• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2
آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد؛

ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است

  • کد خبر : 144354
  • 09 خرداد 1403 - 12:00
ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است
یازاکو - آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد؛ ایران ظرفیت اورانیوم غنی شده خود را که در توافق هسته ای امضا شده در سال 2015 به حدود 300 کیلوگرم محدود شده بود، به 6 هزار و 201.3 کیلوگرم افزایش داده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از تی آر تی خبر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک بار گزارشی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اعضای هیئت مدیره به اشتراک می‌گذارد که شامل داده‌هایی درباره ظرفیت اورانیوم غنی‌شده این کشور است.

در این گزارش آمده است، سطح اورانیوم غنی شده در ایران از سطح تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به توافق هسته ای نیز معروف است، فراتر رفته است.

ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۲۱ اردیبهشت به ۶ هزار و ۲۰۱٫۳ کیلوگرم افزایش یافت که نسبت به گزارش ۳ ماهه قبل ۶۷۵٫۸ کیلوگرم افزایش داشت.

در این گزارش آمده است که دولت ایران به تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد ادامه می دهد و ایران دارای ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد است و نسبت به گزارش قبلی بیش از ۲۰ کیلوگرم افزایش تولید داشته است.

توافق هسته ای ایران

توافق هسته ای که از سال ۲۰۱۶ اجرایی شد، ایران را به غنی سازی ۳٫۶۷ درصد و حفظ ذخایر اورانیوم غنی شده خود در ۳۰۰ کیلوگرم محدود کرد.

مشکلات در اجرای این توافق زمانی آغاز شد که آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم ها را مجدداً علیه این کشور اعمال کرد.

اگرچه تلاش هایی برای حفظ توافق صورت گرفت، اما هیچ پیشرفتی حاصل نشد و ایران در سال ۲۰۱۹ شروع به افزایش ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود کرد.

پس از کشته شدن سپهبد قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰، دولت تهران اعلام کرد که محدودیت های تعیین شده در توافق را رعایت نمی کند، اما اقدامات خود را به اطلاع آژانس خواهد رساند.

در این فرآیند، در حالی که ایران نرخ غنی‌سازی را که طبق توافق به ۶۷/۳ محدود شده بود، به ۶۰ درصد افزایش داد، با جایگزینی سانتریفیوژهای پیشرفته مدرن، سطح غنی‌سازی را افزایش داد و در ادامه به افزایش ظرفیت خوداقدام کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});