• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

فرسودگی ۸۰ درصد بیمارستانهای آذربایجان‌ شرقی

  • کد خبر : 144988
  • 16 خرداد 1403 - 15:30
فرسودگی ۸۰ درصد بیمارستانهای آذربایجان‌ شرقی
یازاکو - معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: ۸۰ درصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آذربایجان شرقی بین ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت دارند که نوسازی آنها فوریت دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، علی جنتی فرسودگی بیمارستان‌ها را یکی از چالش‌های مهم و اصلی حوزه درمان و بهداشت استان به خصوص در کلانشهر تبریز دانست و اظهار کرد: این استان با بیش از چهار میلیون و تبریز با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت به لحاظ برخورداری از مراکز درمانی و بیمارستانی جدید و نوساز در مضیقه است و باید در این رابطه اقدامات بسیار فوری و عاجل انجام شود.

وی افزود: آذربایجان شرقی به عنوان قطب درمان و آموزش پزشکی منطقه شمال غرب کشور نقش بسیار مهم و تاثیرگذار در کشور دارد که خدمات سلامت آن جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد، که اگر اقدام عاجل برای بهسازی، نوسازی و تجدید بنای مراکز درمانی آن به انجام نرسد، آینده سلامت جسمی، روحی و بهداشتی این حجم جمعیت به شدت به مخاطره خواهد افتاد. جنتی تعداد تخت‌های فعال بیمارستان‌های آذربایجان شرقی را حدود هشت هزار تخت اعلام و اضافه کرد: اینکه ۸۰ درصد یا به عبارتی حدود ۶ هزار تخت در مراکز درمانی این استان بالای ۶۰ سال عمر داشته باشند، برای نظام سلامت کشور موضوعی نگران کننده و البته هشدار دهنده است.

وی توجه دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به وضعیت بیمارستان‌های آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز خواستار شد و ادامه داد: شرایط موجود تخت‌های بیمارستانی هشداری جدی و مهم در مواقع اضطرار و بروز بحران‌هایی مثل زلزله است که می‌تواند پاشنه آشیل مدیریت بحران استان باشد. جنتی یکی از مهمترین پیامد‌های ناشی از فرسودگی بیمارستان‌ها را مربوط به زمان‌های حساس و غیرقابل بازگشت حوادث طبیعی و غیرطبیعی عنوان کرد و یادآور شد: بدون تردید در صورت وقوع زلزله مهیب در تبریز، مراکز درمانی و بیمارستانی در معرض شدیدترین آسیب هستند.

وی با اشاره به نقش مهم مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی در منطقه شمال غرب کشور گفت: هم اکنون در بخش‌های مختلف حوزه سلامت، این استان علاوه بر جمعیت چهار میلیونی ساکن در شهر‌ها و بخش‌های مختلف، برای استان‌های همجوار و منطقه مثل اردبیل، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان و حتی برای مناطقی از شمال عراق و جمهوری نخجوان نیز ارایه خدمات می‌کند. دانشگاه علوم پزشکی تبریز با داشتن حدود ۱۰ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه‌های برتر کشور به شمار می‌رود و در حال حاضر حدود ۳۰۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه ۸۷۵ عضو هیئت علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارائه کرده است و ۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144988

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});