستیم.

او از نحوه توزیع و عرضه مواد اولیه محصولات پتروشیمی در بورس گفت: برخی شرکت‌های نامعتبر مواد اولیه را از بازار بورس تهیه می‌کنند، اما تولیدی انجام نمی‌دهند و آن مواد اولیه را در بازار آزاد چند برابر قیمت نهایی به تولیدکننگان دیگر که نیاز دارند می‌فروشند.

غزونی همچنین خواهان اصلاح نظام تعرفه واردات شد و از بالا بودن تعرفه‌های مواد اولیه انتقاد کرد.

جمال ارونقی معاون فنی امور گمرک ایران نیز گفت: پارسال در بحث مواد اولیه چالش‌های مختلفی داشتیم که از نیمه دوم سال با تمهیداتی که اندیشیده شد آن چالش‌ها کمتر شد.

معاون فنی امور گمرک ایران نیز گفت: در حال حاضر با تمهیداتی که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و وزارت صمت اندیشیده هیچ مشکل خاصی برای ترخیص کامل یا درصدی مواد اولیه وجود ندارد.

ارونقی گفت: تنها مشکلی که واحد‌های تولیدی با آن روبرو هستند قرار نگرفتن مواد اولیه آن‌ها در لیست ووزارت صمت است و بحث دیگر هم بحث ویرایش ثبت سفارش است.

معاون فنی گمرک با ضروری دانستن اصلاح حقوق گمرکی مواد اولیه با اشاره به بسته پیشنهادی گمرک برای رفع برخی موانع تولید گفت: ۱۲ مورد احصا شده که برخی از موانع درون سازمانی گمرک و برخی برون سازمانی است که روند ترخیص مواد اولیه را طولانی می‌کند که این موارد اگر اجرایی شود هیچ گونه ایستایی در گمرک نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});